welke molen???

1
Ik heb momenteel een bezzera BB005TM maar vind hem nogal slordig in gebruik. Ik verander nogal eens graag van boon maar de maalgraad zeer moeilijk af te stellen en niet af te lezen, ook de maalduur is maar wat gokken en mijn werkblad is haast niet proper te houden. Hij spuwt de koffie eruit... :evil:
Een winkel raadde mij de Mahlkonig vario aan omdat hier de maalgraad en tijd mooi in te stellen zijn en duidelijk afleesbaar zijn.
Graag de mening van de ervaringsdeskundigen...

Re: welke molen???

2
Elke maler zal sproeien alleen sommige iets meer dan anderen. Je zult altijd aan het einde van de dag de koffieresten op moeten ruimen, dat hoort bij deze hobby. De vraag is vooral wat je budget is want er zijn heel veel geweldige malers maar de meeste zijn meer dan 1500 euro.

Wat bedoel je met nog wel eens wisselen van bonen? Wil je kunnen single-dosen of gebruik je wel een hopper want dat maakt nogal uit in de keuze voor de maler. Op dit moment te weinig info om je te kunnen adviseren.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

3
Je kan ook met een waterspraydingetje in de weer gaan als je singledosed. Wordt 'RDT' genoemd, want 'water op je koffie doen om je maler te helpen' niet sexy genoeg klinkt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
lmg475 schreef:Als je weinig wil morsen, is een maler met een doser een goede optie.
En het wisselen van bonen gaat veel makkelijker, vandaar mijn vraag. Alleen ziet bijna geen enkele nieuweling de vele voordelen van een doser in en gaat het alleen om het gemak van G.O.D. Ben benieuwd wat de TS precies wilt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

5
Voor mij hetzelfde maar dan de overstap naar een handmaler. Een G.O.D. heb ik altijd al waardeloos gevonden voor thuis door de belachelijke hoeveelheden retentie. Dat is het grootste nadeel van het design en dat hebben ze helaas allemaal behalve een Elektra Nino of Mythos Pro maar dan heb je het over malers van meer dan 2500 euro.

6
Een occasie Compak K6 is ook een goede deal vind ik want voor 200-250€ heb je veel molen voor je geld. Is wel een heel apparaat natuurlijk om in de keuken te zetten :)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

7
Een K6 of Super Jolly zijn mooie malers. Voor dezelfde prijs heb je ook een San Marco met 82mm platte schijven en dan zit je echt op de top. Een Mazzer Major is wat duurder maar dan heb je echt een geweldige maler en hoef je qua maalkwaliteit nooit meer wat anders.

8
Met regelmatig van koffie wisselen bedoel ik dat ik graag eens een paar verschillende pakjes van 250gr koop om van smaak te wisselen en telkens dient de maalgraad afgesteld te worden dan, bij de Bezzera is dit niet gemakkelijk. Ben nog maar net bezig dus het is allemaal wat zoeken...
Ik wilde eigenlijk rond de 500€ voor een 2dehands spenderen.

9
Als je de ruimte hebt: koop twee 2-de handse voor dat bedrag. Hoef je niet steeds de maalgraad te veranderen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Dan is single dosen de optie. Ook heb je statische electriciteit die erg kan verschillen van bonen. De Malabar is er berucht om. Ik hen een san marco met de grote schijven omgebouwd naar god mbv doka klok. Werkt goed. Prijs van dit soort malers ligt rond de 200 euries en alleen de grootte is een nadeel.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀