Al sinds een jaar ben ik aan het experimenteren met een schudbrander. Geïnspireerd door het werk van Frans en Tije heb ik mijn eigen versie gemaakt. Inmiddels durf ik te zeggen dat ik hiermee reproduceerbare resultaten kan behalen.
De eerste versie's werkten met verschillende afmetingen zeven. Mijn ervaring daarmee is dat er veel warmteverlies optreedt aan de randen van de zeef. Met vaak zeer onregelmatige brandingen tot gevolg.
De tweede versie werkt met een wijnkoeler van de Xenos. Ik had deze aangeschaft i.v.m. met een mod aan mijn Mazzer Major. De buitenmantel is voor dit doel verwijderd.
De setup
De rvs bonenhouder is aan de onderzijde geperforeerd zodat hete lucht naar binnen kan stromen. Een 12v motor brengt d.m.v. een excentrische plaatsing de bonenhouder aan het schudden. Onder de bonenhouder staat een verfstripper te blazen. In de bonenhouder hangt een K-thermokoppel die de Bt (boontemperatuur) registreert. D.m.v. van een Amprobe tmd-56 temperatuur-logger wordt de Bt doorgegeven aan de Arisan-software om het temperatuurverloop inzichtelijk te maken.
Algehele setup
"Ingenieuze" constructie om de beugel van de bonenhouder op zijn plaats te houden.
De transmissie. In de dikke aluminium plak zit excentrisch een gat van 10mm. Daarin zit een stukje nylon staaf waarin de messing pen past van de bonenhouder.
Geperforeerde bodem van de bonenhouder met verfstripper er onder
Bonenhouder van boven met K-thermokoppel. Ik had eerst het thermokoppel aan de bonenhouder vast gemaakt maar door het vele schudden trad er al snel metaalmoeheid op en braken de draadjes af. Vandaar de statische opstelling.
Werking
De verfstripper is draaibaar opgesteld onder de bonenhouder. Ik kan de temperatuur regelen door de verfstripper langs de groene lijn meer of minder te centreren onder de bonenhouder. Ik laat de verstripper steeds op vol vermogen werken. Met behulp van de Artisan software kan ik de temperatuur redelijk precies sturen. Uiteraard moet je door het vaak te doen hier wat "gevoel" voor krijgen. Je wordt zelf een PID-schakeling als het ware.
Door het schudden ontstaat er ruimte tussen de bonen waardoor de hete lucht er gemakkelijk tussendoor kan. Qua brandeigenschappen lijkt de schudbrander nog het meeste op een fluidbed roaster. Al ben ik iets langzamer met branden dat bijv. de Roastilino.
Materialenlijst (als je alles nieuw koopt)
Wijnkoeler (Xenos €10.00)
Motor 12v (Modelcraft transmissiemotor Conrad €20.00)
12v inbouwvoeding (Conrad TDK lambda €18.00)
Verfstripper (Black&Dekker €35.00)
Thermokoppel (uit China voor €3.00 per stuk)
Thermokoppelstekkertjes voor aansluiting op de Amprobe (Conrad €4,30 per stuk)
Schudbrander stabiel
1|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||