vlotter van drukmeter vibreert (Bezzera BZ10)

1
Hallo allen,

Mijn Bezzera BZ10 heeft een drukmeter die, zodra je de koffieuitloop aanzet en op druk komt, gaat vibreren.
De wijzer klimt na het aanzetten wel naar ongeveer 9 bar (afhankelijk van de maling van de boon) maar trilt tussen de 8 en 10 bar.
Weten jullie of dit komt door een foute montage/afstelling of is de drukmeter kapot?

Als dit door een foute montage/afstelling komt, waar kan ik dingen aanpassen zodat hij de juiste druk aan wijst en niet meer vibreert?

Met vriendleijke groet,

Bart Altena

Hieronder staat een filmpje van de drukmeter.
Let aub niet op de doorloopsnelheid. Ik heb er momenteel supermarktkoffie in zitten en die is niet fijn genoeg gemalen.
[youtube]MzmCIDOOmUs[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/MzmCIDOOmUs[/youtube]
Laatst gewijzigd door bartaltena op do 26 okt 2017, 12:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezzera BZ10 en een Ascaso steel-i en een Cimbali Special en voor op vakantie een Nespresso ;-)

Re: RE: vlotter van drukmeter vibreert (Bezzera BZ10)

2
bartaltena schreef:Hallo allen,

Mijn Bezzera BZ10 heeft een drukmeter die, zodra je de koffieuitloop aanzet en op druk komt, gaat vibreren.
De wijzer klimt na het aanzetten wel naar ongeveer 9 bar (afhankelijk van de maling van de boon) maar trilt tussen de 8 en 10 bar.
Weten jullie of dit komt door een foute montage/afstelling of is de drukmeter kapot?

Als dit door een foute montage/afstelling komt, waar kan ik dingen aanpassen zodat hij de juiste druk aan wijst en niet meer vibreert?

Met vriendleijke groet,

Bart Altena

Hieronder staat een filmpje van de drukmeter.
Let aub niet op de doorloopsnelheid. Ik heb er momenteel supermarktkoffie in zitten en die is niet fijn genoeg gemalen.
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=MzmCIDOOmUs]vibrerende meter in drukmeter van een BZ10[/youtube]
Wat doet die met een blindfilter?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: vlotter van drukmeter vibreert (Bezzera BZ10)

5
Ik ga morgen nieuwe onderdelen bestellen voor mijn maler. Ik de bonenhouder en de koffieuitloop zijn beide gebroken. Maar ik twijfel ook over mijn schijven. Weet jij toevallig hoe ik kan zien dat de schijven op zijn? Ik had de laatste tijd een beetje het gevoel dat ik mijn koffie te fijn maal, en dat ik een ijzer smaak in de koffie heb. vermoedelijk omdat ik de maler te fijn had staan. Morgen ga ik de maler uit elkaar halen om de schijven te inspecteren.
Bezzera BZ10 en een Ascaso steel-i en een Cimbali Special en voor op vakantie een Nespresso ;-)

Re: RE: Re: vlotter van drukmeter vibreert (Bezzera BZ10)

6
Erik82 schreef:Begin eens met wat fijner te malen. Daarna zou het best eens beter kunnen gaan.
De truuk met de duimnagel?

Met deze nagel schrap je over de maalschijf en als er dan voloende wittigheid achterblijft zou de schijf in ieder geval nog maalbaar zijn, echter als je deze controle uitvoert moet er voldoende achterblijven bij elke streek van de duimnagel, pas op met afgekloven nagels! ;) Over deze methode zou wel wat geschreven zijn.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: vlotter van drukmeter vibreert (Bezzera BZ10)

7
Als een maler bijna vierkante klontjes gaat geven wanneer je erg fijn maalt zijn de schijven versleten. Dat is naar mijn mening de enige beproefde "methode". Maar voor de 2- a 3 tientjes zou ik ze altijd vervangen als je niet 100% zeker weet of ze oké zijn.

Somige machines vragen wel eens een bijzonder fijne maling om de extractie voldoende af te remmen, met negatieve smaak als gevolg. Je kunt dan kijken naar een filterbakje wat je kunt overdoseren (waar dus meer koffie in past) of een filterbakje dat van zichzelf een langzame flow heeft (en dus een grovere maling wenst).
Van eerstgenoemde zijn de originele e61 dubbel en triple bakjes een goed voorbeeld, voor laatstgenoemde moet je aan de Espressoparts HQ bakjes denken of een lasergesneden bakje van KvdW.