Webreal schreef:Ik maak hem te weinig schoon. Douchezeef pas 1 keer los gehaald en schoongemaakt. Daarnaast jaar geleden zelf ontkalkt. Wordt het niet tijd voor een onderhoudsbeurt na 3 jaar (ik bedenk me net dat hij van juli 2014 is).
Dus een professionele beurt bedoel ik dan.
Ik heb precies dezelfde set-up, als trouw duo sinds mei 2012! De douchezeef wilde ik in de loop van het tweede jaar ook reinigen, maar het losmaken lukte niet zo goed.. Ook hulp op afstand van importeur mocht niet baten. Een paar maanden later had ik mijn eerste afspraak bij Peter van Kafko. Ik had hier veel goede verhalen over hem gelezen. Een onderhoudsbezoek dat ik je kan aanraden! Ben na die eerste keer nog een tweede keer geweest. Eigenlijk te weinig, want er is elk jaar wel iets te vervangen, bij te stellen etc. Ook foefjes zoals het omleiden van stoom naar de lekbak (waarom doet de fabrikant dat niet..) maakte Peter even in orde, waar je bijstaat! Heel leuk en leerzaam, alhoewel ik nog steeds weinig technische know-how (ervan) heb (overgehouden)
Anyway, terug naar die douchezeef: die kwam pas met zoveel geweld los bij Peter dat zelfs hij begon te twijfelen of het allemaal wel goed ging.. Moraal van het verhaal: minstens 1x per maand, en toch eigenlijk 1x per week even loswippen en reinigen! Als je maandelijks backflusht met Cafiza is ie grotendeels wel schoon, maar even loshalen levert altijd nog wel een randje met wat zwart koffievet op (nee ik gebruik geen donker gebrande bonen). Ik kwam er dit weekend zelfs achter dat het misschien weleens tijd werd voor een nieuw douchescherm... Bleek ik ook nog eens een reserve te hebben liggen, begin vorig jaar ´alvast´ bij Peter gekocht
Meteen een wereld van verschil qua doorloop, ik vind mezelf dan behoorlijk dom, dat ik dat niet veel eerder in de afgelopen anderhalf jaar heb gedaan.. En het zijn niet eens de kosten! Overigens, vraag Peter (of een van de anderen waar je heen gaat: ja, inderdaad, je gáát!
) om een 0,2mm dunnere rubberen ring voor om het douchezeefje heen! Die van Expobar is het ook nét niet, maakte bij mij dat je de portafilter niet (meer)´recht´ kreeg.
Wat betreft de Eureka: ook wekelijks even uitborstelen. Is zo gedaan als je schroefje van hopper eruit draait en -láát. Dan minstens 1x per maand even de andere schroeven eruit en de schijven reinigen, desnoods omwisselen. Let op, daarna klopt je maalstand niet meer en moet je even calibreren door langzaam met motor aan naar rechts te draaien en zodra je zacht fluitend snerpend geluid hoort ietsje terug! Want dan gaan de schijven elkaar raken.
Ik heb inmiddels een Baratza Sette ´on hold´ staan, mocht ik iets anders willen. En qua machine... tja, ik hoor altijd goede verhalen over Rocket (wat dat betreft kun je beter niét naar Peter
). In elk geval moet ik ook maar weer eens langs Peter, want ik vind de Expobar nu te heet, moet erg lang flushen en dan nog lang wachten totdat shot afgekoeld is (en hopelijk de koffie niet heeft verbitterd). Ik herinner me vaag dat er achter de lekbak een klein draaiinstellinkje zit, maar dat was voor de druk en niet voor de hitte geloof ik.
Ten slotte, weer terug naar de Eureka. Ik heb er vorige maand (eindelijk!) een clump crusher ingemonteerd. Dat is echt wel nodig. Kost geen dr*l, ik heb m bij Van Pommeren voor 6 euro of zo. Er in frotten kostte wel wat puzzel en denk-werk maar al met al een leuke klus. (Ik liet de schroef die áchter het smalle voorpaneel zit IN de machine vallen. Mocht dus ook de bodem openschroeven. En dat was eigenlijk wel interessant én handig, want er was wel wat uit te zuigen aan ´reststof´ mettertijd.. (wel je stofzuiger op ´gordijnstand´ zetten!))
Groet van deze andere E+E gebruiker!