Vraag over DIY portafilter drukmeter

1
Ik wil nog een keer controleren hoe het met de druk staat van mijn Rancilio Silvia, omdat ik twijfel of de pressure control van mijn PID het helemaal goed doet. De kwaliteit is de laatste tijd niet om over naar huis te schrijven.

Ik heb een oude e61 portafilter, een drukmeter, wat messing koppelmateriaal (bijv. knietje) en teflon tape.

Twee vragen heb ik nog:

1. Ik heb er geen "kraantje/ventiel" om er op te monteren. Is dit ok voor een Silvia aangezien overdruk toch weg kan, of moet dit er toch bij?

2. Om de portafilter goed af te sluiten in de machine wil ik er gewoon een leeg filterbakje indien. Is dit werkbaar of niet? Zo nee wat moet ik dan doen?

Alvast bedankt!

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

3
GuidovW schreef:Met 'gewoon een leeg filterbakje' bouwt je machine toch geen druk op?
Je hebt dan toch een blindfilter nodig?

Of begrijp ik je aanpak niet helemaal?
Ik bedoel zoiets als in de foto. Als ik een blindfilter gebruik dan zal de drukmeter volgens mij niets meten.

Door een filterbakje er in te zetten is de rand van de portafilter mooi rond afgesloten, zodat ik de portafilter vast in de machine kan zetten, zonder te lekken.
Afbeelding

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

8
Er is wat tijd overheen gegaan, maar dit is het resultaat. Op de Silvia loopt de druk op tot 10bar. De eerste keer vrij steady. Als ik het dan nog een keer probeer begint het rond de 10 te trillen. Hij lekt op een aantal connecties dan een klein beetje.

De vraag is: moet ik de OPV aanpassen (verlagen) naar 9 bar?
Afbeelding
Afbeelding