Toen ik met een collega op zoek was naar een nieuwe machine voor hem, stuitte ik op een defecte BFC Levetta Junior Plus.... Voor ik het door had was de revisitis toegeslagen . Inmiddels staat de BFC bij mij in de garage! Ik wil dit topic gaan gebruiken om de voortgang met jullie te delen, en eventuele vragen te kunnen stellen. Het is voor mij de eerste HX / E61 machine, dus ik zal nog wel wat ondersteuning kunnen gebruiken.
Voorlopige To-do:
- Algehele inspectie
- Defect oplossen
- Servicebeurt / ontkalken
Algemene staat van de machine:
Ik heb daarnaast de mushroom geinspecteerd, lichte aanslag op de mushroom zelf echter wel een soort van gruis onderin de groep:
Bij twee aansluitingen lijkt er sprake van enige oxidatie:
Defect oplossen:
De vorige eigenaar heeft de machine van de hand gedaan, omdat deze niet meer opwarmt. Het eerste logische slachtoffer lijkt dus het verwarmingselement. Visuele inspectie laat ook zien dat het element op een deel is geoxideerd. Zie:
Daarnaast doorgemeten (op onderstaande punten), en kan geen weerstand meten, lijkt dus kaduuk.
Vragen:
1. Wat is het gruis onderin de zetgroep, kalk?
2. Wat is de logische next-step voor het element? Ik ben van plan om de boiler demonteren om het geheel beter te kunnen inspecteren.
3. Wat is hetgeen wat lijkt op oxidatie bij de aansluitingen van de zetgroep? Kan dit kwaad?
4. Nu ik toch redelijk diep in de machine moet duiken, zijn er dingen die jullie direct mee zouden nemen?
Dank!
Jan