Re: Keuze uit hogere segment machines

12
Hier een filmpje van een single dose shot met een EK43 + Speedster. Ben je 3 tot 4 minuten bezig.
Met 3000 kopjes jaar sta je dan elke dag plm een half uur met een waterspuitje + gardertje te roeren enzo. En zoals de anderen al aangaven, is dat geen enkele garantie dat je echte lekkere koffie hebt!
Ik denk dat ik retentie niet echt proef en ik wil wel eens een blinde smaak test zien tussen bv een Niche en een EK43 ;)
Je zult best een verschil proeven (net zoals je ook een verschil proeft tussen verschillene filterbakjes), maar dat is niet van het kaliber lekker of vies denk ik. Maar ik zou het graag een keer proberen!

En ik snap het wel om mooie spulletjes te hebben hoor, en als ik het mezelf kon veroorloven, dan zou ik een Ceado Hero e37z + Mahlkonig E65S als malers kopen en een en een Speedster + een Olympia Cremina als espresso machines.
dus...

13
Mijn advies, ga eerst eens ontdekken wat ervoor nodig is om een goede espresso te zetten. Lukraak geld uitgeven zonder knowledge is zo eenvoudig. Er zijn genoeg mensen die een Rocket R58 (of iets anders met E61 groep van 1000 a 2000 euro) kopen met een mooie horeca maler wat ook al geen goedkoop setje is, en het na een jaar of eerder op marktplaats zetten omdat ze erachter zijn gekomen dat het helemaal niks voor ze is en dat er toch wel wat kennis voor nodig is om een goede espresso te trekken.

Ik vind het heel onwaarschijnlijk dat je nu deze machines uitzoekt. Alleen al om het feit dat je nog segrafado koffiebonen gebruikt met een hoog legplank gehalte. Dat zegt heel veel over wat er nog ontdekt moet worden in jouw koffie beleving.
Ik weet dat dit behoorlijk bot overkomt maar ik geef liever goed advies wat bot overkomt dan iets waar je niks aan hebt. En als je de reacties van de andere forumleden goed leest kun je daar hetzelfde uithalen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Dag Bobbee,

Je bent nu a 2 keer bot geweest en hebt me voorral verteld wat ik niet moet doen :D
Dat geld ook voor de anderen, behalve het bot zijn dan weer niet.
Weet overigens vrij goed waar ik sta betreffende koffie kwaliteit, daarom kom ik ook hier om te leren.
Ook kan ik zonder spullen niet ontdekken wat er nodig is om een goede espresso te zetten.
Tot nu toe is alleen bvds met de Dalla Corte Mina bijgekomen als alternatief en als goedkoper alternatief Lelit Bianca.
Een hevel machine wil ik nu nog niet.
Maar niemand heeft tot nu toe advies gegeven wat wel te doen of waarom ik dit niet zou doen.
Ik begrijp dat ook al heb je de juiste middelen nog geen goede espresso zet maar volgens mij ben ik daarin de zwakke schakel en niet de hardware.
Dat maakt overigens niet uit met wat ik koop dat blijft zo.

Rob

15
RCDingen schreef: zo 04 aug 2019, 00:20 Dag Bobbee,

Je bent nu a 2 keer bot geweest en hebt me voorral verteld wat ik niet moet doen :D
Dat geld ook voor de anderen, behalve het bot zijn dan weer niet.
Weet overigens vrij goed waar ik sta betreffende koffie kwaliteit, daarom kom ik ook hier om te leren.
Ook kan ik zonder spullen niet ontdekken wat er nodig is om een goede espresso te zetten.
Tot nu toe is alleen bvds met de Dalla Corte Mina bijgekomen als alternatief en als goedkoper alternatief Lelit Bianca.
Een hevel machine wil ik nu nog niet.
Maar niemand heeft tot nu toe advies gegeven wat wel te doen of waarom ik dit niet zou doen.
Ik begrijp dat ook al heb je de juiste middelen nog geen goede espresso zet maar volgens mij ben ik daarin de zwakke schakel en niet de hardware.
Dat maakt overigens niet uit met wat ik koop dat blijft zo.

Rob
Niemand heeft advies gegeven over een keus uit de genoemde machines omdat vrijwel niemand er hands on ervaring mee heeft.
Pti heeft thans een Speedster en er is op dit forum nog iemand met een speddster geloof ik.
Een Slayer?Ik ken niemand hier met een Slayer.
Ik ken wel verscheidene mensen met een Gs3.Een daarvan is een beetje treurig dat hij niet zijn Bosco gehouden heeft.
Laat je niet tegen houden om een Slayer te kopen.Je woont in Nuenen.Niet zo ver van mij vandaan. Misschien mag ik een keertje komen proeven? ;)

Maar uit mijn ervaring is de curve die het verband weergeeft tussen lekkere koffie en de prijs van de espressomachine er een die vrij snel afvlakt.
Na 1000 euro worden de meeropbrengsten snel marginaal.

16
Koffiebonen. Vooral goede koffiebonen kopen, vers gebrand. Dus geen segrafado of andere oude lang geleden gebrande koffie gebruiken. Ook niet om te testen en waarom zou je, geld speelt geen rol.
Dit is de beste tip die je kan krijgen. Als je een stap wilt maken in betere koffie is dat stap 1 en niet het kopen van de duurste apparatuur. Daarna kies je een hele goede maler en dan pas je machine. Pressure profiling machine is leuk maar bijna alle koffie smaakt het best met het klassieke lever profiel.

Hier nog een paar machines die je kunt kopen:
https://decentespresso.com/overview
https://www.vanpommeren.nl/advanced-cof ... suvius-v10
https://manument.com/en/manument-leva-maschine/
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
Als je geen lever wilt maar wel goed wilt instappen zeg ik Bianca kopen!

Je hebt dan alle features d.w.z. dubbele boiler met instelbare temperatuur, rotatiepomp, controle over de preinfusie, pressure profiling en een relatief bescheiden formaat en snelle opwarmtijd. Kortom je komt niks te kort. Mocht je er na een tijdje achterkomen dat het allemaal te veel gedoe is dan heb je een courante en goed te verkopen machine met overzichtelijke afschrijving. Bedenk dat een machine als een Slayer niet alleen in aanschaf maar ook qua afschrijving en onderhoud duur is!

De door Bob genoemde Decent is trouwens ook erg leuk. Die zou ik best willen hebben. Heb alleen zorgen over de betrouwbaarheid met al die parts en elektronica en gebrek aan servicepunten in NL.

Zet er een Eureka Atom 75E naast en je bent helemaal klaar. Qua output heb je dan een Mythos maler! Beter gaat het eigenlijk niet worden. Ook niet met een EK43; die is alleen beter voor ultra light roast, maar juist slechter voor medium roast. De Atom is ook nog eens hartstikke stil en heeft een bescheiden retentie van een gram of 3. Dus dat is ook geen probleem lijkt me. Wil je zero retention? Koop de Niche Zero! Kost maar ca 600 euro en dan heb je Mazzer Kony maalschijven.

Voor een Lelit Bianca kun je hier op het forum bij Pti aankloppen. Voor de Atom denk ik ook en anders kan ik Van Pommeren in Utrecht aanraden.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

19
bobbee schreef:Koffiebonen. Vooral goede koffiebonen kopen, vers gebrand. Dus geen segrafado of andere oude lang geleden gebrande koffie gebruiken. Ook niet om te testen en waarom zou je, geld speelt geen rol.
Dit is de beste tip die je kan krijgen. Als je een stap wilt maken in betere koffie is dat stap 1 en niet het kopen van de duurste apparatuur. Daarna kies je een hele goede maler en dan pas je machine. Pressure profiling machine is leuk maar bijna alle koffie smaakt het best met het klassieke lever profiel.

Eens. Als je voor de looks gaat, dan zeker één van je eerder genoemde machines aanschaffen! Mooi spul. Een Lelit heeft echter alles al en is voordeliger en goed door te verkopen. Mensen hebben er ook ervaring mee en die is uitstekend.
Daarbij komt nog dat naarmate je ervaring vordert, je ook beter weet wat jr wel en niet wil en dan beter een nieuwe (met moderne technieken) machine aan kunt schaffen, dan nu. Maar dat is uiteraard aan jou zelf.
Je stapt zonder rijbewijs in een nieuwe Ferrari terwijl je waarschijnlijk de ruitenwissers nog aan het zoeken bent. Dan kun je mijns inziens beter een minder spectaculaire auto kopen en over twee jaar het nieuwste model Ferrari, als je dat graag wilt. (Hoewel ik rijlessen in een Ferrari ook leuk had gevonden).

Daarnaast zou ik met, voldoende financiële vermogens en zeer veel kopjes op een dag, mij totaal niet druk maken om retentie en ook geen single dose maler aanschaffen tenzij je principiële bezwaren hebt tegen een beetje koffie wegmalen.

Hele goede (en vaak dure) koffie zou ik dan wel zeker aan willen raden, mocht je van je geld af willen. Dan krijg je met de juiste techniek (en alle bovengenoemde apparaten) uitmuntende koffie.

Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

20
Capulus schreef: zo 04 aug 2019, 12:39
bobbee schreef:Koffiebonen. Vooral goede koffiebonen kopen, vers gebrand. Dus geen segrafado of andere oude lang geleden gebrande koffie gebruiken. Ook niet om te testen en waarom zou je, geld speelt geen rol.

Eens. Als je voor de looks gaat, dan zeker één van je eerder genoemde machines aanschaffen! Mooi spul. Een Lelit heeft echter alles al en is voordeliger en goed door te verkopen. Mensen hebben er ook ervaring mee en die is uitstekend.
Daarbij komt nog dat naarmate je ervaring vordert, je ook beter weet wat jr wel en niet wil en dan beter een nieuwe (met moderne technieken) machine aan kunt schaffen, dan nu. Maar dat is uiteraard aan jou zelf.
Je stapt zonder rijbewijs in een nieuwe Ferrari terwijl je waarschijnlijk de ruitenwissers nog aan het zoeken bent. Dan kun je mijns inziens beter een minder spectaculaire auto kopen en over twee jaar het nieuwste model Ferrari, als je dat graag wilt. (Hoewel ik rijlessen in een Ferrari ook leuk had gevonden).

Daarnaast zou ik met, voldoende financiële vermogens en zeer veel kopjes op een dag, mij totaal niet druk maken om retentie en ook geen single dose maler aanschaffen tenzij je principiële bezwaren hebt tegen een beetje koffie wegmalen.

Hele goede (en vaak dure) koffie zou ik dan wel zeker aan willen raden, mocht je van je geld af willen. Dan krijg je met de juiste techniek (en alle bovengenoemde apparaten) uitmuntende koffie.
Maar wie hier heeft ervaring met een Slayer?
Misschien is het inderdaad de non plus ultra machine en laat hij de Lelit in de diepste spelonk van de oceaan zinken van schaamte zo goed is de Slayer.