bvds schreef: wo 22 aug 2018, 14:28 Retentie is niet zo groot. De normale Atom 60E zit op ca. 6 gram. Deze rond de 3 gram omdat de goot om de schijven heen veel smaller is.
Ik zou de Atom 75E kopen in jouw geval. Zelfde kwaliteit maalsel als je gewend bent, maar een stuk compacter en stiller.
Grappig, dit is praktisch precies hetzelfde als mijn huidige Mythos. Die houdt ook ongeveer een gram of 3 vast. Wel is het zo dat er altijd wat ongemalen bonen achterblijven die de schijven niet bereiken. Ik heb er al aan gedacht om de 'Clump Crusher' te verwijderen en om te gaan dosen in bijvoorbeeld een LW Tumbler. Toch vind ik dit ook niet ideaal. Ook lost het de zojuist genoemde bonen niet op.
Erik82 schreef: Daarnaast staat de Mythos juist bekend om de lage retentie door de gekantelde maalkamer. Wat dat betreft denk ik niet dat je er erg op vooruit zal gaan. Wellicht past de kleine hopper met blowup system wel op de Mythos.
Hier heb ik inderdaad ook over nagedacht! Als het goed is past de kleine hopper qua diameter wel op de maalkamer. Of hij daarentegen in de rest van de behuizing past betwijfel ik. Ik heb al zitten kijken of een dergelijk systeem misschien zelf te maken zou zijn met een balg. De beiden Monoliths zijn helaas een beetje boven mijn 'Paygrade', zeker wanneer ik de kosten voor de invoer ervan meeneem. Voor dat geld zou ik eerder voor een EK43S gaan. Ook al zet die weer een heel andere espresso..
Pti schreef: WB. De brewpro, die stond eerst bovenaan mijn shortlist. Helaas is de lancering nu twee keer uitgesteld. Huidige status is totaal onbekend er is geen formele aankondiging meer te vinden. Toen ik de mensen van Eureka op WOC confronteerde met de pagina van de brewpro vroegen zij aan mij hoe ik daarvan wist ...
De Eureka is zeer stil en produceert fluffy maalsel zoals men mag verwachten in vergelijking met de rest van eureka's line-up.
In tegenstelling tot vele andere staat retentie bij mij maar laag in het vaandel. Ik vind smaak en gebruiksgemak sowieso superieur, maar ik zal deze dus helaas voorlopig niet kunnen meten. Echter, als je toch gaat single dosen, kun je wat mij betreft je horizon verbreden tot voorbij grind on demand molens...
Ik vermoed dat op basis van smaak en gebruiksgemak de Atom en de Mythos elkaar niet zoveel zullen ontlopen. Ik denk daarentegen wel dat de form-factor en het volume erg gewaardeerd zouden worden hier in huis.