Technische vragen Expobar Brewtus 4

1
Dag handige mannen & vrouwen! Ik zit om jullie hulp verlegen.

Gisteren heb ik een tweedehands Expobar Brewtus 4 PID gekocht. Hij zag er netjes uit en het onderhoud klonk goed. In maart heeft hij een service beurt gehad van de eigenaar. Bon was aanwezig. Helaas is zeggen niet altijd doen. Eenmaal thuis vielen mij de volgende punten op:

1. Na verwijderen douche& ruimte: vol met zwarte aanslag. Erg achterstallig. Kan mij niet voorstellen dat hier gebackflushed mee is zoals hij zei.
Dit schoon gemaakt. Eveneens de kop.

2. Kalkbrokjes de trompet. Schoon gemaakt in een badje. Maar binnen de groep ook veel kalk.
Vraag: zou het een goed idee zijn om vannacht de machine een nachtje te ontkalken in calcinet oplossing en hem dan morgenochtend doorspoelen? Of kan ik beter 2 uur inwerken aanhouden? Ik weet niet hoe schadelijk dit is voor de machine en boilers etc.
Afbeelding

3. Verder wilde ik de E61 demonteren en schoon maken. Alleen zit een pijpje in de weg. Zie foto:
Vraag: Kan ik deze denken jullie gewoon los maken?
Afbeelding

4. Op de boilers zie ik wat wit en soms groene aanslag. Weten jullie wat dat is? Is dat normaal? Kan het kwaad? Moet ik er wat mee? Zie foto's

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast heel erg bedankt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatst gewijzigd door Keyser op di 22 okt 2019, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Technische vragen Expobar Brewtus 4

2
Gefeliciteerd met je nieuwe machine.

Dit zijn wel een beetje de dingen die je kunt verwachten bij en 2e hands machine. Helaas. Je kunt een hoop zelf proberen te doen maar zo'n Brewtus is best een gecompliceerde machine. Als voorbeeld, kafko neemt zo'n machine niet aan. Hanr wel. Ik persoonlijk zou bij twijfel de machine wegbrengen of in overleg met zo'n ervaringsdeskundige het onderhoud uitvoeren. Ga niet zelf ontkalken etc. Je kunt het alleen maar erger maken, het is geen simpele pavoni!

Success!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

6
Dank jullie wel. Alleen er zit echt veel kalk in. Dat lost zich niet vanzelf op toch? Ik kan niet in de behuizing van de groep schoonmaken.
Wanneer er daar al zoveel kalk zit. Zegt dat ook niet iets over de staat in de boilers?
Indruk door middel van een te donkere foto

En waar komt die afzetting op de boilers door?
Afbeelding

7
Er van uit gaande dat de machine gisteren nog prima werkte, anders had je 'm denk ik niet gekocht, zou ik er vooral op letten dat je nu geen dingen stuk maakt.

De plaats waar jij kijkt is de plaatst waar (behalve op t verwarmingselement) altijd de meeste kalk zit. En het valt nog reuze mee. Zorg voor kalkvrij water en ga eerst es ff lekker van je nieuwe aanwinst genieten, een revisie kan altijd later nog.

10
Voorkomen is beter dan genezen, je kunt gerust je machine ontkalken als je dit nodig acht maar het vergt meer tijd een aandacht dan simpelweg de oplossing door je machine heen spoelen. Veel belangrijker en beter is om je machine gewoon het juiste water te voeren.

Het probleem van ontkalken zit hem in het feit dat de kalk niet (altijd) volledig oplost maar ook in klontjes losraakt. Die verplaatsen zich door de leidingen in je machine en komen klem te zitten in magneetkleppen, verstoppen filters en blokkeren fittingen. Je moet goed weten wat je doet, zoals bijvoorbeeld het overvullen van de stoomboiler en het bypassen van het automatische bijvulsysteem. Als dat soort dingen je als hocus pocus is de oren klinken kun je het ontkalken beter aan een expert overlaten of je nog even verder onderdompelen in de theorie.