Welke maler

1
Hallo,
Ik ben de laatste tijd op MP aan het rondneuzen voor een goede maler. Op dit moment heb ik de keuze uit
Macap MXT
Macap m2m
Quikmill 050
Fiorenzata t48

Allen rond dezelfde prijs. Zit hier een uitschieter tussen, of een afrader?
Of zouden jullie voor een hele andere gaan?

Heb ook nog een Rioba gezien, alleen weet ik daar nog geen prijs van

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Re: Welke maler

2
Totaal verschillende malers! Kleine vs grote schijven. Getrapt vs traploos. Doser vs GOD. Hoe kom je hier bij? Welke criteria hanteer je en wat wil je er mee?

De QM heeft piepkleine schijfjes en getrapte afstelling van de maalgraad. Lekker laten staan. Voor de Macap m2m geldt hetzelfde. Fractioneel beter maar als je een kleine goede maler wilt dan zijn de Bezzera BB005 en helemaal de Eureka Mignon een veel betere keuze.

De Macap MXT en de Fiorenzato zijn grote horeca malers met een doser. Die malen prima mits de schijven nog goed zijn maar nemen veel ruimte in en hebben een forse retentie. Als je een 2e hands horeca bak wil dan zou ik voor een Mazzer super jolly gaan.

Beste keuze lijkt me de Eureka Specialita. Kost je ca 400 euro. Klein, stil en courant. En man qua maalsel goed meekomen met grotere malers.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Mazzer molens zijn over het algemeen grote horeca molens. Ik zelf kick erop. Je zou bijna gaan denken dat het compensatie gedrag is .

Mazzer zijn goede molens. Maar ik denk ook dat ze zo worden aangeprezen, omdat andere merken minder gangbaar zijn. Kijk vooraf of je wel makkelijk aan onderdelen kan komen. Soms moet je daarvoor naar Duitsland uitwijken.
Wanneer je zoiets neemt ga dan voor minimaal 63/64 mm schijven.
Zelf heb ik twee San Marco SM97 molens met 84mm schijven. Destijds voor €70 tweedehands gekocht. Dat was een gelukje.
De ene is met hopper en de ander met touchscreen en timer (on demand).
Beiden blijven toch gevoelig voor retentie. Dit gaat tussen de schijven zitten en blijft ook altijd wat in de ruimte van de schijven. Dit maak ik na iedere 2 kilo sowieso schoon. En bij wisseling van boon.
Horeca malers zijn wel erg sterke malers. En de maling is goed. Ze hebben vakantie bij thuis gebruik

Anderzijds heb je de wel geprezen niche zero. Geen ervaring mee, maar klein, goede maling, geen tot weinig retentie.
De eureka malers zijn ook goed lees ik overal terug.
Zijn alleen wel kleinere molens qua bouw.

Dus de vraag is wat je smaak is. En wat je prettig vind.

Bij weinig retentie zou ik sowieso geen dos er molen nemen. Neem on demand. Werkt ook veel prettiger.

5

Keyser schreef:.

Bij weinig retentie zou ik sowieso geen dos er molen nemen. Neem on demand. Werkt ook veel prettiger.
Misvatting! Doser kun je de kamer beter 'leegschappen' en kun je wegen voorafgaand aan het malen. GOD werkt vaak prettig, maar levert meestal meer retentie op.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

6
Oke, misschien koppel ik het dan niet goed aan retentie.
De buis van mijn G.O.D. moet ik wel schoonmaken. Maar die van mijn doser vaker. Zo'n ding is toch gemaakt om grotere hoeveelheden koffie in één keer te malen.
Wanneer de timer van je G.O.D. éénmaal goed staat hoef je nog maar weinig bij te malen en heb je minder vaak dat je teveel maalt. Scheelt in koffie.