Het mysterie duurt voort:
Intussen schoongemaakt zoals in video; ring los, filter los, ontdaan van vettigheid etc. Ook een andere maling gebruikt, die leek wel te werken. Herhaaldelijk een doorloop vanaf 2,30-3,30 minuten en feilloos bakje (alleen niet mijn smaak bonen
). Hierbij geprobeerd met koud, lauw en kokend water, waarbij koud water gewoon beste werkt (in mijn optiek omdat de druk langzaam opbouwt, doordat het water en de lucht erboven verwarmd wordt, het water zodoende makkelijker doorsijpelt naar boven. Terwijl bij voorverwarmd (kokend) water deze druk niet langzaam opbouwt en het water al meteen te warm is en bij inductie dan al snel begint met koken, wat nou net niet de bedoeling is bij zo'n Moka).
En de belangrijkste vraag is "gaat het nu goed door het schoonmaken, of door de wijziging van maling?". Dus om te weten wat oorzaak is, moet alles constant blijven en telkens één variabele wijzigen. Dus terug naar de vorige bonen/maling, die wel mijn smaak waren en waar het dus in begin wel en daarna niet meer mee lukte:
- Poging 1: zojuist de Lavazza (chocolate) dus weer gebruikt, eerst met ietwat minder koffie, zo'n halve cm onder de rand. Rondom de 180 ml water. Doorloop na 6 minuut en liep redelijk langzaam door met mooi stroompje en gouden straal op einde, maar te heet en je proeft dit. Te bitter, de bovenkant waar de koffie in komt is ook loeiheet, volgens mij niet de bedoeling.
- Poging 2: Wederom 180 ml water, nu water voorverwarmd door licht te koken, eraf te halen. Filter erin met iets meer, zo'n 19-20 gr koffie, nu doorloop na 3,5 minuut. Wederom te heet, bovenreservoir ook weer loeiheet op einde. Doorloop zelf was zelfde als poging 1, geen gesputter of gesis. Maar toch bittere en verbrande smaak.
- Poging 3: 180 gr water. Iets meer koffie, 20 gram, lichtjes aangetampt (nooit boven rand uit uiteraard). Na 3 minuut een perfecte doorloop, geen belletjes, langzame stroom tot het einde met goudgele straal. Niet te heet, dus niet kokend, vol ronde smaak.
- Poging 4: toch even testen of laatste poging 3 de juiste methode betreft, dus alles exáct zo gedaan als poging 3. Precies zelfde hoeveelheid (koud) water, 180 gram, 20 gram koffie, lichtjes aangestampt (tikken met lepeltje tegen zijkant, zodat alles goed in mekaar zakt). Zelfde vuurstand....... En warempel: doorloop na 5,5 minuut, wederom kokend, eerst langzaam stroompje met belletjes, tegen de 7 minuten begon ie te sputteren en uiteindelijk sissen op einde. Loeiheet, verbrande smaak. Wegsmijten die handel.
Tussentijds overigens telkens filter droog en schoongemaakt, geen koffiemaling op de randjes etc.
Je raadt het al: voor mij een compleet raadsel waaraan het kan liggen waarom ie het ene keer subliem doet en andere keer verschrikkelijk, terwijl alle factoren constant blijven met één en dezelfde bonen/maling. Ik kan al wel concluderen dat ik de problemen grotendeels elimineer door andere bonenmaling te gebruiken, maar die zijn gewoon niet mijn smaak. Terwijl degene die ik wél lekker vindt, gewoon geschikt moeten zijn voor een Mokapotje. Bovendien verklaart dat niet waarom ene keer het uitstekend lukt en andere keer totaal niet.
Zeer frustrerend dat mijn heerlijke koffiemomentje vernaaid wordt door bovenstaande. Want als ie eenmaal goed lukt, is het om te smullen, en dat is precies waarom ik met Mokapotje gestart ben. Ik denk dat er niets anders op zit dan een nieuwe te bestellen en zien hoe dat gaat. Toch de vraag ter afsluiting: iemand bekend met dit probleem of enig idee wat de oorzaak is en wat eraan te doen?