Re: Aanschaf van eerste machine

32
BucharestBlues schreef: vr 08 mei 2020, 16:59 Potverdrie. Was ik er uit om een Appartamento te kopen, loop ik hier ineens tegen die MaraX aan...
Is het feit dat hij nog niet zo lang op de markt is nog van waarde - of is het in essentie gewoon een e61 HX van een goed merk en kan er eigenlijk niet veel mis gaan?
Rocket is een iets bekender en gevestigder merk, dus iets meer zekerheid op een machine die aardig wat van z'n waarde behoudt. In Nederland is het zeker een bekender merk, dus waarschijnlijk makkelijker te verkopen omdat er meer mensen gericht naar zoeken.

Lelit timmert aardig aan de weg en heeft in de professional line al een paar mooie machines op de markt die zeer geliefd zijn (o.a. de Bianca). Het merk brengt aardig wat mooie innovaties op bestaande technieken (zoals e61 met betere temperatuurcontrole, maar ook de pressure profiling op Bianca) tegen een zeer scherpe prijsstelling. Qua functionaliteit krijg je voor hetzelfde geld denk ik iets (veel?) meer dan bij een Rocket.

Maar goed, dit komt van iemand die ook de keuze voor de MaraX heeft gemaakt, dus mogelijk niet helemaal objectief ;).

34
Gister nog een verrukkelijke espresso uit een Lelit Bianca geproefd, bij Hoofdkwartier. In vaardige handen en met uitstekend gebrande boontjes doet zo'n shot niet onder voor een echt serieuze hefboom-machine.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

35
fransg schreef: za 09 mei 2020, 12:15 Gister nog een verrukkelijke espresso uit een Lelit Bianca geproefd, bij Hoofdkwartier. In vaardige handen en met uitstekend gebrande boontjes doet zo'n shot niet onder voor een echt serieuze hefboom-machine.
Ik denk dat het aan de bonen lag. Uiteindelijk maken die de koffie. Ik proef het verschil tussen een goede pomp en hendel espresso nauwelijks.
Van de andere kant is het ook al weer een jaar of 12 geleden dat ik espresso met een pomp maakte. Misschien ben ik vergeten hoe dat smaakte .ook dat kan natuurlijk.

36
In mijn ervaring is het kinderspel om met een goed hefboommachine een lekkere espresso te maken, met een pompenmachine moet je er een beetje handigheid in krijgen en dan kun je ook daarmee jezelf gelukkig maken en zelfs huisgenoten in een staat van tevredenheid brengen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

37
Ik lees het volgende over de Mara X:

The steaming is really nice when the pressure is high, and 'meh' when it is low, not bad, but very basic. There is a tweak. If the pressure is low, a short 2 second flush will turn the heater on, and the pressure will get up to 1.75 bar in about a minute. So, no flushing ever for shots; but an occasional flush if you want kick-ass steaming for your cappa.

Dit komt ook in een andere review terug. Hoe is jullie ervaring hiermee?

38
De maraX geeft in X modus prioriteit aan de temperatuur van de zetgroep. Dit regelt de machine via de HX en dus via de druk/temperatuur van de stoomboiler.

Inderdaad, wanneer je went aan (of eigenlijk verpest bent door) horeca kwaliteit stoompower (lees >2bar) dan valt elke consumenten machine die niet werkt met twee boilers daarna een beetje tegen.
De korte flush van de zetgroep doet de temperatuur daarvan een fractie dalen en om te compenseren grijpt de PID in en springt de stoomdruk alweer snel omhoog.

Op die manier heb je dus een foefje waardoor je integenstelling tot andere HX machines wél kunt genieten van beestachtige stoom.

39
Veel ervaring zal er nog niet zijn, aangezien de MaraX nog niet geleverd is in Nederland (voor zover ik weet). De eerste batch die de fabriek heeft verlaten was 110v, voor de UK en US.

Wat ik begrijp van de machine is dat je kunt kiezen tussen steam priority of coffee priority. In beide standen heb je drie settings: 0, I en II. In steam priority, gaan deze settings over de stoomdruk en werkt de MaraX als een gewone HX machine, dus cooling flush voor je koffie gaat zetten (ivm hogere boiler temperatuur). Meer druk = hogere temperatuur = langere cooling flush (waarna de machine dus naar rato meer druk gaat opbouwen voor stoom).

In koffiemodus bepaalt de schakelaar de temperatuur van de zetgroep, en is de machine altijd klaar voor gebruik voor koffie (geen cooling flush nodig). Nadeel is dus dat je dan een lagere temperatuur in de boiler hebt, dus minder stoomkracht paraat. Meer stoom ontstaat als de machine weer opwarmt, dus kort koffiewater aftappen triggert het verwarmingselement aan geeft meer stoomkracht - ook in koffiemodus.

Mijn verwachting is dat coffee priority een heel fijne werkwijze oplevert voor het bereiden van cappuccino. De machine is klaar voor het zetten van espresso, dus dat doe je eerst. Daarna slaat de boiler aan, temperatuur stijgt stoomdruk neemt toe.

Misschien flauw, maar als je melk in een pannetje opschuimen gewend bent, kan ik me voorstellen dat een shitload aan stoomdruk wel even wennen is. Iets minder druk is ook iets minder foutgevoelig voor verbrande melk;).

40
Het pannetje houdt de gemoederen bezig haha. Doe het overigens nu in de magnetron, 40 seconden verwarmen en handmatig kloppen. Microfoam creëert het zeker niet maar ben ook niet ontevreden. Maar ik weet ook niet beter...

Als ik het dus goed begrijp is de juiste workflow in brew temperature priority eerst een espresso zetten waardoor er meer stoomdruk wordt gecreëerd. Is deze druk al ten tijde van de extractie voldoende of moet er alsnog even gewacht worden nadien voor het beste resultaat?