Ha, mag ik nu even espresso-dominee spelen?
:
Ik heb al heel wat mensen die aanvankelijk zeiden dat goeie hifi aan hen niet was besteed aan b.v. mooie loudspeakers geholpen.
Simpelweg door ze te laten luisteren. Zo heeft een bevriende musicus eens uiteindelijk een stel grote electrostaten gekocht, pas daarmee herkende hij het geluid van David Oistrakh zoals hij het live kende. Tja, wie had dat gedacht?
Meestal weten mensen zelf niet hoe goed ze kunnen luisteren of proeven omdat ze dènken dat ze dat niet kunnen. Maar als je ze mee neemt en ze probeert zo objectief mogelijk hun zintuigen te laten gebruiken, gebeurt er van alles, dat zal je zelf toch ook wel herkennen? Opeens horen/ruiken/proeven ze wèl van allerlei nuances die ze niet hadden verwacht, en die de beleving zoveel rijker kunnen maken. Volgens mij is dat precies zo met koffie (en whisky en eten en ga zo maar door).
Natuurlijk ligt snobberij om de hoek, maar dan zit dat
denken weer in de weg van
waarnemen. Ik denk dat als je eens echt goede koffie ging proeven, dat je dan wel kan onderscheiden dat die lekkerder is dan de eerste de beste bak op de hoek. En als je die €100 maler ging vervangen voor eentje van €600, dat ook jij dan een groot verschil zult proeven (mits je een decent apparaat hebt, goede koffie en een redelijke barista). Ben je al eens in Doppio geweest?
En dan die Baby: aardig instap model. Met enige moeite zal je daar wel een redelijk goede espresso uit kunnen krijgen. (voorwaarde zijn weer verse koffie, een goede maler en precies weten wat je doet). Het is zeg maar naamloze 3,0mm luidsprekerkabel
. Het omslagpunt zit volgens mij nog wat hoger...