Re: overdreven

21
Ik denk dat een heleboel mensen (ook hier) jou voor gek verklaren met je hifi. Maar waarom wil jij NAIM: eigendunk, showing of of omdat je denkt dat je er mooier muziek mee kan reproduceren?

Nou dan! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
koffiedikkertje schreef:Ja....Je moet niet eens naar Hazes willen luisteren. ;)

maar alle gekheid op een stokje, ik beproef enige vijandigheid omdat ik die dure apparaten en accesoires niet zie zitten. Ik vraag mij af waarom men die koopt? eigendunk, showing of of omdat men denkt dat er betere koffie mee gemaakt kan worden. En als dat laatste toch het geval is dan ga ik ff mijn woorden in slikken. Vind overigens sie mecap 4 wel een mooie grinder. heeft wel wat.

overigens NAIM forever.
Ik heb een mooi apparaat verkocht en in plaats daarvan een beter, maar naar mijn mening minder mooi apparaat gekocht, dat zegt toch voldoende lijkt me? Dat gaat het iig niet om uiterlijk, maar om betere koffie.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

25
koffiedikkertje schreef: maar alle gekheid op een stokje, ik beproef enige vijandigheid omdat ik die dure apparaten en accesoires niet zie zitten. Ik vraag mij af waarom men die koopt? eigendunk, showing of of omdat men denkt dat er betere koffie mee gemaakt kan worden.
Tsja, vind je het raar dat mensen een beetje vijandig worden als jij voor hen aan het bepalen bent ("men denkt") wat zij proeven (of horen als het om audio gaat)... Dat weet jij niet, en je gevolgtrekking is dat 'het nergens op slaat', overdreven is en obsessief is.

Dat is toch hetzelfde als dat jij op een forum gaat zitten waar mensen die graag Michelin-ster-restaurants bezoeken en dan zegt: de italiaan om de hoek is toch even lekker, waarom geef je zoveel geld daaraan uit? En ze vervolgens obsessief en overdreven verklaart..
Laatst gewijzigd door SteefM op di 13 okt 2009, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

26
Ha, mag ik nu even espresso-dominee spelen? ;) :
Ik heb al heel wat mensen die aanvankelijk zeiden dat goeie hifi aan hen niet was besteed aan b.v. mooie loudspeakers geholpen. Simpelweg door ze te laten luisteren. Zo heeft een bevriende musicus eens uiteindelijk een stel grote electrostaten gekocht, pas daarmee herkende hij het geluid van David Oistrakh zoals hij het live kende. Tja, wie had dat gedacht?
Meestal weten mensen zelf niet hoe goed ze kunnen luisteren of proeven omdat ze dènken dat ze dat niet kunnen. Maar als je ze mee neemt en ze probeert zo objectief mogelijk hun zintuigen te laten gebruiken, gebeurt er van alles, dat zal je zelf toch ook wel herkennen? Opeens horen/ruiken/proeven ze wèl van allerlei nuances die ze niet hadden verwacht, en die de beleving zoveel rijker kunnen maken. Volgens mij is dat precies zo met koffie (en whisky en eten en ga zo maar door).

Natuurlijk ligt snobberij om de hoek, maar dan zit dat denken weer in de weg van waarnemen. Ik denk dat als je eens echt goede koffie ging proeven, dat je dan wel kan onderscheiden dat die lekkerder is dan de eerste de beste bak op de hoek. En als je die €100 maler ging vervangen voor eentje van €600, dat ook jij dan een groot verschil zult proeven (mits je een decent apparaat hebt, goede koffie en een redelijke barista). Ben je al eens in Doppio geweest?

En dan die Baby: aardig instap model. Met enige moeite zal je daar wel een redelijk goede espresso uit kunnen krijgen. (voorwaarde zijn weer verse koffie, een goede maler en precies weten wat je doet). Het is zeg maar naamloze 3,0mm luidsprekerkabel :D . Het omslagpunt zit volgens mij nog wat hoger...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
@ spironski.

Kijk daar heb ik wat aan. Ja...Je kunt mensen versteld laten staan. Ik had al gezegd dat ik een NAIM adept ben Leleijke apparaten maar een geluidje. En dat zal met de koffie apparaten dan wel net zo zijn. Maar dan zou ik dan wel graag willen weten welke onderdelen of wat nu in essentie de betere machine uitmaakt.?Want zoals ik het bezie nu is de techniek redelijk hetzelfde. Of laat ik het anders stellen. Ik neem een apparaat van pak hem beet 300. euro en eentje van 800 euro. Welk onderdeeln of welke onderdelen zijn dan verrantwoordelijk voor het gegeven dat de koffie in het duurdere apparaat beter zal smaken. Dat is natuurlijk bjectief gezien.

Bij een auto is het duidelijk maar bij een espresso apparaat? Aan de andere kant als ik het antwoord zelf geef. Luidsprekers zijn in principe allemaal hetzelfde maar toch zit er een behoorlijk veschil in.

elektrostaten mooi...maar heel plaatsinggevoelig.

28
Onder andere temperatuurstabiliteit, zetgroep, constante druk, stoomproductie. Ook het al of niet aanwezig zijn van HX, wellicht is het een Dual Boiler. Daarnaast zit het prijsverschil 'm ook in constructie, afwerking, estheticiteit, wellicht een aansluiting direct op het waternet. Dat soort dingen spelen allemaal mee in de prijs, waarbij sommige zaken voor de smaak zijn en sommige voor het gebruiksgemak.

29
En niet te vergeten: de kwaliteit en versheid van je koffie, de kwaliteit en versheid van je koffie en de kwaliteit en versheid van je koffie. Dan nog een zo goed mogelijke maler en dan komt nog eens een keer je apparaat.

Klinkt een beetje flauw, maar meestal zijn mensen erg gefocust op het espresso apparaat en denken dat ze vervolgens klaar zijn, terwijl het relatief gezien één van de minder belangrijke onderdelen van het geheel is.

30
Ok..bedankt. zulk een vermoeden had ik al.

Maar laat ik eens verhalen wat ik nu eigenlijk wil of liever gezegd waar ik bang voor ben. Je weet dat ik een Naim fan ben en dat wel bewust. Naim is namelijk nogal een nononsense merk. Het klinkt goed met een 4 tal luidsprekers en dan ben je klaar. interconnects net zo. Bij naim heeft het absoluut geen zin om duurde kabels te kopen. De eigen naim procucten klinken mooi. Ik of de klant hoeft niet te gaan ezperimenteren. Klaar
Waar het mij om gaat is dat ik weer ga twijfelen of ik misschien niet beter dat malertje kad kunnen kopen, of ik neit beter die machine had kunnen kopen, ik ga twijfelen over de hoeveelheid koffie in het filter en nog veel meer. Ergo je bent duizenden euros kwijt en je bent nog onzeker.
Dat is ook de reden dat ik die volautomaat heb gekocht. Geen onzin gewoon koffie. Maar merk dat ik nu wel door het virus van de koffie ben gegrepen. Wil dus best wel wat meer experimenteren en denk aan een piston apparaat daar je daarzelf mee kunt ezperimenteren en betere koffie zult gaan drinken dan ooit met een volautomaat mogelijk zal zijn.

En dan komt de crux. Wat voor een combi is dan geschikt voor mij. Iemand dus die best wel wil gaan klooien. maar wel iets dat van het begin af aan goed is.Zonder dat je denkt. had je nu maar:

Ach is ook mijn probleem..heb wel mijn budget opgeschoeft zo een 700 a 800 euro voor een maler en een piston espresso machine. Moet toch mogelijk zijn daar iets goed voor te bekomen.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetjd duidelijk is.