deschildred schreef:Bedankt voor de reacties! Ik moet nog veel oefenen, en het idee om minderwaardige bonen te kopen is om te oefenen op verhouding koffie/water (om een goede espresso te krijgen, bvb met 15 gram koffie 30-40ml espresso krijgen), het verfijnen van de maling en een goede en consistente doorloop (goede tamping) te krijgen. Dit alles op het zicht en zonder te proeven.
Ik denk u te begrijpen alleen denk ik dat u inzoomt op één onderdeel van espresso zetten, namelijk: ik wil dat de espresso in een bepaald aantal seconden door de puk loopt.
Doe dan het volgende:
Zet de volgende variabelen vast:
- 17 gram koffie,
- doel 34 gram espresso
- in 30 seconden.
Stel de molen grof in een draai hem telkens fijner tot hij dat doet. Eind resultaat is dat u de knop van uw molen kan bedienen. U proeft verder niet, dus het resultaat is 34 gram bruin vocht in 30 seconde waarvan u geen idee heeft wat de smaak is. Daarbij komt dat deze instelling alleen voor die boon werkt. Bij een andere boon kunt u overnieuw beginnen.
Leerzamer zou zijn wanneer u een verse boon koopt die u lekker lijkt en op het begin even alleen deze boon koopt tot u hem onder de knie heeft. Dit mag best een wat voordeligere brander zijn, maar er gaat namelijk een leuke beloning schuil in een leuke boon: de lekkere
zelf gemaakte espresso shot.
Daarbij werken verse bonen anders dan die van de supermarkt.
Begin deze boon desnoods ook eerst met bovenstaande variabelen te zetten. Wanneer dat lukt, proef je of hij lekker is en vanuit daar ga je bijstellen in je recept.
Een goede espresso verschilt qua recept per boon. Daarnaast wordt een goede espresso maar door één factor gedefineerd en dat is: smaak. Wanneer u niet gaat proeven leert u weinig.
Het moeilijkste is om uit te vinden wat je moet doen om een espresso op smaak te krijgen. Het indraaien voor een juiste molen stand is daar maar een klein onderdeel van.
Daarbij komt dat niet iedere espresso lekker is met 30 seconde doorlooptijd. Tot nu toe heb ik ze gehad tussen de 20 en 50 seconde. Dus de vraag is wat je aan het einde hebt geleerd met uw plan?