Re: izzo alex duetto qualiteit

21
Mikey schreef:
Joep schreef:Ik heb m nog geen twee maanden en gebruik een kalkfilter aan de aanzuigslang, lijkt me sterk dat dat het is. Het water in Eindhoven is niet erg hard.
Ik kom nu een beetje met de deur in huis vallen ... mijn excuses. Ik zal mij binnenkort nog even netjes voorstellen.

Ik lees al een tijdje mee en ben sinds kort ook de gelukkige eigenaar van een Duetto. Inhakende op het probleem van Joep: mij is afgeraden om waterfiltertjes te gebruiken op de aanzuigslang. De rotatiepomp vindt dat niet fijn, is mij verteld door vP uit U.

In een ander draadje heb ik ook gelezen dat de rotatiepomp door het gebruik van de filtertjes zwaar ging klinken en die gebruiker is met het gebruik ervan gestopt.

Kan daar een oorzaak in het probleem te vinden te zijn?
als het slecht zou zijn waarom plaatsen dan alle professionele bedrijven dan filters voor alle halfautomaten.
het enige wat slecht is voor de rotatie pomp is als hij droog draait. dit zou kunnen gebeuren als de druk op de waterleiding te laag is en hierdoor bijna niet door het filter heen komt.
de meeste filters hebben namelijk een minimale druk nodig.

Re: izzo alex duetto qualiteit

22
ronald66 schreef:
Mikey schreef:
Joep schreef:Ik heb m nog geen twee maanden en gebruik een kalkfilter aan de aanzuigslang, lijkt me sterk dat dat het is. Het water in Eindhoven is niet erg hard.
Ik kom nu een beetje met de deur in huis vallen ... mijn excuses. Ik zal mij binnenkort nog even netjes voorstellen.

Ik lees al een tijdje mee en ben sinds kort ook de gelukkige eigenaar van een Duetto. Inhakende op het probleem van Joep: mij is afgeraden om waterfiltertjes te gebruiken op de aanzuigslang. De rotatiepomp vindt dat niet fijn, is mij verteld door vP uit U.

In een ander draadje heb ik ook gelezen dat de rotatiepomp door het gebruik van de filtertjes zwaar ging klinken en die gebruiker is met het gebruik ervan gestopt.

Kan daar een oorzaak in het probleem te vinden te zijn?
als het slecht zou zijn waarom plaatsen dan alle professionele bedrijven dan filters voor alle halfautomaten.
het enige wat slecht is voor de rotatie pomp is als hij droog draait. dit zou kunnen gebeuren als de druk op de waterleiding te laag is en hierdoor bijna niet door het filter heen komt.
de meeste filters hebben namelijk een minimale druk nodig.
Omdat alle professionele bedrijven filters plaatsen in een half automaat moet dat dus ook kunnen in een Izzo Duetto?

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe espressomachine en bij van Pommeren in de winkel uitgebreid gesproken te hebben over diverse machines, is mij verteld dat je geen waterfilters aan de aanzuigslang van een Duetto moet plaatsen. De pomp van de Duetto vindt dat niet fijn. Er werd geadviseerd om water met bv een Britakan te filteren. Ben zelf geen techneut maar als ik bij een gerenommeerde winkel dergelijk advies krijg neem ik dat graag ter harte. Daarbij heb ik op dit forum ook gelezen dat een Duetto eigenaar van de filtertjes is afgestapt omdat zijn pomp raar (lees zwaar) begon te klinken door het gebruik.

Re: izzo alex duetto qualiteit

23
Omdat alle professionele bedrijven filters plaatsen in een half automaat moet dat dus ook kunnen in een Izzo Duetto?

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe espressomachine en bij van Pommeren in de winkel uitgebreid gesproken te hebben over diverse machines, is mij verteld dat je geen waterfilters aan de aanzuigslang van een Duetto moet plaatsen. De pomp van de Duetto vindt dat niet fijn. Er werd geadviseerd om water met bv een Britakan te filteren. Ben zelf geen techneut maar als ik bij een gerenommeerde winkel dergelijk advies krijg neem ik dat graag ter harte. Daarbij heb ik op dit forum ook gelezen dat een Duetto eigenaar van de filtertjes is afgestapt omdat zijn pomp raar (lees zwaar) begon te klinken door het gebruik.[/quote][/quote]

geloof dat er een communicatie foutje is (van mijn kant)
ik ging er vanuit dat het waterfilter in de waterleiding zat bij vaste wateraansluiting.
maar zoals ik het nu begrijp is het filter in de aanzuigslang in de watercontainer geplaatst.
dat is inderdaad niet erg verstandig omdat de pomp het water moet aanzuigen wat dus inhoud dat hij, op het moment dat hij aan gaat een fractie weinig water heeft . als je hier dus een filter in plaatst duurt het nog iets langer, wat op den duur de pomp kan slopen.
het is bij een rotatie pomp dus eigenlijk beter om hem op een vaste wateraansluiting te zetten.
zodat er altijd water op de pomp staat.

Re: izzo alex duetto qualiteit

24
Maar Izzo levert de Duetto ook met watertank en rotatiepomp, wil je dan zeggen dat dit niet goed gaat op den duur? Of ligt het dan toch alleen aan dat filter?
En hoe zit dat met vibratiepompjes, die houden er toch ook niet van om droog te lopen? Ook die maakt bij mij wat meer lawaai met zo'n filter aan de slang...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: izzo alex duetto qualiteit

25
Spironski schreef:Maar Izzo levert de Duetto ook met watertank en rotatiepomp, wil je dan zeggen dat dit niet goed gaat op den duur? Of ligt het dan toch alleen aan dat filter?
En hoe zit dat met vibratiepompjes, die houden er toch ook niet van om droog te lopen? Ook die maakt bij mij wat meer lawaai met zo'n filter aan de slang...
het ligt volgens mij aan het filter in de slang omdat dit er voor zorgd dat het water moeilijker wordt aangezogen door de weerstand die het filter veroorzaakt.(idem bij vibratiepompje.)
als het een goede rotatiepomp is kan het zonder filter heel lang goed gaan.
wij hebben ook setjes om de professionele machines mobiel te maken. zuigt dan ook het water op uit een grote jerrycan via een extra rotatiepomp.

wat de vibratiepomp betreft deze zijn minder gevoelig voor droog draaien, het lawaai wat hij bij jou dus meer maakt komt dus omdat de pomp meer moeite moet doen om het water aan te zuigen.

Re: izzo alex duetto qualiteit

26
Op dit forum had ik gemeld, als bezitter van een Izzo Alex Duetto II afgestapt te zijn van de filters in de aanzuigslang. Ik had deze filters nog over van mijn vorige espressomachine met vibratiepomp waarbij geen problemen waren. Na plaatsing van een filter in de tank van de Alex Duetto constateerde ik een zwaarder geluid, geen drooglopen maar eerder een vorm van cavitatie. Nu betrek ik onthard water uit een drukloos aangesloten Emga ontharder van 8 liter.

Re: izzo alex duetto qualiteit

27
Ik herken ook wel een beetje het ratelende geluid van de rotatiepomp. Het lijkt mij voornamelijk ook resonantie van de behuizing.

Ik heb aan mijn Isomac Millenium ook een waterfilter zitten (die werd standaard meegeleverd). Net deze week heb ik weer een nieuwe gemonteerd. Omdat het filter dan nog niet is verzadigd met water ratelt hij even extra. Voortaan eerst maar even laten volzuigen.

Ik kies liever voor een extra waterfilter (ik filter ook al met Brita filter) dan een iets minder geluid makende rotatiepomp. ;)

Re: izzo alex duetto qualiteit

28
Ik heb even een vraagje. Ik heb een Duetto, en ik meende toch dat de behuizing uit rvs bestond.
Nu krijg ik aan de binnenkant, bij de kopjeswarmer dus, allemaal bruine aanslag, ik denk roest...
Waar druppeltjes zijn opgedroogd (van het navullen van het reservoir) zaten al wel puntjes ('maak ik wel een keer schoon') maar nu worden ze dus bruin. Hoe kan dit nou?

edit:
Nu vond ik ineens dit topic, en de ts had ook last van roest en geratel. Mijne ratelt ook bij het opwarmen na aftappen van waten e.d. Misschien heb ik ook een slecht exemplaar...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60