Re: Overdenkingen van een beginner

91
Cappo schreef:
Scheer schreef:Kun je me misschien nog even vertellen wat die I en II schakelaar doet? En is het jou nog gelukt een handleiding te bemachtigen?
In de handleiding staat er wel iets over, echter zoals aangegeven mis ik wat pagina's en weet ik verder niet waar het voor dient.... :roll: Ik zet hem in ieder geval altijd op II anders werkt het allemaal niet... Geen idee waar stand I voor is, de machine wordt dan in ieder geval niet heet... Ik zal Boretti nog eens om een echte handleiding of in ieder geval een volledige kopie vragen...
is dit niet voorals de machine op gas wordt verwarmd. stand 1 wel alle functies maar niet warm en stand2 wel electrisch verwarmd . ik weet dat dit wel bij de oudere faema machines is en bij nog een paar andere professionele merken.

Re: Overdenkingen van een beginner

92
Bluecold schreef:Tsja, dat is wel begrijpelijk dat je als je een mooi glimmend apparaat hebt staan dat je verwacht dat het dus automatisch goed is. Maar zo werkt het -jammer genoeg- niet. Voorgemalen koffie is na een uur al niet meer vers.
Koop een handmaler en je kan gebruik maken van je machine terwijl je spaart voor een Mahlkoenig Vario. Of je komt erachter dat zo'n handmaler helemaal geen straf is en besluit dat die electrische maler heus nog wel even kan wachten.
Kun je met zo'n handmaler daadwerkelijk de koffie echt fijn genoeg malen? Is er daarbij nog iets waar ik op moet letten?

Het is me trouwens net toch gelukt een vrij lekkere espresso te zetten. Na het lezen van het HX artikel is de temperatuur blijkbaar beter :P
La Scala Butterfly A1, Macap M4D

Re: Overdenkingen van een beginner

93
En hoe lang is je doorlooptijd, zit die een beetje in de buurt van de 25 seconden? Verkijk je trouwens niet op crèma hè? Het is niet het laatste oordeel, op zich genomen is crèma zelfs vrij vies!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Overdenkingen van een beginner

95
Maar het kan natuurlijk tevens zijn dat hij ook nog wat andere forumleden wilde horen in plaats van alleen op jouw advies af te gaan hè, Bluecold? ;) . Per slot van rekening staat het internet vol met goed bedoelde, maar verkeerde adviezen.

Het is niet zo gek dat veel mensen (ik ook, ooit) moeilijk kunnen geloven dat je minimaal een molen van >€300 zou moeten gebruiken, terwijl zo'n oud barrel van €20 het werk net zo goed zou kunnen doen. En toch is dat enigszins zo.
Je moet natuurlijk wel enig geluk hebben, want je zou er ook eentje kunnen kopen die werkelijk niet meer goed maalt, en dat weet je pas als het te laat is. En je moet er maar net van houden om 2 minuten lang met de hand te zitten malen voordat je een kopje kan zetten, dus voor een gezelschap koffie zetten wordt een langdurige en vermoeiende bezigheid. Maar een handmaler is zeker een optie.

Als je zekerheid wil: OrphanEspresso.com. Daar heb ik samen met enkele forumleden kort geleden een nieuwe handmaler gekocht (ze verkopen ook opgelapte), en ik moet zeggen dat het ding goed werk levert. Toen laatst de stroom uitviel terwijl ik net koffie wilde zetten kwam het ding al goed van pas. Het zorgt er ook voor dat ik versgemalen koffie heb als ik eventjes van huis ben, en dat is met èlke manier van koffie zetten veel lekkerder.

Maar Scheer, ben je al verder? Heb je het "Diagnosing espresso extraction problems"-stuk al gelezen op HB?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Overdenkingen van een beginner

97
Spironski schreef:Als je zekerheid wil: OrphanEspresso.com. Daar heb ik samen met enkele forumleden kort geleden een nieuwe handmaler gekocht (ze verkopen ook opgelapte), en ik moet zeggen dat het ding goed werk levert. Toen laatst de stroom uitviel terwijl ik net koffie wilde zetten kwam het ding al goed van pas. Het zorgt er ook voor dat ik versgemalen koffie heb als ik eventjes van huis ben, en dat is met èlke manier van koffie zetten veel lekkerder.
Zonder stroom toch je Butterfly aan de klets gekregen? Heb je er een hometrainer naast staan?? :lol: Ondertussen voor iedereen met die fijne handmaler de koffie malen, dan heb je je work-out wel weer gehad voor die avond... 8-)
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

Re: Overdenkingen van een beginner

98
Nee, niet de Butterfly. En ik hàd overigens ook nog net met mijn Gaggia bezig kunnen zijn hè? Als zo'n pistonmachine op temperatuur is heb je geen stroom meer nodig om koffie te zetten... ;) .

Maar dat was allemaal niet zo, ik heb tijdens die stroomstoring koffie gezet in de Aeropress, en dat was best lekker. Je mist dat dik romige van espresso, maar de smaak was goed (dankzij die versgemalen koffie, natuurlijk!).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Overdenkingen van een beginner

99
Spironski schreef:En hoe lang is je doorlooptijd, zit die een beetje in de buurt van de 25 seconden? Verkijk je trouwens niet op crèma hè? Het is niet het laatste oordeel, op zich genomen is crèma zelfs vrij vies!
Gemeten van het moment dat ik de knop in druk heb ik in ongeveer 25 sec. ongeveer wel een espresso van 30ml.
Kun je dit verder toelichten dat crema niet het laatste oordeel is. Een espresso zonder crema lijkt me toch niet een echt goede espresso?

Erg verder ben ik nog niet gekomen. (er moet natuurlijk ook een beetje gewerkt worden om dat machinetje te betalen.. ;) ) Ik denk dat een groot deel toch de verse koffie is. Verder merk ik dat het tampen niet lekker gaat met het bijgeleverde tampertje, misschien moet ik daar nog wat nieuws voor zoeken.

Ik heb me er inmiddels wel al bij neergelegd dat het een tijdje gaat duren tot die perfecte espresso er uit gaat lopen...Wel leuk dat iedereen hier zo snel reageert en goede tips en links geeft.
La Scala Butterfly A1, Macap M4D

Re: Overdenkingen van een beginner

100
Scheer schreef:Ik heb me er inmiddels wel al bij neergelegd dat het een tijdje gaat duren tot die perfecte espresso er uit gaat lopen...
Na een half jaar begin ik nu een klein beetje het gevoel te krijgen het e.e.a. onder controle te krijgen. Maar dat is juist part of the fun!
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl