Re: COVID-19 & de koffiewereld

331
Gek
WiBra
SYLVIA WITTEMAN

Al die tijd heb ik gedacht dat ik weinig last had van dat coronagedoe. Op restaurant- en theaterbezoek ben ik niet dol, films kijk ik net zo lief thuis, er zijn maar héél weinig mensen bij wie ik vrijwillig dichterbij kom dan anderhalve meter, en reizen heb ik zo veel gedaan dat ik best een tijdje zonder kan.

Het enige wat mij op coronagebied leek te storen zijn de Zoom-meetings van huisgenoot P. Die zit thuis de hele dag tegen zijn scherm te blaffen met die basstem van hem. Tot overmaat van absurditeit barst hij af en toe uit in een kraaivals 'Lang zal die leven' tegen een beduusde, jarige kantoorgenoot, ergens héél anders in Nederland. Soms hebben een of meer betrokkenen daar ook nog feesthoedjes bij op. Maar goed, verder valt met die coronamaatregelen prima te leven.

Dacht ik. Tot er iets gebeurde dat mij doet twijfelen aan mijn geestelijke gezondheid: de supermarkt kwam met zegeltjes voor een pannenset. Die pannenset, besloot ik meteen, moest en zou ik hebben.

Dat slaat nergens op. Ik heb van mijn leven nog nooit eerder iets gespaard. Ik héb bovendien al veel te veel pannen. Ook weet ik best dat die supermarkt er alleen maar op uit is om mij tot geldsmijterij aan te zetten. Voor elk tientje dat ik daar uitgeef krijg ik één zegeltje. Voor één pan heb ik zestig zegeltjes nodig. Dat is 600 euro aan boodschappen, dus. En dan moet ik zelf nog 20 euro bijbetalen per pan! Ja, als ik gek ben. Wat dus helaas inderdaad het geval is.

Elke dag, bij het boodschappen doen, bekijk ik kritisch de caissières. Een van die meisjes is heel gul met zegeltjes. Laatst gaf ze mij er tien, terwijl ik maar voor 30 euro boodschappen had gedaan! Er is ook een kreng bij dat precies natelt op hoeveel zegels ik recht heb. Haar mijd ik, uiteraard. Ik durf mijn kinderen niet meer om een boodschap te sturen, want ze vergeten glashard mijn zegels. Ik koop tien flessen wasmiddel tegelijk, om een beetje op te schieten.

Gisteren deed ik een verontrustende ontdekking. Sommige klanten weigeren die zegeltjes! 'Nee hoor, dank je', zeggen ze dan minzaam. Terwijl ze net voor 80 euro zaterdagboodschappen hebben gedaan! 'Geef ze dan aan mijijijij!', wil ik schreeuwen. Maar mijn waardigheid houdt me tegen. Nog wel. Waarschijnlijk sta ik binnenkort bij de ingang van die supermarkt mijn hand op te houden, schaamteloos, als een jongetje dat voetbalplaatjes spaart.

En dat komt allemaal door die ellendige corona. Of het is de aansluipende oude dag. Dat kan ook.

In beide gevallen hoop ik op de spoedige vondst van een vaccin.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

332
Weet je, ik denk dat je sowieso een ander nergens op kunt aankijken.
Neem bijvoorbeeld de tieners, de hormonen gieren door hun lijf en dan zouden ze geen feestje mogen vieren? Nee natuurlijk mogen ze dat niet, maar als ze wel iets vinden om er onderuit te komen? Groot gelijk hebben ze, al zal ik dat niet hardop zeggen. Toen ik een tiener was, was het maar goed dat mijn ouders ook niet wisten wat ik uitspookte. Alleen nu kunnen de gevolgen anders zijn. Maar de tieners hun gedrag kwalijk nemen?
Zelfs de mensen die 'tegen de stroom in marcheren', want ze marcheren (aangestuurd door anderen) natuurlijk wel, die doen ook maar iemand na. Maar ze willen iets doen om hun ongenoegen, of is het onmacht, te uiten. En dat doen we allemaal op een andere manier, op een manier die bij ons past. En dus is dat per persoon anders. Het enige dat ik wil verwachten van een ander is dat hij of zij gaat nadenken over wat hij of zij aan het doen is. Voor of na de actie.
En ja, ik houd rekening met de afstand, ga niet naar plekken waar meerdere mensen zijn, (alhoewel ik wel naar de supermarkt ga!) en volg in winkels in de instructies op die mij gevraagd worden.
Dat doe ik om de gemoederen rustig te houden. Maar of ik geloof dat we van het virus afkomen? Nee, ik denk dat we aan het begin van een periode staan waarin we jaarlijks met dit soort zaken te maken krijgen. Dit is onlosmakelijk verbonden met onze manier van leven. En we zullen ons een manier van 'daarmee leren leven' eigen dienen te maken.
En nu een lekker bakkie uit de La Pavoni. ;)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

333
XL
Column
AAF BRANDT CORSTIUS

Even over iets heel anders: het XL-testcentrum in Utrecht. Ik vroeg me af of het een goed of juist een slecht teken was over mijn geestelijke gezondheid dat er een golf van opwinding door me heenging toen ik las dat er in Utrecht een XL-testcentrum komt. Een gigantisch testcentrum met veertig teststraten, waar 10 duizend mensen per dag getest kunnen worden. Yesss, dacht ik. Letterlijk.

Misschien was het de term XL - die zorgt natuurlijk voor een pavlovreactie. Meteen likkebaarden en denken: hoera, extra large. XL is altijd goed, een Albert Heijn XL, een cola in maat XL, een XL bioscoop. Maar het was niet alleen die pavlovreactie. Mijn blije gevoel kwam ook zeker door de overtuiging dat heel fijn is als er extra grote testlocaties komen, fabrieken waar de hele dag mensen staafjes in de kelen en neuzen van andere mensen stoppen.

Wat droevig, dacht ik. Dat ik hier nu blij van word. Het is net zoiets als blij zijn met een nieuw mondkapje. Of met een licht afvlakkende grafiek. Of met het idee dat ik laatst hoorde, om het snoep voor de kinderen met Sint Maarten in een visnet met een lange stok aan te bieden. Een treurig soort blijdschap.

Of moest ik het anders zien? Ik las eerder deze week een verhaal over een Nederlandse vrouw die met een Marokkaanse man is getrouwd. Bij de vrouw kwam alles in verzet toen corona opdoemde: ze wilde meteen de boel controleren, in de hand houden, maakbaar maken. Maar haar man, opgegroeid in een land waar de maakbaarheid van het bestaan iets minder ver doorgevoerd is, had door dat hier niet tegenop te managen en te ondernemen was, en zei tegen haar dat ze beter met de situatie kon meebuigen. Daarna kwam er in dat verhaal nog iets over een buigzame boom die altijd zoete dadels afwerpt, of zoiets, enfin, u snapt het.

Flexibel zijn, daar ging het om. Niet roepen: raaaah, pandemie, ik moet jou niet! Nee, roepen: oké, pandemie, hai, nu jij hier bent ga ik even kijken hoe ik mijn leven zo om jou heen zal buigen dat het allemaal nog een beetje te doen is.

Misschien was ik nu op dat punt aangeland. Met mijn opwinding over het XL-testcentrum. Ik was flexibel geworden. Bereid om blijdschap te voelen over een enorm testcentrum. Waar ik een paar maanden geleden na het lezen van dit nieuwsbericht nog had gedacht: 'XL-teststraat, have we come to this???' (ja, in het Engels, en ja, met zoveel vraagtekens), dacht ik nu: mooi zo. Goed geregeld. Lekker bezig. Lekker testen.

Ik boog dus mee, ik bezag de wereld nu vanuit corona, en wat er in die wereld mogelijk en wenselijk is. Nu snel een visnet kopen voor Sint Maarten voordat iedereen dat doet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

334
Marcje schreef: di 03 nov 2020, 10:03
En als je kijkt naar het aantal dodelijke slachtoffers in landen waar amper maatregelen worden genomen (Scandinavie), versus bv Nederland, dan kun je je afvragen of we hier de juiste dingen doen.
Ik denk dat we er hier goed aan zouden doen om het land noordelijker op te schuiven en belangrijk uit te breiden zodat we aanmerkelijk dunner bevolkt zijn.

Die maatregelen hebben ze in Scandinavië al jaren geleden genomen, fjorden aangelegd ook en je ziet dat het succes heeft.

Alleen in steden woont men nog dicht op elkaar en daar zie je dan ook dat de verspreiding ook ineens tot "oranje" kan leiden.
Ik sprak gisteren een Amerikaanse vrouw, apotheker uit Florida, die mij welgemoed de hand schudde (ik ging die wel wassen daarna) en zij vertelde dat ze niet begrijpt waarom hier niet iedereen een mondkapje draagt zoals zij doen in winkels en openbare gebouwen. Ook was haar mening dat wie het in Florida oploopt er echt zijn/haar best voor heeft gedaan door naar een Trump rally te gaan bijvoorbeeld want zei ze, iedereen woont zo ver van elkaar vandaan, iedereen reist met eigen vervoer, men zit niet samen in een trein of bus opeen.

335
Het gebruik van mondkapjes wordt verkeerd begrepen, doordat wij ze dragen weten we in elk geval dat de mogelijkheid dat wij C-19 zouden verspreiden een heel stuk is afgenomen, je draagt het kapje voor iemand anders, dat werkt dus alleen maar goed als iedereen het ook voor jou doet, wij gebruiken 4 laags waterafstotende wat duurdere kapjes, ook van die fraaie zwarte kunststoffen handschoenen als we de winkels ingaan en al die reeds bezoedelde artikelen meerdere malen moeten bepotelen, de karretjes worden semi-ontsmet.

De kar is de stalling nog niet uitgeweest, heel misschien als al die eigenwijze klootzakken wakker worden of er aan onderdoor, kunnen we wellicht in Juni weer een keer op pad.

Verstuurd vanaf mijn SM-T710 met Tapatalk

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

336
Mijn bericht van een week geleden op fb westlandse stalletjes
Danvraag je jezelf af waarom proberen wij die kleuters te beschermen?

" Ik was vandaag even een pakket afgeven bij de Jumbo in de koopgoot van
's-Gravenzande auto op het parkeerdek gezet, een vers mondkapje op paar handschoenen en zo naar de lift waar net een achttal jongeren al geinend met trekken en douwen de lift in gingen ik bleef uiteraard op gepaste afstand na dertig seconden de roepknop ingedrukt en daar ging de deur met dat gajes weer open, oh vergeten op de knop te drukken, gezegd of naar beneden of eruit, 2 minuten later was ik toch beneden, loop naar de Jumbo staan er twee wijven te kleppen op ongeveer bekafstand, maakte daar uiteraard een opmerking over, ja wij zijn zussen, oh wonen jullie onder 1 dak, nee waarom? Omdat jullie gruwelijk eigenwijs zijn zo zonder mondkapje of wat dan ook, ze stonden op ongeveer 80cm afstand van de 1,5 mtr waarschuwing op het wegdek, waar zijn de handhavers? "
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

337
Adriaan, jij kunt beter thuis blijven.

En laat die vrouwen met rust.

Beste juist zorgen dat een ieder een ander niks gaat verwijten. Krijg je oorlogen van.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

338
Heel verstandig dat je zelf goeie beschermingsmaatregelen neemt.

Gister in de sauna (Thermen, boven op de Soesterberg) hield iedereen goed afstand. Ik vind het zo prettiger, veel minder mensen, en in de sauna-ruimtes mag je alleen op bepaalde plekken zitten, de rest moet vrij blijven. Niet van die zweetsoppende vetlijven vlakbij me. Het restaurant was dicht en je kon wel een soort lunchpakket krijgen dat je dan ergens discreet kon oppeuzelen.

Op gevement wilde ik even mijn telefoon op berichten checken in de kleedkamer maar een hele grote vrouw die erg naar sigaretten stonk zat vlakbij 'mijn' kluisje en wilde niet dat ik in de buurt kwam.

Groot gelijk denk ik dan dat je die afstand wil, maar als ik haar was zou ik stoppen met roken want die stank hing meters om haar een.

Ik heb daar echter niets van gezegd want als het goed is staat er al een waarschuwing op haar pakjes peuken.
@3aan schreef: di 17 nov 2020, 03:26loop naar de Jumbo staan er twee wijven te kleppen op ongeveer bekafstand
Dat klinkt bijna alsof je hen sowieso niet graag mocht.
@3aan schreef: di 17 nov 2020, 03:26maakte daar uiteraard een opmerking over
Een gepeperde opmerking mag ik hopen! ;-) Een ongezouten mening en dringend advies!

Maar ja, ongevraagde adviezen worden zelden op waarde geschat.

Verpakt in een goeie grap kan het misschien nog wel, maar niet iedereen vindt hetzelfde grappig.
@3aan schreef: di 17 nov 2020, 03:26 waar zijn de handhavers?
Wij zijn allen handhavers.

339
fransg schreef: di 17 nov 2020, 09:19 Wij zijn allen handhavers.
Dit vind ik een sterke zin.

Een positieve noot:
Mijn reukvermogen is behoorlijk terug gekomen! Nog niet helemaal, maar het is niet meer zo verstoord dat het anders ruikt en ik merkte dat ik vanochtend echt weer even intens genoot van mijn cappuccino. De weg naar herstel is best lang maar ik ben op weg.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

340
dat is goed nieuws!!

Mijn dochter die in het ziekenhuis werkt had ook Covid-19 en ik heb haar een reuk-trainings setje gestuurd om het reukvermogen wakker te schudden. Ik zal eens vragen of het al wat helpt.