Beste allemaal,
Graag zou ik jullie advies willen hebben m.b.t. het onderhoud van mijn espressomachine (Rocket Giotto). Hieronder mijn vragen en wat ik nu doe qua onderhoud.
- Dagelijks blindfilteren en 1x per maand met cafiza
- Toen ik mijn machine kocht, werd Brita AquaGusto door de verkoper aangeraden (1 pad per 6 maanden). Wat is volgens jullie de beste filteroplossing? Ik lees namelijk wisselende verhalen over Brita.
- Ontkalken van de machine - wel doen 1x per kwartaal of niet? Ik heb Full circle ontkalkingsmiddel in huis (ook aangeraden door de verkoper), maar ik lees dat Rocket het ontkalken van de machine afraadt. Wat is jullie mening hierover?
- De douchekop wil ik binnenkort eraf halen voor grondige reiniging. Hoe vaak zou je dit moeten doen?
- Ik gebruik Full Circle Espresso Machine Milk Cleaning Liquid voor het reinigen van de stoompijp (1x per maand).
- Urnex gridz voor het reinigen van de maler (1x per kwartaal).
En ten slotte, inmiddels ben ik toe aan een nieuwe borstel en vraag me af of jullie tips hebben. Is bijv. die van Urnex een goede optie?
Veel dank alvast en ik ben benieuwd naar jullie advies!
Re: Onderhoud espressomachine
2De BWT waterkan vind ik uitstekend. Eens per 4-6 weken het filterblokje vervangenZara85 schreef: di 01 dec 2020, 23:02 - Toen ik mijn machine kocht, werd Brita AquaGusto door de verkoper aangeraden
https://www.bwtwater.nl/nl_b2c/waterkan ... -pink-kiss
Niet. Indien je verkalking voorkomt, is het niet nodig te ontkalken.Zara85 schreef: di 01 dec 2020, 23:02 - Ontkalken van de machine - wel doen 1x per kwartaal of niet?
Eens in de 2 jaar ga ik met de machine van mijn vriendin naar www.kafko.nl en dan is-ie weer fris en fruitig.
Bedoel je het douche-schermpje? Dat kun je eens in de week of twee weken vervangen door een fris schoon scherm en dan het nogal zwart geworden schermpje in de heet water met Cafiza zetten, gedurende een dag, zodat die weer schoon klaar ligt voor volgende switch.Zara85 schreef: di 01 dec 2020, 23:02 - De douchekop wil ik binnenkort eraf halen voor grondige reiniging.
Indien je geen vieze vette bonen gebruikt is dat niet nodig.Zara85 schreef: di 01 dec 2020, 23:02 - Urnex gridz voor het reinigen van de maler (1x per kwartaal).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3En als je de maler even openmaakt reinig je hem met een borstel oid ipv dure schoonmakkorels.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
4Ik doe nauwelijks onderhoud. Ik veeg de machine een keer per twee dagen met een vaatdoek van buiten schoon.
Zeefje eens in de week schoon maken.
Zuiger dan gelijk ook van onder schoon maken.
Bakjes elke dag ff uitvegen.
Totaal 2,5 minuut per week.
Hoop werk zo'n machine onderhouden.
Zeefje eens in de week schoon maken.
Zuiger dan gelijk ook van onder schoon maken.
Bakjes elke dag ff uitvegen.
Totaal 2,5 minuut per week.
Hoop werk zo'n machine onderhouden.
5De BWT waterkan gebruik ik ook voor mijn Rocket R58. Ik twijfel wel of dit afdoende is tegen kalk. Wat denken jullie?
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon
6Meten=weten, je kunt en moet niet willen gokken/denken dat het wel goed zit met water. Slecht water helpt de beste machine in een jaar om zeep.
Bij een aquarium- of dierenwinkel koop je voor een appen en een ei een setje waarmee je DH kunt meten.
Bij een aquarium- of dierenwinkel koop je voor een appen en een ei een setje waarmee je DH kunt meten.