Re: Voorstellen + advies voor set-up.

11
Crimson schreef: di 15 dec 2020, 23:20 Wat raden jullie dan aan.. gelijk dure bonen kopen om vervolgens te verspillen? :lol:
Begin nu gewoon eens met die supermarkt meuk en dan kun je vervolgens anderen er beter van overtuigen dat zoiets Heel Dom is ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Die vind ik ook mooi.
Echter totaal geen kennis van en nog niet eerder gezien.. waarom zoiets? Het is een overvloed van informatie voor mij de afgelopen dagen :D . Ik wil wel zsm aan de slag.. maar ga voor een goede deal natuurlijk best wat langer wachten.

Wat zeggen mensen hiervan?
https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr
Redelijk goedkope quickmill bijv.

Keek eerder naar deze en was ook serieus geïnteresseerd door de accessoires zoals eerder genoemd.
https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr

Heb Peter de Goede ook een berichtje gestuurd m.b.t een Siliva.

14
Een Silvia zit veel beter in elkaar dan een Gaggia. Geen vergelijk. Met een PID er op heb je een top machine.

Een QM kun je nieuw voor iets boven de 400 kopen bij o.a. Kaffeezentrale in Duitsland. De nieuwere verdies heben een veel zwaardere filterdrager. Ook bij La Gondola in Italie kun je goed terecht; vaak hebben ze demo modellen te koop. Gewoon even vragen. Let op dat de 2d hands quickjes vaak nog de oude filterdragrer van plaatstaal hebben. Die zou ik laten staan.

Als je veel opschuimt is een enkele boiler machine zoals een Silvia of Gaggia nogal gedoe.

Als je helemaal niet stoomt dan zou ik de Cafelat Robot kopen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

15
Ik ga je nu met mijn voorstel nóg meer in de war brengen :mrgreen:

Koop de Eureka Specialita en een Bialetti Brikka ... die is nu in de aanbieding bij de Lidl voor ik meende € 19,-. Ik ben altijd weer verbaasd hoe lekker de koffie uit deze kleine machintjes kan zijn als je een keer hebt geleerd daarmee om te gaan ;)

Wellicht nog een plastic V60 van € 12,- erbij om ook meteen in de heerlijke wereld van de slow coffee te duiken 8-)

En dan spaar je door en wacht je tot weer een keer een La Pavoni langs komt waar je je slag mee kan slaan ...
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

16
bvds schreef: wo 16 dec 2020, 08:11 Een Silvia zit veel beter in elkaar dan een Gaggia. Geen vergelijk. Met een PID er op heb je een top machine.

Een QM kun je nieuw voor iets boven de 400 kopen bij o.a. Kaffeezentrale in Duitsland. De nieuwere verdies heben een veel zwaardere filterdrager. Ook bij La Gondola in Italie kun je goed terecht; vaak hebben ze demo modellen te koop. Gewoon even vragen. Let op dat de 2d hands quickjes vaak nog de oude filterdragrer van plaatstaal hebben. Die zou ik laten staan.

Als je veel opschuimt is een enkele boiler machine zoals een Silvia of Gaggia nogal gedoe.

Als je helemaal niet stoomt dan zou ik de Cafelat Robot kopen.
Een Silvia met PID zal wel weer een flinke duit meer kosten. Heb wel een gereviseerde/upgrade Gaggia classic gezien met PID voor 350, maar ja dat is weer een Gaggia.

Bij Kaffeezentrale gekeken. Mooie machines te koop, quickmill 820 voor €425 (uitverkocht).
La Gondola heeft ook zeer goede deals. 569 voor een 820+mignon manuale.
https://www.lagondola.it/en/combo-quick ... opia-1015/
Deze hou ik zeker in het achterhoofd.

Zoals in mijn eerder aangegeven advertenties staan op marktplaats ook goedkope Quickmills.
https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr (deze of de link uit mijn vorige, deze heeft messing piston de andere een rvs)

Ik zie dat de Cafelat Robot nog erg duur is en ziet er niet uit alsof deze nu makkelijk is, je moet zelfs je eigen hete water erin doen. Dan nog liever een La Pavoni met een boilertje. Echter is een snel opgewarmde machine wel aantrekkelijk (zoals quickmill). Heb het idee dat ik dus beter zoals sommige adviseren voor zoiets kan gaan of alsnog voor een 2e hands silvia. Ook wil ik eigenlijk hoe dan ook een naked portafilter, welke machine dan ook. Maar dit kan je natuurlijk upgraden.
Laatst gewijzigd door Crimson op wo 16 dec 2020, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

17
swimmer schreef: wo 16 dec 2020, 09:39 Ik ga je nu met mijn voorstel nóg meer in de war brengen :mrgreen:

Koop de Eureka Specialita en een Bialetti Brikka ... die is nu in de aanbieding bij de Lidl voor ik meende € 19,-. Ik ben altijd weer verbaasd hoe lekker de koffie uit deze kleine machintjes kan zijn als je een keer hebt geleerd daarmee om te gaan ;)

Wellicht nog een plastic V60 van € 12,- erbij om ook meteen in de heerlijke wereld van de slow coffee te duiken 8-)

En dan spaar je door en wacht je tot weer een keer een La Pavoni langs komt waar je je slag mee kan slaan ...
Is de Eureka Specialita echt de meerprijs waard in verhouding tot zijn broertjes..? Daarnaast heb ik thuis een Mokka pot achtig ding staan van porselein, maar de Bialetti Brika al vaker gehoord als goede mokka pot. V60/filterkoffie heb ik niet echt het idee van dat dat mijn voorkeur heeft.. maar heb wel een DE Mokkamaster thuis mocht ik zulk soort koffie willen maken.

18
Wat Swimmer denk ik bedoelt is dat het wijs is om de maler meteen goed te koop. En desnoods even door te sparen voor een espresomachine. En in de tussentijd gewoon even aan de slag met een mokapot...

Wat betreft de Robot: het is veel makkelijker om met de Robot een goede espresso te zetten dan met een ongetunede enkele boiler machine.

Overweeg nu anders een goede gereviseerde Siliva. Bijvoorbeeld bij Peter de Goede. En dan trakteer je jezelf over een paar maanden op een PID. Met een Silvia + PID en een Specialita heb je uitstekend spul.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

19
bvds schreef: wo 16 dec 2020, 19:21 Wat Swimmer denk ik bedoelt is dat het wijs is om de maler meteen goed te koop. En desnoods even door te sparen voor een espresomachine. En in de tussentijd gewoon even aan de slag met een mokapot...

Wat betreft de Robot: het is veel makkelijker om met de Robot een goede espresso te zetten dan met een ongetunede enkele boiler machine.

Overweeg nu anders een goede gereviseerde Siliva. Bijvoorbeeld bij Peter de Goede. En dan trakteer je jezelf over een paar maanden op een PID. Met een Silvia + PID en een Specialita heb je uitstekend spul.
Ja een goede maler wilde ik sowieso kopen. Ik vind het prijsverschil echter te groot tussen een goedkope Eukera Mignon met 50mm maalschijven en een specialita met 55mm schijven denk ik. Maar de goedkopere zou nog steeds prima moeten zijn.

Ik heb Peter uitvoerig gesproken :D, plan is inderdaad om danwel een Silvia te kopen of een goedkope quickmill 820 die hij nog heeft staan en later naar een silvia + PID te kijken. Enige twijfel die ik nu heb is bijv. een LELIT PL41TEM. Deze ziet er degelijk en mooi uit en heeft een pressure gauge + PID. Voor onder 500 is dat niet slecht. Peter was er echter niet fantastisch positief over.
Laatst gewijzigd door Crimson op do 17 dec 2020, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

20
Lelit: Dat is de versie met 57 mm groep en kleine boiler. Je kan beter de versie met 58 mm en grotere boiler kopen. Maar die is een stukje duurder...

Je kan beter besparen op je espressomachine dan je maler.