Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

21
Hoeveel doseer je en wat is je opbrengst.
Fijn genoeg malen is met zo'n conische maler geen probleem.
Je moet er echt een fatsoenlijk shot uit kunnen halen.
Ik zou alleen werken met de dubbele basket (en dan de versie zonder crema filter als die er bij zit).
Mik op een zetratio van 1:2 dus stel dan je 15 gram maalsel kiest dan mik je op max 30 gram in een normale tijd, bijvoorbeeld 30-40 seconden vanaf aanzetten van de pomp.
En dan alles constant houden tot je een normaal shot krijgt.
Later kan je spelen met ratio, temperatuur en doorlooptijd.
Die budget van Fascino is natuurlijk geen top koffie maar zou zeker beter moeten zijn dan Perla.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

25
4 dagen is krap, maar kan geen verklaring zijn.

Ik zou voorlopig je techiek te schuld geven en niet de apparatuur en boontjes...

Koop een balansje en maak eens een video van je werkwijze en shot. Op basis daarvan kunnen we hier gericht advies geven.

Succes!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

26
Ok, dit verklaart een hoop: er gaat 18 gram in (minder gaat bijna niet, puk is nu al aan de natte kant) maar......dat levert 49 gram espresso op... => te veel water.

Dit is met het enkelwandige duo filter.

De extractietijd vanaf aanzetten pomp is circa 28 seconden (na 8 a 9 seconden de eerste druppels en daarna een stroompje).

Het eindresultaat is nu vooral bitter.

Dikke crema laag.

Maalinstelling staat op 5 (schaal 1 - 16).

Wat denken jullie? Minder water of fijner malen als volgende stap?

27
Fijner malen.

Ik time mijn shots vanaf de eerste drup in de kop, en mik dan op 25-30 seconden (afhankelijk van bonen) en een ratio van 1:2. Bijvoorbeeld 17 gram in, 34 gram uit in 28 seconden.

(Ver) daaronder proef ik meer zuur, dus teken van onderextractie. (Ver) daarboven verbrand en niet smaakvolle bitters.

Het ligt een beetje aan je timing, maar drie seconden minder water geven lijkt me niet de oplossing. Dus fijner malen.

Concentreer je bij de afstelling wel op 1 variabele tegelijk. Speel dus eerst met de maalgraad, en ga daarna pas kijken of je meer/minder gemalen koffie of langere/kortere doorlooptijd moet rekenen. En het werkt voor mij altijd fijn als ik iets van een referentie heb in de vorm van een recept voor die specifieke boon. Sommige branders geven zo'n advies erbij, en dan weet je in ieder geval een beetje wat ze zelf een redelijk resultaat vinden.

28
een lekkere cappuccino gemaakt!!

Heb de maling iets fijner gemaakt (stand 4 en 3 geprobeerd op de schaal 1-16) en de doorlooptijd ingekort tot 28 seconden (inclusief 8 seconden pre infusie).

Uit 16 gram maalsel kreeg ik zo 39 gram koffie en dat was al een hele verbetering qua smaak.

Paar uitdagingen nog:

- de 1 e keer liep de koffie wederom niet door omdat er onderin het filterbakje een ondoordringbare laag was ontstaan. Bij uitkloppen bleef die laag vastplakken. Dit ondanks het goed schoon en droog maken van het filter na het doorspoelen. Daarna het filter bakje uit de drager gehaald en ook aan de binnenkant goed droog gemaakt => probleem opgelost. Maar....het kan toch niet de bedoeling zijn dat je iedere x na het voorverwarmen (middels doorspoelen) van het filter en de drager het filter eruit moet halen om te drogen...? (zie ik barista's nooit doen iig). Ik heb dit probleem overigens alleen bij een fijnere maling dan standje 5.

- relatief korte extractietijd om de gewenste output te bereiken, helemaal als ik op 32 gram wil uitkomen => nog fijner malen...?

Any ideas...?

Dank weer voor het meedenken en de goede tips!

29
Makkelijkste wat je kunt proberen is nog fijner malen.

Je zou ook andere bonen kunnen proberen die iets minder vet zijn (bijv zonder robusta in een blend). Of naar een andere verwerking kijken zoals (fully) washed. Bij mijn machine liep destijds het maalwerk überhaupt vast op te vette, te verse en te vieze bonen.

Zorg sowieso voor dat je portafilter en filterbakje opgewarmd en helemaal droog zijn. Ik denk dat de meeste baristas die jij ziet dit niet niet doen omdat ze een machine hebben die ervoor zorgt dat alles opgewarmd is door de groep. Je kunt bijvoorbeeld je portafilter even in een bakje kokend water zetten en dan afdrogen met een keukenpapiertje.

Het belangrijkste is dat je jezelf een zo consistent mogelijke routine aanleert. Hoe meer variabelen aan verandering onderhevig zijn in je bereidingswijze, hoe minder consistent ook je resultaat zal zijn.

30
Sowieso je filter drogen voor je er koffie in doet. Anders trekt dat vocht al in je bonen en heb je een extra onbedoelde pre-infusion ;) Baristas gaan vaak in een ruk door maar zie je ook vaak ff met een theedoek door het filter voor ze hem weer vullen met koffie! Anyway je doe is bereikt...drinkbare koffie...nu op naar heerlijke koffie. En als je dat hebt maak je dan niet te druk over de tijden. Die zijn vaak toch verschillend per apparaat/maling etc...als je koffie goed smaakt ben je er en moet je alleen weten hoe je het gedaan hebt. Of dit nu een paar seconden langer/korter of meer/minder ml is, is vaak ook persoonlijke smaak.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart