Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

44
Isomac maakte goede machines (de E61 machines en de Venus).

Een giada is rommel.
Als je iets Goeds wilt, koop dan een Silvia met pid, een Botticelli II of een ECM Casa.

Vanwaar de obsessie met nieuw?
Voordeel van bovenstaande machines is dat ze een 58mm groep hebben. Je kunt dan fatsoenlijk doseren in een fatsoenlijk filterbakje.

Ook als je twijfelt, zou je eens contact kunnen opnemen met www.ranciliosilvia.info.

48
Zo'n Robot of Neo zijn wel erg leuke machientjes! Maar inderdaad, als je dan apart water op temperatuur moet brengen en een aparte melkschuimer nodig hebt, wordt het minder interessant (ik wil melk kunnen schuimen met stoom).

Mmm....

En een goede maler combineren met een simpele thermoblock machine (820)?

Of een simpele machine met een enkele boiler zoals een Lelit Anna?

Omdat de machine op plaats 10 komt en de bonen en de maler het belangrijkst zijn, hoopte ik dat dat wellicht zou kunnen werken

49
Ik denk dat je tov je Sage ervaring enorm vooruit gaat met zo'n combi.

Houdt er rekening mee dat een thermoblok (als ik het goed heb) niet gelijk stoom beschikbaar heeft, maar eerst nog een aantal seconden druk gaat opbouwen. Wil je echt goed en snel (/instant) kunnen stomen, dan zul je een HX of dubbele boiler machine moeten nemen. Beide hebben een boiler specifiek voor stoom. Bij de HX loopt er een leiding door deze boiler voor het water waarmee je koffie zet, de dubbele boiler heeft daar een aparte boiler voor.

50
ahuitema schreef: vr 15 jan 2021, 09:00 Ik denk dat je tov je Sage ervaring enorm vooruit gaat met zo'n combi.

Houdt er rekening mee dat een thermoblok (als ik het goed heb) niet gelijk stoom beschikbaar heeft, maar eerst nog een aantal seconden druk gaat opbouwen. Wil je echt goed en snel (/instant) kunnen stomen, dan zul je een HX of dubbele boiler machine moeten nemen. Beide hebben een boiler specifiek voor stoom. Bij de HX loopt er een leiding door deze boiler voor het water waarmee je koffie zet, de dubbele boiler heeft daar een aparte boiler voor.
Klopt maar opschuimen met thermoblock vind ik wel wat relaxter dan met enkele boiler. Je kan sneller starten en hoeft na afloop geen boiler te onluchten. Daar staat tegenover dat bijvoorbeeld een Rancilio Silvia eenmaal op druk wel een veel potenteren stomer is en met het truukje van geforceerd vullen en afkoelen van de boiler valt het best mee.

Als je veel wilt opschuimen raad ik zowel een thermoblock als single boiler af. Een HX machine of dual boiler zijn dan veel fijner. Net als een kleine lever.

Je kan ook een Ponte Vecchio Export naast een Eureka maler zetten. Past qua stijl goed samen. En de Epxort heeft nauwelijks last van overhitting. Bovendien geeft de veer consistentie. Op Kaffeenetz.de staat er een zgan exemplaar voor 450 euro te koop.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs