Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

53
Als je bedoelt twee kopjes tegelijk zetten dan kan dat niet met een PV. Met geen enkele kleine lever trouwens. En met een pompmachine ook niet echt: met een naked PF natuurlijk zeker niet maar uitgaande van een normale dose van zeg 16 gram en een brew ratio van 50% zou je op 2 kopjes met elk 16 gram uitkomen. Dus dan moet je mega updosen. Twee kopjes tegelijk doet hier op het forum bijna niemand. Gok ik ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

56
Je krijgt vooral vrij kleine kopjes koffie. Ik zet met mijn la Pavoni ook altijd dubbele espresso’s per persoon, omdat de koffie anders zo snel op is, snel koud wordt of qua smaak wegvalt in de cappuccino :)

En als je linker kopje sneller volloopt dan de rechter loop je daarna te klooien met overgieten..

Bedenk je trouwens wel dat de genoemde pv tweedehands is. Nieuw kost een export rond de 800 euro.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

57
Ik heb bij de Pavoni die verloop naar twee kopjes eraf geschroefd, nooit over twee kopjes verdeel, dan hou je per kopje niets over! Ik heb een 13 grams bakje en daar haal ik 26 of 32 gram koffie uit, afhankelijk van de boon. Wat ik me nu realiseer: Eigenlijk wil ik wel naar een 18 grams bakje, want ik vind de kopjes die ik nu drink wel erg weinig vloeistof hebben.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

58
Goed idee om de uitloop eraf te halen, dat ik daar zelf niet aan dacht Ik zat al een bottomless portafilter te overwegen, maar zo is het ook prima.

Ontopic: al eerder genoemd, maar is een quickmill 820 niet iets? Zelf geen ervaring mee, maar veel gebruikers zweren erbij en ze gaan heel lang mee. Zit iets boven de 500 euro, dus wellicht net te doen icm een eureka.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

59
Ja, een quickmill 820 is inderdaad ook een optie!

Inmiddels wel in de verleiding om meer uit te geven en het direct goed te doen.

Vooral het argument dat het met de duurdere apparaten makkelijker is om consistent een lekkere espresso te maken gaar er goed in hier.

Instappers werken alleen goed met ervaren barista's achter de knoppen las ik ergens

Ik kijk nu naar een Lelit Mara X en naar de Ponte Vecchio Lusso. Beide schijnen relatief makkelijk goede espresso's te maken en goed te schuimen.

Heeft iemand hier ervaring met de Ponte Vecchio Lusso?

Edit: Rocket Appartemento lijkt ook een goede optie

60
jevendik schreef: Edit: Rocket Appartemento lijkt ook een goede optie
Afbeelding
Versus marax heb ik eens studie van gemaakt. In het voordeel van marax:
- afmetingen
- rvs frame ipv geverfd ijzer —> geen roest
- geïsoleerde boiler
- rvs boiler, ipv koper
- opvangbak met bruikbaar volume
- positie van opvangbak tov portafilter
- geen flush nodig
- prijs
- geveerde stoom- en water knop
- stillere pomp
- draadroosters ipv krasgevoelige platen (op de druipbak en als kopwarmer

En meer smaak gerelateerd:
- minder ‘loud’ design
- elke gek met een racefiets en een socials-presence krijgt/leent een rocket, iemand betaalt dat (zie 8)