Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

71
Voor kleine cappuccino geen probleem. De Ponte shotjes zijn namelijk lekker geconcentreerd. Voor dubbele lattes wel. Maar die blief ik sowieso niet.

Een Strega is voor catering een fijne machine. En zeker met PSM mod op smaak top.

Ik vind de Ponte inderdaad charmanter.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

72

bvds schreef:Voor kleine cappuccino geen probleem. De Ponte shotjes zijn namelijk lekker geconcentreerd.
Ik gebruik momenteel de 16 cl Duralex glaasjes voor cappuccino, gemaakt met een enkele espresso. Kleine cappuccino's dus zodat ik er meerdere op een dag kan drinken zonder rond te stuiteren
Afbeelding

Lijkt alsof dat mooi aansluit op het volume uit een PV, toch?

Nadeel voor mij is dat ik nu een dubbele espresso direct in 2 glaasjes laat lopen zodat ik maar 1 keer hoef te zetten. Dat lukt denk ik niet met de PV.

Sowieso niet ideaal natuurlijk omdat er vaak in het ene glas net iets meer terecht komt dan in het andere. Maar wel efficiënt qua tijd, ook ivm het afkoelen tot de melk klaar is.

Ik zou natuurlijk ook eerst melk kunnen schuimen. Dat leidt niet tot problemen met een PV, toch? (terugkoelen, etc.)

75
jevendik schreef: zo 17 jan 2021, 20:26 Bijna maandag (= besteldag) en nog een vraagje: kan je in/aan een PVL een kalkfilter monteren? (hard water waar ik woon dus wel een vereiste denk ik)

En hoe doe je dat eigenlijk bij andere machines...?

PS De Sage net op de post gedaan retour Amazon, nu even overleven met de French Press
Nee. Bij de PV vul je de boiler rechtstreeks. Er is dus geen aparte watercontainer en aanzuigslang. Dus water vooraf ontharden.

Advies: niet te snel keuzes maken! Zorg dat je machines die je aanstaan life gaat bekijken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

76
Mmm, apart water ontkalken is wel weer een extra stap. Dat is idd iets om over na te denken, dank voor de tip!

De Mara X gaat overigens niet passen op de plek die we in gedachten hebben (een plank van 40 cm diep). Dus doorselecteren op diepte (PVL is geen probleem, een 820 of een basic Lelit ook niet).

Alles bij elkaar begin ik nu toch naar een 820 te neigen. Die is klein, snel warm, duurzaam, behoudt redelijk zijn waarde en je kan er betere bakjes mee zetten dan met de Sage (mits er een goede maler naast staat). En daar kan dus een filter in/aan/op.

820 stoomt wel minder als ik het goed begrepen heb.

Keuzes...

80
jevendik schreef: Wellicht dat een ZeroWater kan werkt met een PVL? Direct de boiler vullen vanuit de kan?
Dat kan uiteraard. Veel mensen hier op het forum doen zo iets. Ik gebruik de BWT kan.

Als je water niet zo hard is kan je ook afvragen of het wel echt nodig is. De hardheid kan kan je opvragen of meten.