Dag beste forumleden,
Binnenkort maak ik de overstap van een Gaggia Classic naar een Expobar Brewtus IV.
Naast de GC gebruik ik een Bezzera BB005 molen, en ik speel met het idee om die te verruilen voor een Mignon Specialita. Is dat een upgrade die de moeite waard is? Ik zag ook dat sinds kort de Mignon XL beschikbaar is, en wat mij bij die machine vooral aanspreekt (naast de grotere schijven) is de geclaimde lage retentie. Dat is waar ik me bij de Bezzera namelijk het meest aan stoor--er blijft echt veel maalsel in de uitloop hangen. Ik had op andere fora gelezen dat ook de Specialita toch behoorlijk wat retentie heeft, dus dat maakt de XL wellicht een betere keuze? De timer-functie op beide Mignons vind ik ook een grote plus, maar is wat mij betreft niet reden genoeg om de bezzera te vervangen.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Groeten, Thomas
Re: van Bezzera BB005 naar Mignon specialita/XL?
2Zinvolle upgrade!
De Bezzera is een goede instapmaler. De Specialita en XL zijn mooier gebouwd en beter gemotoriseerd. Beiden ook minder retentie en goed functiorende timers.
De Specialita is al heel goed. Of je die 250 euro extra moet uitgeven is de vraag. Als je het kan missen zou ik zeggen doen. De XL is vooral sneller. Of je het echt gaat proeven is de vraag.
Kortom, je kan hier geen slechte keuze maken.
De Bezzera is een goede instapmaler. De Specialita en XL zijn mooier gebouwd en beter gemotoriseerd. Beiden ook minder retentie en goed functiorende timers.
De Specialita is al heel goed. Of je die 250 euro extra moet uitgeven is de vraag. Als je het kan missen zou ik zeggen doen. De XL is vooral sneller. Of je het echt gaat proeven is de vraag.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Re: van Bezzera BB005 naar Mignon specialita/XL?
3Bedankt! Ik kijk het denk ik nog even aan tot er wat meer gebruikerservaringen van de XL beschikbaar zijn. In ieder geval goed om te weten dat ook de overstap naar de specialita een zinvolle upgrade is.bvds schreef: vr 19 feb 2021, 13:36 Zinvolle upgrade!