Een hele uitgebreide recensie gevonden :
https://antoinevautherot.medium.com/g-i ... 64e61b8fa4
De giota is echt geen slecht malertje en zoals ik het nu zie:
De diverse gebruikers online en review van bijvoorbeeld davec en die ik hier net boven post laten ook zien dat de maler gewoon heel goed presteert.
Zit je dus nu op de bank en je moet kiezen, bedenk dan wat je wilt:
Single Dosen omdat je wilt wisselen tussen bonen? Niet iedere keer de timer afstellen bij het veranderen van de maalgraad of vice versa? (wat ik heel irritant zou vinden) Met een single dosing maler is het simpel het gewenste gewicht afwegen en in de maler stoppen en malen. Je krijgt eruit wat je erin stopt. En dat is niet alleen handig daarvoor maar besef dat je nu volle controle hebt met de giota (of een Niche) over de flow van je espresso want je kunt die flow beïnvloeden door de maalgraad aan te passen maar ook heel gemakkelijk door een volgende extractie 14,5 gr ipv 15 gram te doseren op de dezelfde maalgraad, of je past beide aan! Dat heeft een ander effect op de extractie.
Met een maler met hopper zoals de Eureka XL zit je dus iedere keer achteraf te wegen en met een lepeltje het gewicht te corrigeren en dat proberen te verwoorden naar het aantal seconden malen voor de volgende keer of je past de maalgraad aan, maar dan ben je de extractie weer min of meer kwijt.
Met een single dose maler is het echt hands-on malen. Wat jij op gevoel wilt bereiken pas je aan met de maler en dat gaat snel en is erg makkelijk voor thuis om lekker mee te hobbyen. En naast een manual lever zoals een pavoni is dat natuurlijk perfect en rijmt dat heel mooi met elkaar.
Ik schreef eerder gisteren nog dat ik waarschijnlijk een eureka xl zou kopen, ben ook gecharmeerd van die maler en wat ik heb gezien maar nu ik erover na heb gedacht is een echte single dosing maler echt wat past bij mij.
Stel ik zou een eureka kopen, dan zou ik die gebruiken als single dosing maler.