Ja en nee maar het is echt gewoon zeer lastig uit te leggen. Ik wil niet denigererend klinken, maar als je onvoldoende verdiept bent in de basale werkingsprincipes van een espressomachine én een PID regelaar is het uitleggen ervan een zware opgave. Ik probeer het hieronder zo simpel mogelijk uit te leggen zonder verder in te gaan op waar die P, I en D überhaupt op slaan.*
De controlbox is inderdaad voorzien van een PID regelaar die ervoor zorgt dat het verwarmingselement wordt aangestuurd. Maar dat werkt op een totaal andere manier zoals bijvoorbeeld de PID op een single- of dual boiler machine de regelkring veel minder complex is.
Single/dual boiler met enkelvoudige regelkring:
1. Setpoint wordt ingesteld op de PID regelaar.
2. De temperatuur wordt gemeten.
3. Het vermogen van het verwarmingselement wordt middels PID algoritme aangepast naargelang het verschil tussen 1. & 2.
4. Terug naar stap 2.
Bij warmtewisselaar machines is het niet zo eenvoudig omdat als eerste de temperatuur/druk van de stoomketel de stroomsnelheid van de thermosyphon bepaalt. De stroomsnelheid van de thermosyphon bepaalt vervolgens de mate van verwarming van de zetgroep
Om de temperatuur van de zetgroep actief te regelen, zoals de mara X doet, moet men dus op basis van de bovenstaande verhouding de temperatuur/druk van de stoomboiler actief regelen. Daarvoor wordt een regelkring zoals hier boven gebruikt maar niet zo simpel als 1>2>3>4. Maar in plaats daarvan wordt het eerder:
1. Setpoint voor zetgroep wordt ingesteld op de PID regelaar.
2. De temperatuur van de stoomketel wordt gemeten.
3. De temperatuur van de retourleiding in de thermosyphon wordt gemeten.
4. Op basis van het verschil tussen 2&3 wordt de setpoint van de stoomketel aangepast.
5. Het vermogen van het verwarmingselement wordt middels PID algorite aangepast naargelang het verschil tussen 2. & 4.
6. Terug naar stap 2.
Het is niet voor niets dat de bouwer van de beste espresso machines ter wereld, Kees van der Westen ooit zei: Ik zet een PID op de mirage omdat de markt erom vraagt en niet omdat ik vind dat de machine er verfijnder door gaat werken.
*Forumlid FransG heeft samen met Jan van der Weel ooit voor (ik meen) KTC magazine een stuk over zo'n PID regelaar geschreven. Door een redacteur die ongelukkig in het stuk heeft lopen hakken met als doel de hoeveelheid woorden te reduceren is dat artikel helaas niet heel accuraat meer. Maar misschien kan
dit artikel je iets wijzer maken, en anders post Frans hier zodirect misschien wel een link naar het juiste stuk dat zij erover schreven.