HBB gebruikt voor de alignment check een meetklok waarmee ze heel precies de uitlijning van de maalschijven en de afwijking van de as kunnen controleren. Bij alle malers die zij ombouwen op SSP wordt op de uitlijning met behulp van deze tool geoptimaliseerd. Mooie service!
Mijn maler wordt aanstaande maandag omgebouwd op SSP Multi-purpose. Dus in de loop van volgende week zullen we zien of de toleranties van de G-IOTA toereikend zijn voor dit specifieke maalwerk dat hogere eisen stelt aan de uitlijning en toleranties dan de standaard maalschijven en de SSP HU. Als ik zie hoe serieus HBB dit oppakt heb ik er wel vetrouwen in. Laat maar komen.
Verder heb ik van Pti begrepen dat de antistatische flap alias clump crusher erg stug is en bijdraagt aan de retentie. Als daar maalsel ophoogt kan dit er voor zorgen de blaasbalg functie niet afdoende zijn werk kan doen. Je krijgt dan te veel exchange hetgeen voor een single dose maler ongewenst is. Dit probleem treedt vooral op als je heel fijn maalt. Door een klein hoekje van de flap af te knippen wordt de weerstand kleiner en is dit probleem deels op te lossen. Ik denk dat het een goed idee is dat de fabrikant een verbeterde flap gaat ontwikkelen. Eureka heeft dat destijds ook gedaan voor de Atom serie. Helemaal zonder flap is geen optie vanwege het ongecontroleerde sproeien; zelfs met RDT. Overigens kan het ook zijn dat de flap in de loop van de tijd wat minder stug wordt.
Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?
261Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs