Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

21
@Spironski; Ik ben zonder te bestellen gewoon langs gegaan, dus filters waren gewoon op voorraad inderdaad. Tamper gaat tot ongeveer de verdikking in het filter of wss iets verder, lastig te zien. Volgens mij past dat prima. En voor de 1kops filter gebruik ik mijn originele rancilio Silvia meegeleverde tamper. Die heeft 2 kanten, waarvan één met een diameter die klein genoeg is voor het 1kops filter.
Dus zoals het er nu naar uitziet gaat het helemaal goed.
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

22
Hartstikke goed, hoopvolle berichten voor de Silvia-lovers! ;)

Pucks die aan de douche blijven hangen is bijna altijd een teken van te volle filters ==> channeling ==> niet optimale extractie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

23
Ik heb niet dat de puck blijft hangen, maar zie wel vaak de afdruk van mijn zeefje in de puck staan.
Maar ik krijg het niet voor elkaar het filter tot de rand te vullen, en af te strijken, en dan zodanig ver te tampen dat het niet gebeurt. Wil ik dat hij de puck niet raakt moet ik het filter tot onder de rand vullen, waardoor je niet optimaal kan distribueren... Ik heb ook heel vaak van die sproeiertjes, sprietsen tijdens de extractie, vaak aan de rand.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

25
Op de Duetto zullen die LM filters passen. En Joep, ik zou toch proberen om channeling te voorkomen. Heb je niet iets dat bol is waarmee je je filter kan afstrijken? Of niet afstrijken en alleen maar wat op je aanrecht kloppen en dan tampen?
Nu is een beetje afdruk in je gebruikte puck niet zo erg, maar channeling is niet goed. Dat het aan de zijkant gebeurt zou kunnen duiden op het verlies van "side-seal" (bij gebrek aan een Nederlands woord). Droog je je filter voor het vullen goed af? Zorg je ervoor dat je na het tampen voorzichtig met je pf omgaat? Zomaar wat vragen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

26
Ja, daar let ik allemaal op. Voor het malen maak ik hem droog met een theedoek, ik raak niks meer aan na het tampen en doe hem voorzichtig in de groep. Misschien dat een licht bollende tamper voor mij een optie is.
Ook kan ik mijn tamper in het filterbakje nog ongeveer een millimeter van links naar rechts doen, wellicht is mijn tamper wat aan de kleine kant, maar hij zou voor een 58 mm filter moeten zijn...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

27
Die ene millimeter aan weerszijden van je tamper, daar zou ik me niet druk om maken (klinkt dit ietwat vreemd? :oops: ). Wellicht zou een American Curve kunnen helpen. Maar ik heb zo'n ding, en ik heb toch soms weer last van de z.g. "donut-extractie": beginnend aan de randen (het wordt hoe langer hoe gekker). Wel kan ik daarmee mijn filter makkelijker vullen zonder dat de puck de douche raakt.

Heb je ook sproeiers als je verse koffie gebruikt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

28
Ik gebruik alleen maar verse koffie. Mijn koffie is hooguit 1,5 a 2 maanden oud, en dat is alleen als ik wat veel besteld heb, 4 of 5x250g ofzo, om de verzendkosten relatief laag te houden. Bestel bij Boot.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

29
Hmmmm, nu zijn sproeiertjes niet echt een ramp en herstellen ze zichzelf vaak, maar ik zou ze proberen te voorkomen. Ergens gaat er toch iets fout.... Ik zou proberen iets minder te doseren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

30
Ik heb ook dat mijn puck aan de sproeikop blijft plakken. Ik zit namelijk met het volgende: ik zet espresso's met de 1kops filter. Echter, mijn porta diameter is 53 mm (ik heb de Isomac Cappuccina, voorloper van de Giada) en die heeft een gigantische moer aan de sproeikop. Ik ben al behoorlijk wat fijner in de maling gegaan en voeg iets meer dan een maatschepje koffie in mijn filter. Als ik minder koffie in de filter doe, wordt de zettijd voor 30 ml ongeveer 15 sec. Nu is dit aanzienlijk langer.
Ik heb gelezen in dit topic dat de koffie de sproeikop niet mogen raken en de portafilter zonder al te veel weerstand in de kop gedraaid mag worden. Ik merk dat mijn zettijd beter is als er meer koffie in zit dan de 7 gram en tevens is de cremalaag roder dan bij minder koffie.
Ik weet niet echt wat ik kan verbeteren...

Een plaatje van de moer aan de sproeikop:
Afbeelding