Re: La Pavoni - dwaalgast

11
fransg schreef: do 29 apr 2021, 15:26 Die schijven met bollingen die je dan ronddraait moet je mijns inziens alleen kopen als je het een heel mooi ding vindt want verder heb je d'r niks aan.

Een tamper die goed past, en die je matig stevig aandrukt, is al best.

Een goed passende doseer-ring op je filterbakje zodat je met iets anders door het maalsel kan harken, dat kan al enorm goed helpen. http://dirossi.nl/ kan zoiets wel leveren.

Er zijn verschillende mooie effectieve roer-instrumentjes te koop maar om te beginnen vind je mogelijk wel wat in je keukenla dat reeds verbetering brengt.
Dank je Frans, ik heb inderdaad al een dosseer-ring, ik zal eens de keukenla open trekken ;) Moet vast wel wat te vinden zijn om het een en ander gelijkmatiger te verdelen, want daar komt het uiteindelijk op neer.
De stamper past goed, heel goed zelfs, valt geen haar tussen te krijgen.

Wordt vervolgd.

12
De tamper niet te hard aandouwen. Het gaat erom dat de bovenkant van de puck vlak is en niet meteen uitmekaar moddert zodra het water uit de douchescherm er op neer regent. Meteen daarna heb je profijt van milde tamp doordat het water dan makkelijk door de puck wordt opgenomen.

En als je heel hard aandouwt, dan trek je, als je de hefboom omhoog brengt, de puck omhoog en kan deze in de kreuk komen waardoor kanalisering optreedt.

Nu kan een niet al te hard aangedouwde puck het best hebben, even een hops maken terwijl de zuiger erboven de hoogte in getrokken wordt, en dan intact weer neerzijgen terwijl het heetwater erop drizzelt. Zo'n mild aangedouwde puck zit niet al te krampachtig tegen de bodem en de wand van het filterbakje geklemd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
fransg schreef: do 29 apr 2021, 15:42 De tamper niet te hard aandouwen. Het gaat erom dat de bovenkant van de puck vlak is en niet meteen uitmekaar moddert zodra het water uit de douchescherm er op neer regent. Meteen daarna heb je profijt van milde tamp doordat het water dan makkelijk door de puck wordt opgenomen.

En als je heel hard aandouwt, dan trek je, als je de hefboom omhoog brengt, de puck omhoog en kan deze in de kreuk komen waardoor kanalisering optreedt.

Nu kan een niet al te hard aangedouwde puck het best hebben, even een hops maken terwijl de zuiger erboven de hoogte in getrokken wordt, en dan intact weer neerzijgen terwijl het heetwater erop drizzelt. Zo'n mild aangedouwde puck zit niet al te krampachtig tegen de bodem en de wand van het filterbakje geklemd.
Goede tip, ik dacht dat de aangedrukte puk ook altijd enige weerstand moest bieden, zodat het water meer tijd heeft voor de extractie. Al moet ik zeggen, ik druk de puk altijd aan met mijn vingers dus dat zou niet te veel druk moeten opleveren, maar ja vroeger draaide ik ook altijd het schroefdraad kapot van bouten...

Ik ga er op letten!

14
Afgelopen dagen lopen spelen met de espresso's. Het helpt om in de koffiemaling even goed te roeren.
Waar ik nog wel mee loop te vogelen is de verdeling van de koffie in het bakje, voordat ik deze aandruk. Idealiter wil je de koffie zo goed mogelijk verdeeld hebben voordat je deze aandrukt.
Ik gebruik net iets minder koffie dan misschien gewenst zou zijn, want als ik met mijn vinger de koffie glad probeer te strijken, dan raakt mijn vinger net de koffie niet.

Maar de channeling is al een stuk minder en je proeft het verschil ook. Ik had nooit verwacht dat het zo'n sterk effect zou hebben.
Laatst gewijzigd door Giessie op ma 03 mei 2021, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

18
Doordat elke maler weer ander maalsel produceert, de een wat meer fluffy dan de ander, en ook elke verschillende boon van verschillende branders bij exact gelijk gewicht méér of juist minder volume geeft, is een visuele inschatting van 'hoeveel maalsel past erin' gedoemd volstrekt willekeurig te zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino