gilleko B. schreef: do 20 mei 2021, 22:55
Frans, dank voor de info, dat wordt sparen
, maar het is een buitengewone molen. Jij hebt een grote schare aan molens gebruikt, maar is dit nu van al die molens de heilige graal voor je espressomachine? Ik volg nu Christiaan Etzinger op instagram!
Ik gebruik 'm evenveel als de XL. Toen ik nog de verschillende Compak malers had staan en de EtzMAX probeerde vond ik het een groot verschil, maar ik denk dat elke hele goeie maler die je voor het eerst probeert een 'openbaring' ervaring kan geven.
De GRRR /R120 maler kan denk ik wel de allerbeste shot geven, maar dan moet men er echt de tijd voor nemen en een paar handenvol bonen willen verspillen voor "de top" -- maar als de eerste shot van de dag reeds verrukkelijk is, zie ik geen aanleiding om nóg hoger te mikken, het is immers geen wedstrijdje maar gewoon een geluksmoment.
Er zijn momenteel, als je bereid bent te betalen voor kwaliteit, geen echt slechte malers meer, vind ik. Als je uitstekende bonen hebt van een geweldig goeie brander kan er maar heel weinig misgaan.
De EtzMAX ziet er lekker héél anders uit dan de anderen, dat vind ik leuk, en de Grind By Weight is ontzettend slim, zoals die zich in enkele shots aanpast en steeds precieser wordt nadat je een andere boon hebt gelaaien of de maalinstelling een stuk hebt veranderd.
Men moet er wel even bij nadenken, zo kan je de maalinstelling met een ring "fijnafstelling" aanpassen maar ook met de "grote stappen" ring een heel stuk fijner draaien, alleen moet je die grote ring pas fijner draaien als er even geen bonen in het maalwerk zitten, dus even de toevoer afsluiten, de 7-9g wegmalen, dan aanpassen. In de horeca is dat weleens misgegaan wanneer bijdehante 'baristas' denken "het moet er in principe tegen kunnen en het is toch niet van mij'. Als de motor dan blokkeert omdat de kaken / schijven klem zijn gedraaid, en de 'barista' forceert de machine toch aan ook al kermt die "HELP!" dan verbetert dat de ervaring niet.
Verder slim bedacht, makkelijk in onderhoud, en het hele systeem van 'uitlijnen' en 'schijven vervangen' is versimpeld. Je trekt de module eruit, stuurt die op, ontvangt de nieuwe schijf en "klikt die erin" (de procedure staat in youtube clips uitgelegd). In de fabriek kunnen ze de module uitlezen en zien hoe vaak en hoe hard die is gebruikt. De reden om die schijven-vervangen procedure is versimpeld is omdat Christian Etzinger zegt "you can never be good at something you only do every couple of years."