Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

4231
Gisteren een 'emergency bake', ik dacht dat er nog ruim een half brood was (normaal ben ik de Volkoren eter) omdat men meestal de sneetjes van het (witte, fabrieks) brood uit de vriezer neemt, maar daar dacht iedereen anders over bleek nu.
Dus hetzelfde Volkorenmeel genomen, een klein handje 'Schrot' bijgevoegd om wat meer 'stoelgang bevordering' :lol: te verkrijgen en een tikje vitamine C toegevoegd, aangezien je het deeg wel extra belast met dit grove maalsel overblijfsel erbij.
Het eind resultaat niet zo mooi hoog als de vorige, maar al met al nog wel tevredenstellend, nu alleen zorgen dat ik er ook nog een paar sneetjes van eet voor het weer wieberen is.
Voor dit weekend een foccacia gepland, foto's volgen :)

Afbeelding

4232
Gisteren (en vandaag) eens wat anders gedaan, een focaccia, het deeg was een enorme kliederbende, het recept vroeg echt om enorm veel vocht, 500gr meel, 400gr water, 40gr olijfolie (en zout 9gr + gist 10gr activated dry yeast, die ik wakker geschud heb met wat lauw water en honing (afgetrokken van de totale watermassa))
De eerste rijs 's avonds gedaan (1 uur), toen het 'brood' (aka Kauwgom fabriek explosie) in een vorm voor 'plaat gebak' (Tray Bake) gedaan, zeg maar gestort, en nog even een slag of twee getrokken en gevouwen, daarna opgerekt tot ie de hele vorm zo ongeveer vulde. Deuken erin gefriemeld, en daar halve tomaatjes en olijven (zwarte en groene) in gedaan, wat rozemarijn en olijfolie eroverheen, en hoppa bovenin de koelkast (6C ) vanochtend na dus zo een 10-11 uur 2e rijs de hele handel in de oven van 220 gemikt.
Zie hier het resultaat :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RoosW op zo 13 jun 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

4239
Wow, heerlijk brood, ik had het zout (zeezout) dat je samen met olijfolie & rozemarijn over het brood voor het bakken doet ruim gehalveerd omdat het mij te veel leek.
Onzin dus, volgende keer met gulle hand strooien, meer was echt beter geweest. Het was nu heel erg lekker maar een tikje flauw

En herhaling gaat wel gebeuren (alleen de helft dan, dit is zelfs voor 4 personen best veel) omdat het eindresultaat echt jummie is 👍🏻