We gingen voor een volautomaat: Quick Mill 2820 ervaringen

1
Voor de weergave van de keuzevorming: zie viewtopic.php?f=10&t=1357&p=12073#p12073

Het is de Quick MIll 2820 geworden, en we zijn zeer tevreden capucino drinkers. Nu lekker spelen met schuim maken, doorlooptijden, hoeveelheden. Kom ik alsnog aankloppen in dit forum ;)

Vraagje: wat is ruwweg een normale doorlooptijd van 1 persoons espresso? Iets van 25 sec toch? Dan is mijn espressokopje pas half vol. Een portie espresso is in mijn kopje (illy kopje) ongeveer 50ml.

EDIT 29/11
Ik heb de koffie gewogen. De hoeveelheid van gisteren was bepaald op 2 maatscheppen, de maatschep was de default uit de verpakking. Op mijn weegschaal vanmorgen 14 gram afgewogen (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Espresso) en dat was beduidend minder.
Om te beginnen 28 seconden doorlooptijd, en dat gaf al een mooie espresso.

EDIT 2 29/11
Ben nog aan het spelen met de melk. Opkloppen tot ongeveer 70 graden las ik (viewtopic.php?f=12&t=1470&start=30#p11926), maar hoe bepaal je dat? Het schuim is mooi glanzend, maar soms te koud, en soms te heet. In het eerste geval te koude koffie, in het tweede geval is de koffie bijna niet te proeven en de melksmaak is vlak. Je ziet dan ook dat de melk is 'platgeslagen'.
Laatst gewijzigd door BartWilKoffie op zo 29 nov 2009, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: We gingen voor een volautomaat

3
BartWilKoffie schreef: Vraagje: wat is ruwweg een normale doorlooptijd van 1 persoons espresso? Iets van 25 sec toch? Dan is mijn espressokopje pas half vol. Een portie espresso is in mijn kopje (illy kopje) ongeveer 50ml.
Dat klopt dus: halfvol is dus ongeveer 25, en 30ml is een espressohoeveelheid. Niets mis mee.
EDIT 29/11
Ik heb de koffie gewogen. De hoeveelheid van gisteren was bepaald op 2 maatscheppen, de maatschep was de default uit de verpakking. Op mijn weegschaal vanmorgen 14 gram afgewogen (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Espresso) en dat was beduidend minder.
Om te beginnen 28 seconden doorlooptijd, en dat gaf al een mooie espresso.
Iets meer koffie kan zeker geen kwaad. Meestal wordt 14-16 gram gehandhaafd als maat, maar zoals met heel veel zaken in het koffiezetten: het is geen wet, geen regel die je per sé moet volgen. Als het lekkerder is door er 16 gram in te doen, is daar niets mis mee.
EDIT 2 29/11
Ben nog aan het spelen met de melk. Opkloppen tot ongeveer 70 graden las ik (viewtopic.php?f=12&t=1470&start=30#p11926), maar hoe bepaal je dat? Het schuim is mooi glanzend, maar soms te koud, en soms te heet. In het eerste geval te koude koffie, in het tweede geval is de koffie bijna niet te proeven en de melksmaak is vlak. Je ziet dan ook dat de melk is 'platgeslagen'.
Stretchen, dus 'aanlengen' door er lucht door te blazen, doe je tot 'ongeveer' (!!) 40ºC. Dat is per machine én per barista verschillend. De bedoeling is, dat je strecht tot je tussen de 1,5x en 2x het beginvolume hebt. De ene machine doet dat voordat het 30ºC is, de ander tot 45ºC maar het 'gros' van de machines/barista's heeft er de tijd voor nodig, tot de melk rond de 40ºC is. Neem dus 40ºC als 'vuistregel', maar niet als absolute waarde.

Daarna is het de bedoeling de melk goed rond te laten draaien en het schuim/de bubbeltjes (hele kleine) door de melk heen te blazen. Dan breek je grote bubbels tot kleinere bubbels, en daarnaast warmt je melk verder op. Hoe je weet wanneer het 40/70ºC is? 40ºC is ongeveer handwarm, 70ºC is te heet om nog te kunnen aanraken. Dus: zodra je kannetje te heet wordt, is het goed. Daarnaast kun je het horen, want het geluid van het stomen gaat dan omlaag.

Makkelijkst is om een melkthermometertje te kopen, erg leerzaam en goed voor je melkschuim.

Re: We gingen voor een volautomaat: Quick Mill 2820 ervaringen

4
Ik heb na 4 jaar nespresso gedronken te hebben ook een quickmill2820 gekocht.
Ik heb er ook gelijk een Gaggia MDF bonenmaler erbij gekocht.
1x per week haal ik in een koffiewinkel in zevenhuizen bonen. Hij brand zijn bonen daar iedere woensdag zelf.
Ik heb ergens een pdf guide gelezen hoe je een goede cappucino zet, als je de richtlijnen aanhoud kan je bijna niet mis gaan.
resultaat : S-U-P-E-R lekkere cappucino !!

eindoordeel:
Voors:Mijn koffie is lekkerder en ik hoef geen dure cups meer te bestellen.
Tegens: kost meer tijd en geeft meer troep.

Mijn nespresso heb ik nog even ernaast voor mijn vrouw ,die geeft nog op de natuurlijke weg voeding aan de baby dus decaf-cappucino van Nespreso.
VBM Domobar LSM 97/i

Re: We gingen voor een volautomaat: Quick Mill 2820 ervaringen

5
Mijn nespresso heb ik nog even ernaast voor mijn vrouw ,die geeft nog op de natuurlijke weg voeding aan de baby dus decaf-cappucino van Nespreso.
Daarvoor ben je niet afhankelijk van Nespresso hè? Er zijn ook decaf espressobonen te koop...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder