Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)
42Maar Han, die machine getuigt wel van een buitengewone schoonheid.HanR schreef:Kap mat zwart poedercoaten gecombineerd met "fout hout". Kost iets meer, maar dat kost "Serieuze Coffee" ook.
Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk
![Afbeelding](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji477.png)
43Toch is die "schoonheid" toevallig tot stand gekomen. Zoek maar eens op Serious Kitchen. Het toevallig voorhanden zijn van de produktiemogelijkheid heeft het uiterlijk veroorzaakt. Anders was het waarschijnlijk een glimmende doos geworden.
Re: De ene Giotto is de andere niet [emoji6]
44Roos, ik ben wel benieuwd of je de druk al wat hebt verlaagd en welk verschil je ervaart…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
45Nee, nog geen druk aangepast, mede omdat ik geen hulpmiddel heb om de druk in de groeps kop te meten, en dat lijkt mij wel handig, ik ga er althans vanuit dat de 2e manometer niet de druk in de kop geeft maar de druk van de pomp?
Mede ook nergens aan toegekomen omdat ik de laatste twee dagen behoorlijk in de lappenmand heb gelegen btw, maar goed, het is wat het is.
Wel heb ik de PID naar 119 teruggezet, een paar dagen tegenaan geleund, maar niet tevreden, de smaak van de koffie veranderde, en niet ten goede vond ik, bizar, 1C.
Nu staat ie op 121C (dat is de standaard aflever zetting?) en ik heb mijn vertrouwde koffie weer terug
Zelfde boon, zelfde maler, 18gr als hoeveelheid, ik snap niet dat 1 a 2C zoveel proefbaar verschil kan geven!
Om te controleren de PID weer een halve dag op 119C gezet, en wederom een dip in de koffie smaak, niet heel vreselijk, maar de smaak is minder uitgesproken, een beetje 'laf' zeg maar, O ja, ook extra gecontroleerd of ik wel dezelfde ratio zette, yep 1:2,5 maar het smaakt waterig (een beetje), weer terug naar 121C en hoppa, weer een bakje wakker worden.
Maar goed, als alle zaken net zo makkelijk zouden gaan![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik zal binnenkort eens naar boven klimmen om mijn gereedschapskist te vinden en het nodige gereedschap er uit te halen om de instelling te wijzigen, bij het zetten staat de manometer nu hoog in het groene vlak (dat geeft denk ik tussen de 9 en 9,5 aan? de grens van het groene vlak is 10 bar toch?), en ik begrijp dat ik hem laag in het groene vlak moet hebben.
Ik begreep uit de video dat elke 'slag' die je kunt maken .2 bar is, dus een slag of 3 - 4 zou hem onder de 9 richting de 8 moeten krijgen.
Mede ook nergens aan toegekomen omdat ik de laatste twee dagen behoorlijk in de lappenmand heb gelegen btw, maar goed, het is wat het is.
Wel heb ik de PID naar 119 teruggezet, een paar dagen tegenaan geleund, maar niet tevreden, de smaak van de koffie veranderde, en niet ten goede vond ik, bizar, 1C.
![Verbaasd :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Nu staat ie op 121C (dat is de standaard aflever zetting?) en ik heb mijn vertrouwde koffie weer terug
![Gechoqueerd :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Om te controleren de PID weer een halve dag op 119C gezet, en wederom een dip in de koffie smaak, niet heel vreselijk, maar de smaak is minder uitgesproken, een beetje 'laf' zeg maar, O ja, ook extra gecontroleerd of ik wel dezelfde ratio zette, yep 1:2,5 maar het smaakt waterig (een beetje), weer terug naar 121C en hoppa, weer een bakje wakker worden.
Maar goed, als alle zaken net zo makkelijk zouden gaan
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik zal binnenkort eens naar boven klimmen om mijn gereedschapskist te vinden en het nodige gereedschap er uit te halen om de instelling te wijzigen, bij het zetten staat de manometer nu hoog in het groene vlak (dat geeft denk ik tussen de 9 en 9,5 aan? de grens van het groene vlak is 10 bar toch?), en ik begrijp dat ik hem laag in het groene vlak moet hebben.
Ik begreep uit de video dat elke 'slag' die je kunt maken .2 bar is, dus een slag of 3 - 4 zou hem onder de 9 richting de 8 moeten krijgen.
De ene Giotto is de andere niet [emoji6]
46Je verhaal lezend krijg ik de behoefte om ook eens 120 of 121 te proberen!! Ik ben goed te spreken over de huidige instellingen maar dat betekent niet dat het niet beter kan.
De 8 bar houd ik wel aan. Mijn Rocket is van het type R, dus een rotatiepomp. Zodra je die aanzet, geeft de rechter meter de pompdruk aan. Zodra je de stelmoer verdraait, zie je de waarde veranderen.
Heb je een vibratiepomp dan zie je de druk pas oplopen als er weerstand is. Een blindfilter kan daarbij behulpzaam zijn.
Ik heb er niet zoveel verstand van als sommige andere koffiekletskousen maar volgens mij klopt het verhaal aardig. Toch?
De 8 bar houd ik wel aan. Mijn Rocket is van het type R, dus een rotatiepomp. Zodra je die aanzet, geeft de rechter meter de pompdruk aan. Zodra je de stelmoer verdraait, zie je de waarde veranderen.
Heb je een vibratiepomp dan zie je de druk pas oplopen als er weerstand is. Een blindfilter kan daarbij behulpzaam zijn.
Ik heb er niet zoveel verstand van als sommige andere koffiekletskousen maar volgens mij klopt het verhaal aardig. Toch?
47De Emilia van Serious Coffee krijgt van meerdere steeds vaker de aandacht. Gister heb ik te horen gekregen dat de Emilia vanaf nu standaard met digitaal display wordt geleverd. Daar lees je heel makkelijk de boilertemperatuur op af van zowel de koffie als heet water. Alleen zijn hier nog geen goede product foto's van. Deze komen binnenkort bij ons op www.tijdvoorespresso.nl . Wel hebben we een foto voor je waarop het display te zien is.gilleko B. schreef: ma 11 okt 2021, 08:51 Even mijn bijdrage, bij zo'n chroomkogel met een jaren 50 uitstraling hoort geen digitaal display in het.chroom. Ik vind dat teruggrijpen op dat retrochroom ontwerp, ben daar de laatste tijd over aan het nadenken, toch een a-creatief gebeuren.
Die van serious coffee trekt steeds meer mijn aandacht. Die heeft zijn best gedaan er iets anders van maken. Los van de temperatuur techniek.
48Mooi hoor!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
49Nou dat zeker! Wij zijn ook heel blij dat we deze machine in ons assortiment hebben!
50Erg mooi.TijdVoorEspresso schreef:De Emilia van Serious Coffee krijgt van meerdere steeds vaker de aandacht. Gister heb ik te horen gekregen dat de Emilia vanaf nu standaard met digitaal display wordt geleverd. Daar lees je heel makkelijk de boilertemperatuur op af van zowel de koffie als heet water. Alleen zijn hier nog geen goede product foto's van. Deze komen binnenkort bij ons op www.tijdvoorespresso.nl . Wel hebben we een foto voor je waarop het display te zien is.gilleko B. schreef: ma 11 okt 2021, 08:51 Even mijn bijdrage, bij zo'n chroomkogel met een jaren 50 uitstraling hoort geen digitaal display in het.chroom. Ik vind dat teruggrijpen op dat retrochroom ontwerp, ben daar de laatste tijd over aan het nadenken, toch een a-creatief gebeuren.
Die van serious coffee trekt steeds meer mijn aandacht. Die heeft zijn best gedaan er iets anders van maken. Los van de temperatuur techniek.
(ik moet je er toch op attenderen dat berichten zoals deze een beetje een spam gehalte hebben doordat je een eigen product aankaart én de website vermelding. Ik zag dat je hetzelfde bericht ook al een 2e keer hebt geplaatst. Ik wil je vragen om daar even rekening mee te houden. We hebben een apart topic voor dat soort berichten waar je het een keer mag plaatsen)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!