fransg schreef: ma 15 nov 2021, 13:09
Goed dat je het bijhoudt! Sommige mensen maken zich onnodig zorgen om het verbruik van zo'n apparaat en laten misschien intussen op andere manieren geld het raam uit waaien.
Haha, ben dol op data. Als je er iets dieper induikt, zie ik dat mijn machine ongeveer 200Wh nodig is om opgewarmd te geraken. Vervolgens neemt hij ongeveer 40-45W per uur om warm te blijven, koffie te zetten, melk te schuimen etc. (standby zal dat nog minder zijn). Samen kom ik dan op een verbruik van ca. ~600Wh per dag.
De rekensom om je machine dus in-/uit te schakelen als je deze enkele uren niet gebruikt is dus vrij simpel. 200W om op te warmen / 40Wh om warm te blijven = 5 uren.
Hoe zo'n standby feature precies werkt is mij niet helemaal duidelijk, maar als hij na iedere 1.5u op standby springt en jij drink iedere 2u één bak koffie, dan heb je volgens mij het slechtste van beide werelden.
Boiler isolatie, kamertemperatuur etc. zal ook allemaal wel een rol spelen, maar voor mij is de som simpel en valt het verbruik me ook reuze mee.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.