Re: De nieuwe Lelit Mara X!

161
fransg schreef: ma 15 nov 2021, 10:15
Gefilterd water gebruiken, dan heb je dat kleine filtertje niet nodig.

En een hars-zakje in het reservoir biedt ook al veel waterverbertering. Eens per 6 maanden te vervangen.

HanR van het forum levert die, Kafko ook.
Misschien iets om voor de toekomst over na te denken (extra investering, weer een apparaat in huis halen). Maar een los waterfilter zou dan het voordeel hebben dat ook de waterkoker daarmee gevuld kan worden.
Hier in Flevoland hebben we trouwens erg zacht water :)

162
MartinW schreef: ma 15 nov 2021, 10:37 Misschien iets om voor de toekomst over na te denken (extra investering, weer een apparaat in huis halen).
Zo'n BWT waterkan is vrij goedkoop, klein, is geen heel 'apparaat'

https://www.bol.com/nl/nl/p/bwt-waterfi ... 008137843/

MartinW schreef: ma 15 nov 2021, 10:37 Maar een los waterfilter zou dan het voordeel hebben dat ook de waterkoker daarmee gevuld kan worden.
Hier in Flevoland hebben we trouwens erg zacht water :)
Als je in de waterkoker op den duur geen kalkaanslag ziet, dan kun je ook het waterfiltertje uit de machine weghalen en hoef je geen BWT waterkan te kopen.

Een harszakje elk half jaar voor de zekerheid, klaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

164
BucharestBlues schreef: ma 14 jun 2021, 11:05 Standby functie is uit te schakelen. Schijnt ook voor stroomgebruik niet zoveel uit te maken.
Ik heb sinds een paar maanden een Shelly Plug aan mijn machine hangen, om s'ochtends ook direct te kunnen starten met een warme machine (heeft ca. 40min nodig om op temperatuur te komen). In de app van deze smart plug wordt ook het verbruik per uur/dag/week/maand bijgehouden.

Eerste conclusies; de machine vreet alleen stroom bij het opwarmen (1200w voor een 10-tal minuten). Daarna is het verwaarloosbaar wat hij nodig heeft om warm te blijven. Ik heb hem wel eens uitgezet als ik 3 uren van huis ben, om hem vervolgens weer aan te zetten voor de middagsessie. Het dagverbruik komt dan hoger uit dan als wanneer ik hem gewoon aan laat staan van 7.30 - 16.30 uur.

Het totale energieverbruik over een hele maand is ongeveer ~14 kWh ofwel ~€3,50. Dat is dan 7 dagen per week, 4-5 koffies per dag incl. melkopschuimen en nog wat heet water voor thee en cup-a-soup.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

165
Goed dat je het bijhoudt! Sommige mensen maken zich onnodig zorgen om het verbruik van zo'n apparaat en laten misschien intussen op andere manieren geld het raam uit waaien.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

166
fransg schreef: ma 15 nov 2021, 13:09 Goed dat je het bijhoudt! Sommige mensen maken zich onnodig zorgen om het verbruik van zo'n apparaat en laten misschien intussen op andere manieren geld het raam uit waaien.
Haha, ben dol op data. Als je er iets dieper induikt, zie ik dat mijn machine ongeveer 200Wh nodig is om opgewarmd te geraken. Vervolgens neemt hij ongeveer 40-45W per uur om warm te blijven, koffie te zetten, melk te schuimen etc. (standby zal dat nog minder zijn). Samen kom ik dan op een verbruik van ca. ~600Wh per dag.

De rekensom om je machine dus in-/uit te schakelen als je deze enkele uren niet gebruikt is dus vrij simpel. 200W om op te warmen / 40Wh om warm te blijven = 5 uren.

Hoe zo'n standby feature precies werkt is mij niet helemaal duidelijk, maar als hij na iedere 1.5u op standby springt en jij drink iedere 2u één bak koffie, dan heb je volgens mij het slechtste van beide werelden.

Boiler isolatie, kamertemperatuur etc. zal ook allemaal wel een rol spelen, maar voor mij is de som simpel en valt het verbruik me ook reuze mee.

De nieuwe Lelit Mara X!

167
Heb je ook echt gemeten hoeveel energie het kost om je machine weer op te warmen na 3 uur uit? Of neem je aan dat het hetzelfde is als vanaf helemaal koud? Mijn machine blijft bijvoorbeeld best lang enigzins warm.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

168
manduca schreef: ma 15 nov 2021, 13:25 Heb je ook echt gemeten hoeveel energie het kost om je machine weer op te warmen na 3 uur uit? Of neem je aan dat het hetzelfde is als vanaf helemaal koud? Mijn machine blijft bijvoorbeeld best lang enigzins warm.
Doe dat niet zo vaak (werk nog steeds vanuit huis, dus ben eigenlijk nooit langer dan een uurtje van huis, of anders vaak een hele dag).

Van wat ik me herinner is de groep na 1-2 uur wel volledig afgekoeld, maar dat zegt natuurlijk niets over de boiler. Uiteindelijk duurt het dan wel weer gewoon een half uur voordat de groep op de juiste temperatuur is.

Meeste stroom verbruik gaat in ieder geval naar die initiële aanzet dat het water moet koken. Dan gebruikt hij voor enkele minuten het volle vermogen van 1.200w. Als er dan nog wat rest warmte in je boiler zit scheelt dat wel, maar je blijft van die 'spikes' zien in je verbruikt.

Ben dus wel nieuwsgierig hoe machines met standby mode dat oplossen. Mijn gevoel zegt dat het je niets oplevert, eerder kwaad doet (meer warm-koud-warm-koud cycles en verwarmingselement dat harder werken moet). Misschien iemand met een Mara-X die ook met een Shelly S Plug een tijdsschema instellen wil?

169
MartinW schreef:Goedemorgen allemaal,

Sinds gisteren heb ik een probleem met de pompdruk van de Mara X.
Het lampje van het waterniveau ging branden, dus heb ik het reservoir bijgevuld. Hierna kreeg ik helaas geen pompdruk meer! Dit ondanks dat beide lampjes continu branden. Met het blindfilter geeft de meter maar iets meer dan 1 bar druk aan.
Er is wel stoomdruk en het heet water pijpje werkt ook gewoon. Ik heb het waterfilter er even uit gehaald, maar dat helpt niet.
Kan het zijn dat het waterreservoir toch iets te leeg is gezogen, waardoor er luchtbellen in het systeem zijn gekomen?
In weet niet hoe dit er normaal gesproken uitziet (want nog nooit open geschroefd), maar er zitten luchtbellen in de slangen.
Afbeelding