Re: Bezzera Strega

401
ronald22 schreef:
omeCo schreef: vr 17 dec 2021, 00:25
Nelus schreef:Oke ! Duidelijk

En als je de strega TOP versie aan de vastwater aansluiting hangt ?
Dan blijft het stil! Je zen-moment wordt niet om zeep geholpen.
Maar dan komt de volgende vraag. Wat is beter. Wat smaakt beter?
Vast water lijkt mij qua beleving sowieso het best. Ik ben echter onvoldoende fijnproever om het verschil tussen de hogere pompdruk en de lagere leidingdruk te proeven.
Hoewel…. Nee, ik denk het niet.

402
Marc O. schreef: vr 17 dec 2021, 07:51
Joste schreef: do 16 dec 2021, 21:30 Mijn Giulietta ook....
Mijn eerste auto (we praten over een jaar of 30 geleden) was een Alfa 90 2.5 QO. Die roestte wel. Maar als ie reed (oh oh wat heb ik daar een ellende mee gehad) dan reed ie meer dan prima :D

Sorry voor het off topic.
Ik ben ooit in een Alfa 90 2.5 naar de DTM race in Hockenheim geweest. Goede herinneringen, fantastische auto!

403
omeCo schreef:
ronald22 schreef:
omeCo schreef: vr 17 dec 2021, 00:25

Dan blijft het stil! Je zen-moment wordt niet om zeep geholpen.
Maar dan komt de volgende vraag. Wat is beter. Wat smaakt beter?
Vast water lijkt mij qua beleving sowieso het best. Ik ben echter onvoldoende fijnproever om het verschil tussen de hogere pompdruk en de lagere leidingdruk te proeven.
De pre infusie op leidingdruk is altijd hetzelfde. Met de pomp kun je sprelen icm de hevel van de Strega. Bijvoorbeeld door het aantal seconden dat je de groep laat vullen te tellen en te stoppen door de hevel een klein stukje op te tillen en vast te houden zodat de pomp stopt. Korter vullen is lagere pre infusie druk dan langer laten vullen. Dat maal een aantal seconden die pomp stop waarna je de hevel naar boven haalt om de extractie te starten bijvoorbeeld. Die pre infusie geeft je heel veel invloed op de smaak. En dat maakt die Strega nou zo leuk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

404
bobbee schreef:
omeCo schreef:
ronald22 schreef: Maar dan komt de volgende vraag. Wat is beter. Wat smaakt beter?
De pre infusie op leidingdruk is altijd hetzelfde. Met de pomp kun je sprelen icm de hevel van de Strega. Bijvoorbeeld door het aantal seconden dat je de groep laat vullen te tellen en te stoppen door de hevel een klein stukje op te tillen en vast te houden zodat de pomp stopt. Korter vullen is lagere pre infusie druk dan langer laten vullen. Dat maal een aantal seconden die pomp stop waarna je de hevel naar boven haalt om de extractie te starten bijvoorbeeld. Die pre infusie geeft je heel veel invloed op de smaak. En dat maakt die Strega nou zo leuk.
Ik heb nog zoveel te ontdekken!! Wat leuk!! Ik heb direct vragen.

Als je de groep korter vult, dan is er minder water beschikbaar voor je espresso. Je zult wel niet zo snel in de problemen komen want volgens mij gaat er ongeveer 50 ml in. Maar toch.

Verder, met een Strega op vast water, hoe weet je wanneer de groep gevuld is? Je kunt niet op het geluid van de pomp afgaan.

En ook dan kun je toch kiezen om de groep korter te vullen en spelen met de druk door de hevel wat druk te laten geven?

405
omeCo schreef: vr 17 dec 2021, 20:29
bobbee schreef:
omeCo schreef: Vast water lijkt mij qua beleving sowieso het best. Ik ben echter onvoldoende fijnproever om het verschil tussen de hogere pompdruk en de lagere leidingdruk te proeven.

Als je de groep korter vult, dan is er minder water beschikbaar voor je espresso. Je zult wel niet zo snel in de problemen komen want volgens mij gaat er ongeveer 50 ml in. Maar toch.

Verder, met een Strega op vast water, hoe weet je wanneer de groep gevuld is? Je kunt niet op het geluid van de pomp afgaan.

En ook dan kun je toch kiezen om de groep korter te vullen en spelen met de druk door de hevel wat druk te laten geven?
Bij mijn lambro wacht ik tot er een druppeltje verschijnt onder de naker portafilter, na een tijdje weet je gewoon wanneer de cilinder is gevuld. Je leert m kennen…

Maar als ik het dus goed begrijp kan ik een strega gebruiken als traditionele lever machine als hij op vast water hangt?
Faema Lambro - Mazzer Major E

408
Keyser schreef: vr 17 dec 2021, 21:35 Houdt wel goed in je achterhoofd dat wanneer je minder water in de cilinder laat lopen, de hevel hoger aanslaat. Dus de hevel wel begeleiden naar dat punt. Heb hem in het begin eens laten schieten: natte bende
Afbeelding

Haha, dat is mij meer dan eens gebeurd. Schoot ie uit m'n hand. Dat geeft 'n troep 🙄

410

omeCo schreef:
bobbee schreef:
omeCo schreef: Vast water lijkt mij qua beleving sowieso het best. Ik ben echter onvoldoende fijnproever om het verschil tussen de hogere pompdruk en de lagere leidingdruk te proeven.

Je kunt na de pre infusie de pomp ook weer starten om de groep te vullen. Gewoon uitproberen. Bijvoorbeeld 5 sec vullen met pomp, pauze van 10 sec, pomp weee activeren met hevel tot eerste drup en direct hevel omhoog geleiden en extractie laten gaan. Maalgraad aanpassen indien nodig.

Je hoort bij vast water de groep vullen, zodra dat geluid stopt gaat er niks meer bij dus hevel over laten nemen. Met de hevel de pre infusie regelen kan maar is lastig/oncontroleerbaar.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’