Ik wil mij als eerste even voorstellen.
Frank, Woonachtig in Friesland. Sinds een jaar drinken we hier cups met Starbucks. Dat vinden wij een prima bakkie (vooral Lungo of Latte) maar de hoeveelheid afval begon ons tegen te staan.
Bovendien dronken we buiten de deur toch altijd net een lekkerdere bak als thuis en dus ben ik mij gaan verdiepen in de wereld van halfautomaten.
Na een maand hier rondneuzen was ik enerzijds een hoop wijzer en anderzijds had ik zoveel informatie dat ik niet meer wist wat ik nou moest aanschaffen Het budget wat ik uit te geven had was best ruim en na gesprekken met een uiterst vriendelijke Peter heb ik een Rocket Mozzafiato R + Eureka Atom 65 gekocht.
Afgelopen maandag had ik alles compleet en ben vol goede moed aan de slag gegaan. Zoveel over brewratio, doorlooptijd, watertemperatuur etc etc gelezen dat ik dacht... Kat in het bakkie....
Echter dat dacht ik een paar jaar geleden over BMX'n ook en hoe anders liep dat af
Inmiddels bijna 2 kg bonen verder en strak van de cafeïne moet ik concluderen dat ik nog een lange weg te gaan heb
Gegroet Frank
Re: Hallo Koffieleuten
2Welkom, en in deze, de aanhouder wint
Goede apparatuur, dus de routine goed krijgen kost wat tijd. Ik had er 4 machines en 5 molens voor nodig, om tot een continue goed resultaat te komen (met een enkele uitglijder), gootsteen bakkies zijn hier buitengewoon zelden, maar dat was haast normaal aan het begin
Goede apparatuur, dus de routine goed krijgen kost wat tijd. Ik had er 4 machines en 5 molens voor nodig, om tot een continue goed resultaat te komen (met een enkele uitglijder), gootsteen bakkies zijn hier buitengewoon zelden, maar dat was haast normaal aan het begin
3Wauw! Dat heb je goed aangepakt met meteen zulke apparatuur. Top.
Ook goede verse koffie aangeschaft neem ik aan? Niet te licht gebrand, medium is perfect en makkelijker dan de echte Light Roast.
Hou vol he! Als wij het hier kunnen kun jij het ook. Trek er even 3 maanden voor uit om de apparatuur te leren kennen. Het is net als eten koken. Eten bereiden moest je ook leren.
Ben je bij Kafko geweest?
Ook goede verse koffie aangeschaft neem ik aan? Niet te licht gebrand, medium is perfect en makkelijker dan de echte Light Roast.
Hou vol he! Als wij het hier kunnen kun jij het ook. Trek er even 3 maanden voor uit om de apparatuur te leren kennen. Het is net als eten koken. Eten bereiden moest je ook leren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
4Welkom en leuk om te horen hoe het je vergaat. Ik ben een jaar bezig geweest om echt goed te kunnen werken met de La Pavoni.
Ga zo door!
Ga zo door!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
5Thanks Roos! We blijven het proberen
Dank je wel Dirk Jan. Ik hoop dat ik iets sneller een knappe bak kan zetten. De uitdaging zal m vooral zitten in niet te snel gefrustreerd raken dat het niet (helemaal) lukt...Dirk Jan schreef: Welkom en leuk om te horen hoe het je vergaat. Ik ben een jaar bezig geweest om echt goed te kunnen werken met de La Pavoni.
Ga zo door!
Ja Kafko Bob, De Rocket en wat koffie bij hem gekocht. De Eureka komt uit Finland want zwart was in NL overal uitverkocht..bobbee schreef: Wauw! Dat heb je goed aangepakt met meteen zulke apparatuur. Top.
Thanks voor de bemoedigende woorden. Ik ga hier eens op zoek naar hoe je nu moet beginnen. Ik loop op dit moment vast op de Brewratio van 1:2 --> 8/10 gram koffie wordt 30 ml espresso? (in 23/30 sec)
6Ik zou beginnen met een dubbele: 18 gram in een dubbelbaks filter en 25 - 35 seconden. Brewratio 1:2 tot 1:2,5. Als je dat lekker krijgt dan maar eens een enkele proberen.FrankP schreef: do 13 jan 2022, 21:23 Ik loop op dit moment vast op de Brewratio van 1:2 --> 8/10 gram koffie wordt 30 ml espresso? (in 23/30 sec)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
7Ga ik doen!Dirk Jan schreef: do 13 jan 2022, 21:39Ik zou beginnen met een dubbele: 18 gram in een dubbelbaks filter en 25 - 35 seconden. Brewratio 1:2 tot 1:2,5. Als je dat lekker krijgt dan maar eens een enkele proberen.FrankP schreef: do 13 jan 2022, 21:23 Ik loop op dit moment vast op de Brewratio van 1:2 --> 8/10 gram koffie wordt 30 ml espresso? (in 23/30 sec)
8Hallo Frank, welkom op het forum.
Een mede fries hier!
Jeetje wat een setup al. Daar ga je veel plezier van hebben!
Groetnis Niels
Een mede fries hier!
Jeetje wat een setup al. Daar ga je veel plezier van hebben!
Groetnis Niels
9Welkom Frank, aan je apparatuur ligt het niet.
Gewoon veel oefenen….
Gewoon veel oefenen….
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
10Welkom en heel veel plezier! Het is een lange weg, maar die betaalt zich wel terug in echte lekkere koffie!
Cheers
Cheers
Coffee, sleep, Coffee, repeat