Re: LAGOM P64 van Option-O

41
B003 schreef: di 18 jan 2022, 00:01 Misschien Kopi Deva afwachten? Die komt uit Engeland.
Die schijnt weer niet goed met SSP overweg te kunnen dus zit je vast aan Italmill...

Zou de Oro SD niet meteen afschrijven op basis van die ene review van een preproductie run. Lees juist ook veel positiefs. Maar je kan ook gewoon een Eureka XL kopen en single dosen met de SD hopper van Eureka of aftermarket. Blow up is niet eens nodig. Krijg er op 0.1 gram uit wat ik er in doe. Exchange is iets groter dan bij echte SD maler maar die ~0.5 g op een shot van zeg 17 g is niet relevant.

Deze vind ik ook veelbelovend:
https://zerno.co/

En anders is een EtzMAX Light een abaolute aanrader. De Timer versie met SD hopper zit op ca 1300 euro. Met geintegreerde weegcel 1800.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

42
Starred schreef: ma 17 jan 2022, 23:39 Als ik de verhalen lees over de Eureka Single dose komt ie op vrijwel alle fronten niet goed uit de ferf, dus die valt voor mij af. De DF64 vind ik niet mooi, de NZ ook niet
Wat is het negatieve van de Eureka SD? Ik heb wel al een paar reviews gezien en die waren juist positief. Ik ben aan het kijken naar een SD en de Eureka staat momenteel op no.1 dus vandaar mijn interesse naar de negatieve kanten ervan om een juiste keuze te maken.

43
dennis-caro schreef: di 18 jan 2022, 08:14
Starred schreef: ma 17 jan 2022, 23:39 Als ik de verhalen lees over de Eureka Single dose komt ie op vrijwel alle fronten niet goed uit de ferf, dus die valt voor mij af. De DF64 vind ik niet mooi, de NZ ook niet
Wat is het negatieve van de Eureka SD? Ik heb wel al een paar reviews gezien en die waren juist positief. Ik ben aan het kijken naar een SD en de Eureka staat momenteel op no.1 dus vandaar mijn interesse naar de negatieve kanten ervan om een juiste keuze te maken.
Er is een uitgebreide review van een man die problemem had: breuk in houten deksel, blow up die lekt, schuifje met scherpe randjes, motor die te veel vibreert en verstelmechanisme dat dol was. De meeste zaken zullen met de toleranties te maken hebben en pakt Eureka echt wel op bij de serieproductie. Hebben ze al aangegeven. Het verstelmechanisme is identiek aan andere Eureka modellen en heeft zich ruimschoots bewezen dus dat was gewoon pech. Die vibrerende motor betekent waarschijnlijk dat de ophanging niet goed was of de motor ergens tegen aan duwt. De scheve hoek zal een uitdaging zijn zeker gezien het forse momentum van de aanloopcondensator. Daar komt dus de factor zwaartekracht bij. Of een tie-wrap de beste borging is heb ik wel mijn twijfels over...pakken ze vast op als er meer klachten zouden zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

45
bvds schreef: di 18 jan 2022, 07:13 Zou de Oro SD niet meteen afschrijven op basis van die ene review van een preproductie run. Lees juist ook veel positiefs. Maar je kan ook gewoon een Eureka XL kopen en single dosen met de SD hopper van Eureka of aftermarket. Blow up is niet eens nodig. Krijg er op 0.1 gram uit wat ik er in doe. Exchange is iets groter dan bij echte SD maler maar die ~0.5 g op een shot van zeg 17 g is niet relevant.

Deze vind ik ook veelbelovend:
https://zerno.co/

En anders is een EtzMAX Light een abaolute aanrader. De Timer versie met SD hopper zit op ca 1300 euro. Met geintegreerde weegcel 1800.
Goede tips.

Ik single dose ook af en toe met mijn Mignon XL. Dat gaat verrassend goed. Vraag me af wat ze dan aan de Oro SD verprutst hebben dat iedereen zo kritisch is. Er zijn vaak wel kleine dingetjes bij Eureka, maar in het grote geheel krijg je gewoon veel waar voor je geld.

De EtzMAX LW kost van wat ik gezien heb €1.950. Voor datzelfde bedrag heb ik ook al een E65S GbW voorbij zien komen. Die twee hebben ook mijn interesse maar zijn dus ruim 3x zo duur als een Mignon XL en ik verwacht niet 3x zo goed.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

46
Nou dat verlopende verstelmechanisme heb ik minstens 3 x gezien of gelezen.
Het zal best dat ze dit verstelmechanisme al lang zo gebruiken, maar misschien dat ze dat juist niet precies zo hadden moeten gebruiken bij een SD maler.
In de pour-over range staat de veer due de knop op zijn plek houdt kennelijk niet voldoende op spanning waardoor de knop heel losjes te verdraaien is maar ook door de veel te sterk vibrerende motor versteld wordt tijdens het koffie malen.

48
Nou dat verlopende verstelmechanisme heb ik minstens 3 x gezien of gelezen.
Op tienduizenden malers. Ik heb inmiddels 5 Eureka's gehad en vind dit mechanisme stop. Probleem is wellicht dat de grof niet werkt.

49
Misschien omdat het hun 1e Single Dose maler is dat er relatief veel klachten zijn.
Vooral die ene review...ik lees op HB ook juist positieve verhalen. Laten we even de echte serieproductie afwachten.