Re: Machine 24/7 aan laten staan

12
fuel schreef:Gezien milieu gewoon uitzetten! Gelukkig is mijn machine gebruiksklaar binnen 10-15 min.

Ja prijzen gaan nergens over. Wij zijn vrij grote gebruikers en betaal nu meer dan 500 euro energiekosten en dan zit ik nog best gunstig bij mijn huidige leverancier.
Pfff en dan heb ik in de loop jaren al flink geïnvesteerd in het energie zuinig maken van de woning.
500 per maand!
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

15
Luxeproduct, luxeprobleem... Mijn machine staat 24/7 aan gaat alleen uit als ik langer dan 3 dagen van huis ben.

Met de huidige energieprijzen is het allicht wel iets om te overwegen, volgens mij is de espressomachine verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de 4500kWh die we jaarlijks verbruiken.

17
Pti schreef: wo 19 jan 2022, 20:01 Luxeproduct, luxeprobleem... Mijn machine staat 24/7 aan gaat alleen uit als ik langer dan 3 dagen van huis ben.

Met de huidige energieprijzen is het allicht wel iets om te overwegen, volgens mij is de espressomachine verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de 4500kWh die we jaarlijks verbruiken.
Zoiets zou ik ook ongeveer op uitkomen als ik hem 24/7 aan laat staan (pak hem beet 325 dagen x 4 kWh = 1.300 kWh). Ter referentie; mijn totale energieverbruik in 2020 was 983 kWh en in 2021 door de aanschaf van een espressomachine en wat nieuwe apparaten in totaal 1.250 kWh. Dat is inclusief volledig thuiswerken.

Het zou dus een ruime verdubbeling van mijn stroomverbruik betekenen als ik deze 24/7 aan liet staan.

Voor mijzelf is de keuze duidelijk trouwens hoor. Ik drink eigenlijk alleen koffie tussen 9 en 16u. De machine warmt tevens snel genoeg op voor als ik s'avonds nog een kopje lust. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de overwegingen om het niet te doen, bijv. wat zijn de onderdelen die het als eerste begeven als je een machine 1x of misschien wel 4-5x (voor ieder kopje) aan/uit schakelt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

18
Pressostaat. Die gaat gewoon stuk, alhoewel zo'n dikke sirai wel heel lang meegaat. Aan de andere kant kost een nieuwe mater pressostaat niet veel. 15 a 20 euro dacht ik. Een sirai 70 Euro uit mijn hoofd.

Verwarmingselement heeft een tijdspanne. Een cremina heeft een rvs versie, gaat zijn hele leven mee. Geen idee wat er in andere machines zit.

(ps: nog bedankt voor je reactie op het energie vraagje. Ik ga het in de gaten houden deze zomer)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

19
Constant opwarmen (uitzetten) en afkoelen (krimpen) brengt enorme mechanische belasting met zich mee. Veel materialen in je machine hebben totaal andere uitzettingscoëfficiënten waardoor lassen en soldeerfittingen uiteindelijk broos worden en het kunnen begeven. Expansie- en anti-vacuüm ventielen worden veel vaker aangesproken, maar gewone simpele o-ringen moeten ook eerder vervangen worden als de machine constant opwarmt en afkoelt. Met andere woorden je service-interval wordt korter.

De zaken die Bob noemt zijn zaken de twee voornaamste zaken die inderdaad sneller slijten als je machine altijd aan staat Naast natuurlijk nog dingen als lampjes en eventuele mechanische relais als die gebruikt worden bij temperatuurbehoud.

Natuurlijk is het voor een (simpele) consumenten machine met een relatief lage massa, wattage en boiler inhoud veel logischer om deze wél uit te zetten. In tegenstelling tot mijn grofweg 45 kilo wegende espressomachine die 3100watt trekt en ruim 4 liter water in zijn twee boilers huist, zoals met elke horeca machine duurt opwarmen gewoon lang. Als ik eerder wakker wordt, thuiskom of visitekrijg wil ik niet op mijn machine wachten. Maar als ik bijvoorbeeld zoiets had als de slaapstand op de Bianca zou ik dat voor thuis zeker gebruiken best of both worlds.

20
ErikW schreef: wo 19 jan 2022, 20:05
jorgen83 schreef: wo 19 jan 2022, 19:10 Een van de redenen om voor een Decent te kiezen.
Dat was voor mij niet een argument maar is wel een leuke bijkomstigheid.
Mijn Decent schakelt zich zelf wel uit na een uur of zo.
Ben er nog niet achter (niet gezocht op Basecamp, is zo rommelig!) hoe ik dat kan veranderen.
In de “Machine” tab linksonder onder “Energy saver”.