Re: To tik or not to tik
21oh god, is zelfs het barista zijn onderhevig aan mode-verschijnselen?
Speedster | SuperJolly | et al.
Natuurlijk!Aadje schreef:oh god, is zelfs het barista zijn onderhevig aan mode-verschijnselen?
Ja kijk, en dan willen wij allicht weten wat iedereen dan wèl deed! En dan vooral degenen die in de finale zaten, natuurlijk...Moniek schreef:Nog 1 tikje om het kloppend te maken... In Kopenhagen heb ik bijna geen deelnemer zien tikken of kloppen, it's soooo 2007!
Daar snap ik niets van? Bedoel je dat je door een tikje tegen de filterhouder te geven voor het tampen, verbrande puntjes in je crèma krijgt? Hoe kan dat?Het al wel of niet "tikken" kan inhouden dat je bij bepaalde soorten koffie kleine verbrande puntjes in je crema krijgt. Deze geven een branderige smaak, en géén egale crema.
Ik krijg eigenlijk voornamelijk channeling als ik te oude kofffie gebruik of echt stomme dingen doe. Anders lukt het me aardig om zonder channeling te blijven, zeg in zo'n 95% van de gevallen Dus om nu te zeggen dat je dat altijd wel krijgt...Channeling krijg je volgens mij altijd wel. Afhankelijk van je maalsel, soort molen en manier van doseren.
Maar daar heb ik mij nog niet in verdiept.
Mijn voorspelling voor 2009...Moniek schreef:Nog 1 tikje om het kloppend te maken... In Kopenhagen heb ik bijna geen deelnemer zien tikken of kloppen, it's soooo 2007!
Filmpjes zijn te vinden via de website van WBC. Wat ik het meest zag gebeuren was eerst een lichte tamp. Vervolgens wel de tamper los van de koffie en daarna weer een tamp, dit keer iets harder, maar nooit heel hard.Spironski schreef:Ja kijk, en dan willen wij allicht weten wat iedereen dan wèl deed! En dan vooral degenen die in de finale zaten, natuurlijk...Moniek schreef:Nog 1 tikje om het kloppend te maken... In Kopenhagen heb ik bijna geen deelnemer zien tikken of kloppen, it's soooo 2007!
Terug naar “Koffie technieken”