Grinder voor espresso en filter

1
Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw - mijn naam is Tim, 34 jaar en woon in Amsterdam met mijn vriendin en twee kinderen. Na al enige tijd actief op het forum mee te lezen voor de betere verdiepingsslag, blijft er nog een vraag over die ik niet zelf kan beantwoorden.

Eerst even mijn situatie: ik ben ca. 2 jaar geleden van een volautomaat overgestapt op een Sage Bambino Plus en een Sage Smart Grinder Pro, ik wilde niet gelijk volle bak investeren en eerst kijken of ik het voldoende zou gebruiken. Inmiddels ben ik erachter dat dit laatste meer dan het geval is (hoera voor thuiswerken) en merk ik ook dat ik toe ben aan de volgende stap: ik blijf het 'echte' wow-gevoel missen bij de espresso's uit de Sage. Zoals gezegd drink ik zelf vooral espresso (en soms een Americano tussendoor), mijn vriendin houdt het op 1-2 cappuccino's per dag. Daarbuiten zet ik bij bezoek filterkoffie (Chemex) en maak ik in het weekend vaak voor mezelf een filter met de Aeropress.

Qua volgende machine ben ik er aardig uit dat het de Bezzerra Duo of Lelit Bianca gaat worden, ik wil ze beiden graag nog even zien en proberen in de winkel (nog tips in Amsterdam? Ik zie Casabarista veel voorbij komen). Qua maler twijfel ik nog, en dan kom ik terug op die vraag waar ik mee begon: hoe realistisch is het om die filterkoffies (Chemex + Aeropress) te blijven combineren met espresso uit dezelfde maler? Ik ben gecharmeerd van bijv. de Eureka Mignon Specialita. Als ik hierop single dose, is af en toe wisselen naar filter dan werkbaar? En wat voor toegevoegde waarbij zou bijv. de Eureka Atom - die adverteert met geschikt voor filter + espresso - in dit geval hebben? Of zijn er nog hele andere malers die hier meer geschikt voor zouden zijn (Mahlkonig X54, etc.)?

Alvast heel veel dank voor jullie tips!
Laatst gewijzigd door timlou op di 25 jan 2022, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Grinder voor espresso en filter

2
De Specialita zou ik in ieder geval afraden voor filter + espresso. Het stelmechanisme leent zich simpelweg niet omdat '3' niet altijd '3' blijft nadat de positie gewijzigd is.

Van wat ik lees (drink zelf alleen espresso) zou ik het sowieso afraden om één maler te willen die beide zetmethoden kan, simpelweg omdat deze te ver uit elkaar liggen. Er zijn echter malers die het so-so kunnen, waar de Niche grinder het beste/meest betaalbare uit de bus komt.

Voor dat geld koop je ook een Specialita + Fellow Ode, maar schijnbaar hebben mensen veel moeite/een mentale blokkade met twee apparaten op hun aanrecht.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

3
Geschikt voor espresso & filter betekend in de praktijk vaak dat een maler op beide fronten maar gemiddeld presteert. Het switchen tussen de twee is vaak niet ideaal, óf komt met een enorm offer op het gebied van kwaliteit van een van de twee door gebrek aan fijnafstelling. In het geval van de Eureka is (zoals Ypuh al stelt) het overschakelen om zijn minst vervelend en het maalsel voor filter niet echt goed.

Dus zonder al te veel echo wil ik me aansluiten bij bovenstaande. Niet zoeken naar de magische eenhoorn (of tweehoorn ;) ) maar twee aparte apparaten kiezen. Een filtermaler met goede prijskwaliteit is er al vanaf ongeveer €150 en de specialita ernaast als instap espressomalers. Upgrades kunnen gaandeweg altijd nog.

4
Ik ben het helemaal met Pti eens. Ik heb zelf een Niche Zero die ik voor espresso en filter gebruik en zeer tevreden mee ben. Ik verwacht wel dat je met een combinatie van Specialita en handmaler (bijvoorbeeld Commandante) meer zult bereiken voor minder geld.
Bezzera Strega PSM | Niche Zero | V60

6
Ypuh schreef:De Specialita zou ik in ieder geval afraden voor filter + espresso. Het stelmechanisme leent zich simpelweg niet omdat '3' niet altijd '3' blijft nadat de positie gewijzigd is.

Van wat ik lees (drink zelf alleen espresso) zou ik het sowieso afraden om één maler te willen die beide zetmethoden kan, simpelweg omdat deze te ver uit elkaar liggen. Er zijn echter malers die het so-so kunnen, waar de Niche grinder het beste/meest betaalbare uit de bus komt.

Voor dat geld koop je ook een Specialita + Fellow Ode, maar schijnbaar hebben mensen veel moeite/een mentale blokkade met twee apparaten op hun aanrecht.
Alternatief: je neemt voor filter een handmaler zoals de Comandante. Het malen is voor filter echt prima te doen en anderszijds is het maalsel van dusdanig goede kwaliteit, dat ik betwijfel of er een elektrische filtermaler bestaat die tegen de Comandante opgewassen is (vast wel; in de €2K+ prijsklasse). Naast de Comandate zet je dan je gewenste elektrische molen voor espresso.

Alternatief 2: je koopt een degelijke third-party motor bij je Comandante en voert de redclix upgrade uit, dan heb je een elektrische maler, eventueel met variabel toerental die naar mijn ervaring voor zowel filter als espresso geschikt is. Ik gebruik de Comandante met Redclix upgrade sporadisch om een espresso met mijn flair te zetten, met succes. Heb zelf helaas nog geen mooie motor bij mijn Comandante, dus daar kan ik nog niets zinnigs over zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

7
Dank voor jullie reacties en heldere advies mbt de Eureka! Ik denk dat het dan inderdaad een goede suggestie is om de smart grinder voor nu aan te houden voor filter (daar voldoet 'ie op dit moment wat mij betreft - de wens tot meer zit met name op espresso) en er een maler specifiek voor espresso naast te kopen. Voor ca. 400,- heb je dan denk ik met de Eureka Spec. een prima doorstap als ik de ervaringen zo lees (toch? :) )

8
timlou schreef: di 25 jan 2022, 15:48 Dank voor jullie reacties en heldere advies mbt de Eureka! Ik denk dat het dan inderdaad een goede suggestie is om de smart grinder voor nu aan te houden voor filter (daar voldoet 'ie op dit moment wat mij betreft - de wens tot meer zit met name op espresso) en er een maler specifiek voor espresso naast te kopen. Voor ca. 400,- heb je dan denk ik met de Eureka Spec. een prima doorstap als ik de ervaringen zo lees (toch? :) )
De Specialita is voor het geld inderdaad veel value-for-money. De instap van espresso-maling begint een beetje rond dit prijspunt en de Specialita is dus niet de beste maler die er is, maar degelijk, voldoet aan alle minimum vereisten en heeft eigenlijk geen minpunten. Als ik een minpunt moest noemen; het stelwieltje is te klein en daardoor niet precies (het verschil in maalinstellingen is vaak maar een millimeter en de cijfers op het wieltje zijn niet fijn genoeg om zinvol te zijn). Daar leer je wel mee leven.

Worst case wil je toch iets beters en ben je de Specialita in no-time weer kwijt voor een goede prijs. Mocht je het budget nog iets op kunnen rekken naar €600-750, dan kom je wel in het territorium dat malers iets meer power/slijpoppervlak hebben en ze dus iets capaciteit 'over' hebben, wat de consistentie van het maalsel ten goede komt. Vergelijk het met de auto's van tegenwoordig waar ze 3 cylinders in grote wagens als een Tiguan stoppen, waar je eigenlijk gewoon een wat dikkere 4 cylinder wilt. Zeker fijn om te hebben en biedt op veel vlakken voordeel, maar niet strict noodzakelijk.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

9
De Speciita is voor 400 euro erg goed. De XL is voor 700 euro wel duidelijk beter. Idem voor de Niche. Daarboven moet je steeds meer geld betalen voor steeds minder winst. Dus budget oprekken naar klasse XL/Niche is wel slim. Moet wel kunnen natuurlijk.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
timlou schreef: di 25 jan 2022, 13:27 …..

Qua maler twijfel ik nog, en dan kom ik terug op die vraag waar ik mee begon: hoe realistisch is het om die filterkoffies (Chemex + Aeropress) te blijven combineren met espresso uit dezelfde maler? Ik ben gecharmeerd van bijv. de Eureka Mignon Specialita. Als ik hierop single dose, is af en toe wisselen naar filter dan werkbaar? En wat voor toegevoegde waarbij zou bijv. de Eureka Atom - die adverteert met geschikt voor filter + espresso - in dit geval hebben? Of zijn er nog hele andere malers die hier meer geschikt voor zouden zijn (Mahlkonig X54, etc.)?

Alvast heel veel dank voor jullie tips!
Ik gebruik voor espresso en AeroPress dezelfde maling en dat werkt goed (voor mij).
Chemex heeft wel veel grovere maling nodig, daar gebruik ik de handmaler (Kinu) voor.
Het probleem bij de Eureka Atom is niet zozeer dat je de maalgraad niet snel kunt veranderen, maar dat het terugstellen daarvan niet nauwkeurig is.
Hierdoor moet je na het wijzigen nog fijn afstellen op smaak.

Welkom btw, Tim. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60