Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

13
Hoi, en welkom!

Voor wat betreft de tijd die het kost om met de Comandante te malen, ik denk ook rond 30 a 35 seconden (24 clicks vanaf nulstand) voor 30 gram.

Het is voor het eerst dat ik hoor dat de SSP HU in het formaat van de G-iota beter zijn dan de burrs van de Comandante. Ik kan tevens niet claimen dat ik volledig op de hoogte ben. Er is gewoon iets met de lage RPM van een handmolen in combinatie met dat kleine en strak uitgelijnde maalwerkje van de Comandante, dat moeilijk te evenaren is.

Maar goed, ik houd het in 95% van de gevallen bij 30 gram. Bezoek krijgt bij mij nespresso, want ben de discussies met de thema's "suiker/melk in de koffie", "ik proef geen verschil tussen jouw dure en mijn goedkope koffie" en "zo'n volautomaat die we op het werk hebben is ook mooi hoor" wel een beetje zat geraakt. Liefhebbende en begripvolle vrienden vragen dan wel specifiek om 'verse' koffie, en krijgen dat natuurlijk ook

Het is maar net wat voor jouw situatie werkt, maar ik zou je aanraden om geen rekening te houden met de '5%'.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

16
dolfff schreef:Niet de SSP HU maar de SSP MP schijnt beter te zijn voor filter dan de Comandante. De HU is specifieker voor espresso.

Nespresso voor je bezoek :D :D
Kan me er iets bij voorstellen. Wie dan nog commentaar heeft krijgt de volgende keer senseo :mrgreen:

Die video, erg hilarisch. Zo serieus als ie erbij kijkt ook, alsof het de doodnormaalste zaak van de wereld is hoe hij zijn koffie maalt
Afbeelding
Ah ja, ik zie dat ik mij vergist heb in het type SSP schijf. Leuke materie om mij weer eens in te verdiepen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

18
Vandaag een mijlpaal, m'n eerste bakkie op weg naar het koffie walhalla (??) Geen succes trouwens :|

Ik kreeg m'n AeroPress binnen dus ik dacht: tijd voor een test.

Ik zie geen algemeen topic over de AeroPress trouwens (alleen een hele oude) dus ik typ m'n bevindingen maar even hier.

Eerst dat ding goed schoongemaakt. Dat doe ik altijd met dingen waar voedsel in moet maar was echt nodig, hij voelde vettig aan. Voelt verder goed en kwalitatief aan. Een smelt-haartje aan de roerstok ontdekt gelukkig, die wil ik liever niet in mijn buik al zou ik dat vast wel overleefd hebben.

Ik wilde recept zoveel mogelijk gelijk houden aan mijn oude methode met de antieke Philips dripper. Dus zelfde koffie (DE 4|Select snelfiltermaling). Temperatuur gegokt op 92. 14 gram koffie, 210 ml water, brouwtijd ca 4 min (althans, dat was de opzet). Kort geroerd direct na het opschenken.

Dat ging niet zoals gewenst. De koffie was al binnen een minuut spontaan doorgelopen voor 80%. Niet vreemd want inderdaad wordt meestal een fijnere maling aangeraden dan "gewoon" snelfiltermaling. Toch nog 2e keer kort geroerd na een minuut. En drukken na het aflopen van de 4 minuten timer. Gek: dat ging erg moeilijk. Dat kan nooit gelegen hebben aan te fijne maling. Ook niet aan fines, die zitten niet of nauwelijks in de fabriekspakjes koffie. Dus ik denk dat het moet liggen aan de nieuwigheid van het rubber of zo. Eigenlijk drukte ik vrijwel alleen nog maar lucht door.

Tot overmaat van ramp bleek ook het gekozen kopje te klein dus ik morste veel.

De smaak: niet onaardig maar toch minder dan m'n gezette kopjes. Beetje slappig. Ligt niet aan de AeroPress denk ik, ik zal toch nog wat moeten tunen. Om de vergelijking zo gelijk mogelijk te houden met m'n oude situatie, ga ik nog wel even door met deze fabriekskoffie. Maar ik ga experimenteren met de inverted methode om het te snelle doorlopen voorlopig tegen te gaan (zolang ik nog geen maler heb en ook geen kwaliteitskoffiebonen). Dat zal de extractie al verhogen. En ik vermoed dat ik toch nog wat hoger moet gaan zitten met de temperatuur (of misschien juist wel lager). De inverted methode zal sowieso ook wat betere extractie geven dus dat ga ik eerst testen morgen. Issie dan nog te slap, dan temp ophogen.

19
Je krijgt uit een aeropress geen koffie zoals uit een perculator met DE rode baksteen.

Koffie ziet er meer uit als thee, maar daardoor komen de smaken er wel goed uit. Moeten die smaken er natuurlijk wel inzitten. Dus DE is kansloos. Garbage in = garbage out.

James Hoffman heeft wel een mooie reeks over de aeropress gemaakt.

Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

20
Die heb ik allemaal bekeken, sterker nog, die video's hebben me overtuigd er 1 te kopen. Maar zoals gezegd ben ik nog niet opzoek naar optimaal maar naar zo goed mogelijke vergelijking met de oude situatie. Geen rode baksteen maar een zilveren trouwens, die is wel een heel stuk beter. Maar uiteraard niet te vergelijken met kwaliteitsbonen die zelf gemalen zijn. Alles op z'n tijd.

De G-iota met SSP MP heb ik besteld vandaag.... Spannend.....