Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

33
Ik ben benieuwd naar je ervaringen zodra je het eerste zakje verse koffie hebt gebruikt. Sowieso krijgt je leerproces een extra variabele (maalgraad) zodra de molen er is. Ga dan ook echt over op verse koffie. Het is zonde van je tijd en geld om in supermarkt koffie te blijven hangen. Tenzij je dat gewoon lekker vind, daar is niets mis mee. Maar ik krijg bij jou ook de indruk dat je nieuwsgierig bent naar vers. Ik hamer er een beetje op, omdat verse koffie anders reageert dan oude supermarkt koffie. Heb zelf destijds ook de vergissing gemaakt met oude koffie te starten.

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

34
Dankjewel @Keyser voor je tips. Ik ben niet van plan weken door te gaan met m'n suup-koffie testen hoor. Punt is: ik geniet van m'n bakkie op de oude manier dus wil ik op z'n MINST een gelijkwaardige bak creëren met de AeroPress. Gewoon om puur de zetmethodes te vergelijken. Niet te veel variabelen in één keer wijzigen (zo doe ik dat ook in de techniek en in wezen is koffiezetten ook niets anders dan techniek). En ik snap best dat als ik een optimum vind met de suup koffie, dit NIET het optimum hoeft te zijn voor kwaliteitsbonen.

Tuurlijk ga ik overschakelen op vers. Ik ga niet dagenlang koffiestudie doen hier en op andere sites om uiteindelijk DE te blijven drinken. De G-iota is onderweg (komt vandaag aan als het goed is!) en gisteren heb ik m'n eerste pakje kwaliteitsbonen gekocht (daarover later meer).

Vanochtend m'n vierde bakje AeroPress gemaakt met wederom DE 4|Select. En deze keer..... was ik helemaal happy voor de eerste keer! Niet eens zoveel anders gedaan: zelfde verhouding, fractie hogere temperatuur (vooral doordat ik heet heb voorgespoeld) en 3 minuten trektijd ipv 4. Wederom inverted. Wat ik ook nog heb gedaan is overgieten in het kopje dat ik altijd gebruik, puur om psychologische redenen, ik wil een beetje gedachteloos genieten zoals altijd en niet zo analytisch bezig zijn. Gewoon de tv erbij aan gezet zoals meestal. Experiment geslaagd. Niet alleen was ik erg blij met dit bakkie, het beviel beter dan m'n normale bakkie. Rijker van geur en smaak zonder dat er nadelige effecten optraden. Ik kan het niet echt rijmen met de eerdere resultaten. Op de één of andere manier klopte die bakkies niet en nu wel. Het smaakte nu harmonisch.

Rijker van geur en smaak schrijf ik maar een noot: als ik flink snuif, ruik ik amper wat eigenlijk. Ik hoop dat dat gaat veranderen met betere koffie.

Ik heb nog es nagedacht over dat per ongeluk kokend gezet bakkie gisteren. Je leest wel es dat koffie "verbrand" als je het te heet zet maar volgens mij is dat een broodje aap. Hooguit zou je meer van de koffie-brand smaak kunnen krijgen. Maar die ervaring had ik niet (DE 4|Select is vrij mild gebrand). Ik vond het een "doods" bakkie. Mijn theorie: het zijn de aromastoffen die vervluchtigen als je te heet brouwt. Ik vond dit een interessante fout.

Ik ga nog een paar dagen door met m'n DE 4|Select, is ook zonde om weg te gooien toch. In de loop van komende week ga ik m'n G-iota in gebruik nemen met kwaliteitsbonen. Als dat niet anders gaat smaken dan ben ik een boon (pun intended). De enige suup koffie die ik dan nog ga kopen is hele goedkope bonen (bij Lidl of zo) om daarmee m'n maler een beetje in te slijpen.