Re: Eureka Oro Mignon single dose

192
Ik heb thuis geen mooi licht voor foto's heel veel schaduwen, ik zal volgende week op de zaak wat foto's maken van hoe het geheel in de doos zit. Hier wel een snelle foto van de voorlopige setup thuis ik moet nog ff onder het aanrecht pielen om de stopcontacten onder het werkblad aan te sluiten en de Atom moet nog even verkassen. Morgen weer een dag, genoeg koffie voor vandaag :ugeek:
Bijlagen

Re: Eureka Oro Mignon single dose

194
Pti schreef:Ik heb thuis geen mooi licht voor foto's heel veel schaduwen, ik zal volgende week op de zaak wat foto's maken van hoe het geheel in de doos zit. Hier wel een snelle foto van de voorlopige setup thuis ik moet nog ff onder het aanrecht pielen om de stopcontacten onder het werkblad aan te sluiten en de Atom moet nog even verkassen. Morgen weer een dag, genoeg koffie voor vandaag :ugeek:
Wat grappig dat hij zo matched met het aanrecht!
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Eureka Oro Mignon single dose

195
Goedemorgen. Ik heb sinds gisteren ook de Eureka single dose thuis staan, opgehaald bij hoofdkwartier. Een zak supermarktbonen gekocht en afgesteld. 4 keer mislukte espresso gedronken/ doorgespoeld, dat viel mee😅

Ter referentie voor anderen. Bij mij als ik de schijven helemaal op elkaar draai tot niet verder staat draaischijf op exact “0”. Van daaruit 5 volle rondjes gedraaid en daarna draaischijf tussen stand 5 en 6 ingesteld.

De supermarkt espresso was verrassend genoeg best te drinken, goede maalkwaliteit dus!

Morgen ga ik een eigen medium roast Yirgacheffe proberen en daarna koffie van de maand uit Brazilie. Dan ga ik de vergelijking maken met de conische schijven van de jx-pro.

Oh ja verder, de blow up hopper en systeem is een domme designfout. Als je een vlammetje bij uitgang van maler houdt beweegt die niet eens als je hard op blow up hopper drukt. Aan zijkanten hopper (waar deze in de maler zit gedrukt) en gleuf waar metalen schuifje zit blaast kaarsje direct uit. Daar komt alle lucht dus uit. Blow up ga ik dus niet gebruiken en hopelijk komt Eureka met een verbeterde hopper, dat moet technisch te doen zijn.
Laatst gewijzigd door preinfuse op za 05 feb 2022, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Cafelat robot | 1Zpresso JX-Pro | Eureka Mignon Oro SD
Bijlagen

Re: Eureka Oro Mignon single dose

196
Haha! Ja je voelt het bij het luikje onderaan de hopper waaien, maar goed dat blowup systeem heb ik ook nooit als wenselijk gezien bij geen enkele molen.

Hoe strak zit bij jou het houten dekseltje op de hopper?

Ik vind trouwens het chrome erg mooi, ik denk dat ik dat apart ga bestellen voor mijn zwarte!

Re: Eureka Oro Mignon single dose

197
Daar komt alle lucht dus uit. Blow up ga ik dus niet gebruiken en hopelijk komt Eureka met een verbeterde hopper, dat moet technisch te doen zijn.
Gewoon lekker zonder blow up gebruiken. Blazen is alleen nodig als je anders te veel exchange hebt. Als een blower echt nodig is dan deugt het design eigenlijk niet. Op de XL/SD is de exchange klein. In de orde van 0.5-1.0 gram. Niet significant dus. Blazen is vooral gedoe en onnodig gecompliceerd en draagt niet bij aan de consistentie. Ik zou als ik Eureka was vooral geen nieuwe hopper ontwerpen en duidelijk maken dat die overbodig is. Ze kunnen beter de houten deksel aanpassen zodat die goed past op het plastic.

Mijn mening dus neem het vooral met een grote korrel zout ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Eureka Oro Mignon single dose

198
Pti schreef: za 05 feb 2022, 12:17
Hoe strak zit bij jou het houten dekseltje op de hopper?
Het dekseltje zit redelijk strak maar krijg ik er makkelijk op als ik eerst onderaan de deksel er goed opzet en dan de houten rand er naar boven toe overheen druk!

Vind het estetisch gezien een erg mooie maler en eerste indruk maalkwaliteit is ook zeer goed. Blij mee!
Cafelat robot | 1Zpresso JX-Pro | Eureka Mignon Oro SD

Re: Eureka Oro Mignon single dose

199
Die van mij is helaas niet goed. De onderste schijf loopt aan tegen de maalkamer en creëert daardoor een kras in de wand. Hoorde een raar piepend geluid bij het malen. Bijna hetzelfde als wanneer twee schijven elkaar raken. Dus open gemaakt en ontdekt dat dit door de onderste schijf komt. Pti een mailtje gestuurd.