Uit ervaring kan ik alleen het verschil aangeven tussen de sage grinder en de eureka mignon specialita.
En die is groot!
Ik had dan een sage grinder pro (is geloof ik dezelfde grinder als die ingebouwd zit in een express)
Maar de maling is veel uniformer, minder klonten en geeft veel meer consistentie in je shots. Ook is het snelheidsverschil groot. Ik maalde +- 18 g in 18 secondes met de sage. De eureka doet daar bij mij 7 seconde over. Opzich is 11 seconde natuurlijk niks op een mensen leven maar toch
Qua machine heb ik nog de sage staan (bambino) ik ben aan het twijfelen tussen de lelit elizabeth en de lelit marax als vervanger.
Succes met je keuzes in ieder geval. Laat ons maar weten wat het uiteindelijk geworden is.
Re: Hulp gezocht bij keuze nieuw apparaat/molen!
12Met 100 per week zou ik aan een 2 groeps horecabak denken.Zeker als je vaker bezoek hebt.Daar is met wat zoeken goedaan te komen.
13Ja, dat vond ik bij de Sage Express wel een "dingetje". Met dezelfde grammage, zelfde maalgraad, consistente tamping, ... kreeg je toch verschillende shots. En dan maar zoeken waar het aan ligt... Er zaten wel vaak klonters enzo in de maling. De timing is inderdaad relatief, maar toch 11 seconden *100/week, dat telt op den duur al eens opCappunelis schreef: ma 07 feb 2022, 14:39 Uit ervaring kan ik alleen het verschil aangeven tussen de sage grinder en de eureka mignon specialita.
En die is groot!
Ik had dan een sage grinder pro (is geloof ik dezelfde grinder als die ingebouwd zit in een express)
Maar de maling is veel uniformer, minder klonten en geeft veel meer consistentie in je shots. Ook is het snelheidsverschil groot. Ik maalde +- 18 g in 18 secondes met de sage. De eureka doet daar bij mij 7 seconde over. Opzich is 11 seconde natuurlijk niks op een mensen leven maar toch
Qua machine heb ik nog de sage staan (bambino) ik ben aan het twijfelen tussen de lelit elizabeth en de lelit marax als vervanger.
Succes met je keuzes in ieder geval. Laat ons maar weten wat het uiteindelijk geworden is.
Oeh een tweegroeps lijkt me er echt over... Bezoek komt er 1x/week en die blijven dan zo'n 4-5 uur plakken dus die moeten maar even wachten op hun koffie . Ik heb daar ook het budget niet voor (en de plaats niet in de keuken maar dat zou nog opgelost kunnen worden), en wil liever niet 2h kopen.cremalover schreef: ma 07 feb 2022, 14:58 Met 100 per week zou ik aan een 2 groeps horecabak denken.Zeker als je vaker bezoek hebt.Daar is met wat zoeken goedaan te komen.
14cremalover schreef: ma 07 feb 2022, 14:58 Met 100 per week zou ik aan een 2 groeps horecabak denken.Zeker als je vaker bezoek hebt.Daar is met wat zoeken goedaan te komen.
Goed punt. Vanaf nu ga ik ook iedere bezoeker aanmerken als verantwoording voor een mooie 2 groeper :
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... -plug-play
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
15Ik heb bij Fixpresso, bij Abdul dus, mijn Lelit Bianca gekocht.
Eerste vraag die hij stelde, hoeveel en wat ga je drinken. Uit mijn antwoord: veel melk geörienteerde dranken voor een 2 à 3-tal personen, was een dual boiler zijn uitkomst, wat in mijn hoofd ook al het geval was. Nu nog beslissen Bianca of Profitec. Ik had de Bianca nog nooit in het echt gezien en was dus op slag verkocht voor de looks van de Bianca, de hoekerige Profitec vond ik minder mooi. De extraas die je bij een Bianca krijgt kosten toch al gauw een paar honder euro, dus de keuze was ook een beetje uit economisch standpunt. Een dual boiler rond de 2k met flow control, naked portafilter, goede tamper,.. 6 maand later was het toch een goede keuze die ik toen gemaakt heb, en geen spijt dat het geen Profitec is geworden.
De maler had ik al gekocht, een Niche Zero, maar inderdaad hij had enkel Eureka staan...
Ik was tevreden van Abdul zijn service, kent zijn vak en doet ook het onderhoud van de toestellen (nog geen ervaring mee).
Eerste vraag die hij stelde, hoeveel en wat ga je drinken. Uit mijn antwoord: veel melk geörienteerde dranken voor een 2 à 3-tal personen, was een dual boiler zijn uitkomst, wat in mijn hoofd ook al het geval was. Nu nog beslissen Bianca of Profitec. Ik had de Bianca nog nooit in het echt gezien en was dus op slag verkocht voor de looks van de Bianca, de hoekerige Profitec vond ik minder mooi. De extraas die je bij een Bianca krijgt kosten toch al gauw een paar honder euro, dus de keuze was ook een beetje uit economisch standpunt. Een dual boiler rond de 2k met flow control, naked portafilter, goede tamper,.. 6 maand later was het toch een goede keuze die ik toen gemaakt heb, en geen spijt dat het geen Profitec is geworden.
De maler had ik al gekocht, een Niche Zero, maar inderdaad hij had enkel Eureka staan...
Ik was tevreden van Abdul zijn service, kent zijn vak en doet ook het onderhoud van de toestellen (nog geen ervaring mee).
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064
16ja ik ben er nog totaal niet aan uit - kans bestaat nog dat ik voor dual boiler ga . Het stomen van de melk vlàk na of zelfs tijdens de espresso lijkt me wel wat. Het esthetische is voor mij persoonlijk minder een ding, ik vind het vooral belangrijk dat het goed werkt en lang meegaat (enkel die Lelit Elizabeth vind ik echt afschuwelijk).RigolleM schreef: ma 07 feb 2022, 17:17 Ik heb bij Fixpresso, bij Abdul dus, mijn Lelit Bianca gekocht.
Ik vraag me wel af als ik toch voor dual boiler zou gaan, waar het verschil dan ligt tussen Lelit Elizabeth, Profitec 300, Profitec 600 en Lelit Bianca. Er zit toch een prijsrange van een 1000 tussen die modellen... Ik ken er te weinig van denk ik om te zien waar dat prijsverschil vandaan komt...?
De Bianca ligt eigenlijk boven m'n oorspronkelijke budget. Maar het kan wel. Enerzijds denk ik: moet ik een rolls royce kopen als een volvo ook goed 'genoeg' is? Anderzijds denk ik: het is sowieso al een investering, ik wil investeren voor jaren, zelfs al heeft die features die ik morgen misschien niet ga gebruiken, ik ga over twee jaar misschien blij zijn dat die die dan wel heeft?
Dilemma's dilemma's... het leven was eenvoudiger toen ik nog Senseo dronk of de Starbucks binnenstapte
17Dat kan uitstekend met een HX. Daar heb je geen DB voor nodig. Ik stoom altijd tijdens het zetten. Dat beetje stoom dat uit de boiler gaat, laat de temperatuur echt niet significant zakken. Daar zorgt de massa van de groep en zo wel voor.Lieselot schreef: ma 07 feb 2022, 18:03 Het stomen van de melk vlàk na of zelfs tijdens de espresso lijkt me wel wat.
Prijsverschillen zitten vaak in afwerking, gebruikte onderdelen, accessoires, research en soms ook in naam (ECM, LaMarzocco).
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
18Juist, efkes het noorden kwijt... Wat is de plus van een dual boiler tov een HX dan? Meer capaciteit in liters? Temperatuurstabiliteit? Nog iets?manduca schreef: ma 07 feb 2022, 18:34 Dat kan uitstekend met een HX. Daar heb je geen DB voor nodig. Ik stoom altijd tijdens het zetten. Dat beetje stoom dat uit de boiler gaat, laat de temperatuur echt niet significant zakken. Daar zorgt de massa van de groep en zo wel voor.
Prijsverschillen zitten vaak in afwerking, gebruikte onderdelen, accessoires, research en soms ook in naam (ECM, LaMarzocco).
19Qua dual boilers begint het eigenlijk pas bij de Lelit Bianca, of je moet de Breville/Solis Dual Boiler meerekenen, maar daar lopen de meningen flink over uiteen. Lelit is dan ook direct één van de meest complete machines, vandaar de populariteit.
Bij alle E61 HX/DB machines zou ik me verder geen zorgen maken over levensduur. Het zijn degelijke machines en het is al sinds 1961 bijna onveranderd, dus voldoende kennis en reserve onderdelen. Over 10 jaar worden er nog steeds E61 machines verkocht en gekocht en zijn het nog steeds luxe machines voor thuis.
Rolls Royces zijn in dit topic nog niet voorbij gekomen en moet je ook niet willen. Ik denk dat je een Lelit Mara-X moet zien als een Polo en een Bianca misschien als een Golf. De Solis Dual Boiler is dan meer een Dacia. Met alle 3 zul je prima dagelijks naar je werk kunnen rijden voor meerdere jaren. Een Volvo (heb er zelf ook eentje) is dan misschien wel een 'betere' machine, maar verwar dit niet met goedkoper of duurzamer. Deze staan net zo vaak bij de dealer voor onderhoud ook als er niets stuk gaat, alleen liggen de prijzen dan hoger. Als je er goed voor zorgt gaan ze lang mee, maar dat geldt in principe voor iedere machine.
Zoals ik in mijn vorige post al aangaf zou ik met 100 koppen per week een DB wel naar mezelf kunnen verantwoorden. Een HX redt het ook wel, maar is iets lichter/minder krachtig. Voor 1-2 koppen sessie geen probleem, maar gezien je hoeveelheid en je aangeeft ook bijna alles met melk te drinken, is een tweede boiler geen overbodige luxe.
Bij alle E61 HX/DB machines zou ik me verder geen zorgen maken over levensduur. Het zijn degelijke machines en het is al sinds 1961 bijna onveranderd, dus voldoende kennis en reserve onderdelen. Over 10 jaar worden er nog steeds E61 machines verkocht en gekocht en zijn het nog steeds luxe machines voor thuis.
Rolls Royces zijn in dit topic nog niet voorbij gekomen en moet je ook niet willen. Ik denk dat je een Lelit Mara-X moet zien als een Polo en een Bianca misschien als een Golf. De Solis Dual Boiler is dan meer een Dacia. Met alle 3 zul je prima dagelijks naar je werk kunnen rijden voor meerdere jaren. Een Volvo (heb er zelf ook eentje) is dan misschien wel een 'betere' machine, maar verwar dit niet met goedkoper of duurzamer. Deze staan net zo vaak bij de dealer voor onderhoud ook als er niets stuk gaat, alleen liggen de prijzen dan hoger. Als je er goed voor zorgt gaan ze lang mee, maar dat geldt in principe voor iedere machine.
Zoals ik in mijn vorige post al aangaf zou ik met 100 koppen per week een DB wel naar mezelf kunnen verantwoorden. Een HX redt het ook wel, maar is iets lichter/minder krachtig. Voor 1-2 koppen sessie geen probleem, maar gezien je hoeveelheid en je aangeeft ook bijna alles met melk te drinken, is een tweede boiler geen overbodige luxe.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
Hulp gezocht bij keuze nieuw apparaat/molen!
20Ben het niet met je eens dat een HX minder krachtig is. Dat hangt maar net van de configuratie af.
Het grootste voordeel van een DB is dat je makkelijk met de zettemperatuur kan spelen. Dat gaat bij een HX lastig (want indirect afhankelijk van je boilerdruk).
Je hebt daarintegen bij een HX vaak 1 grotere boiler met potentieel veel meer stoomkracht. Al kun je bij een DB dat compenseren door de temp van de stoomboiler flink op te schroeven.
Uiteindelijk voldoen ze denk ik allemaal. De tendens hier is om Lelit te preferen. Ik heb verder geen ervaring met Lelit of Profitec.
Ik heb een Izzo Alex Duetto gehad (een DB-machine)
Het grootste voordeel van een DB is dat je makkelijk met de zettemperatuur kan spelen. Dat gaat bij een HX lastig (want indirect afhankelijk van je boilerdruk).
Je hebt daarintegen bij een HX vaak 1 grotere boiler met potentieel veel meer stoomkracht. Al kun je bij een DB dat compenseren door de temp van de stoomboiler flink op te schroeven.
Uiteindelijk voldoen ze denk ik allemaal. De tendens hier is om Lelit te preferen. Ik heb verder geen ervaring met Lelit of Profitec.
Ik heb een Izzo Alex Duetto gehad (een DB-machine)
Laatst gewijzigd door manduca op ma 07 feb 2022, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1