Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

411
Pti schreef: do 03 feb 2022, 14:24
RoosW schreef: do 03 feb 2022, 10:47
Tja, en dat niet sproeien, ik heb geen handzaam sproeiertje, ach, als ik dan toch het internet afschuim :P
https://www.flessenland.nl/Flessen/Spec ... eikop.html
Dit soort flesjes zijn vaak ook voor een schijntje te koop bij de betere apotheek, met pipet of sproeikop.
Ah, de Apotheek, moet ik toch op weg naar de AH langs, ik zal eens kijken (als er geen rij van hier tot gisteren staat).

Als dat aarden zoveel scheelt snap ik inderdaad niet waarom daar door de fabrikanten niet meer aandacht aan besteed word.

Ik zag overigens dat ik een gebeunt verlengsnoer gebruik, waarbij ik de aarddraad afgeknipt naast de opening van de contactdoos (die wel aarde heeft) zie zitten.
Ik denk dat ik hem enige cm inkort, en de bedrading wel op de goede manier aansluit.
Een paar van mijn snoeren komen nog uit de inboedel van mijn ouders na hun overlijden, mijn pa nam het niet zo nauw, en een draadje minder aansluiten terwijl het dan nog wel werkt, was werk minder als nodig was [Facepalm].
Tja, die zou ik zelf nooit gepakt hebben, ik ken zijn errr Franse slag .. ?? Waarmee hij klusjes met minimale inspanning afmaakte.
Ik heb wel eens een contactdoos opengemaakt vanwege verschroeide lucht (bij hen thuis) waar de bedrading met cellotape aan elkaar gedraaid inzat, bij navraag, hij had die extra lengte nodig (2 cm? WTF) beweerde hij, ik wed dat ie geen zin had een schroevendraaier te zoeken.
Waarom niet alles weggegooid? Ik heb verder niets van hen, naast 2 foto's, ik vind het te moeilijk om het dan rigoureus naar het vuildepot te sturen. De reden dat ik niets heb, mijn zus heeft alles uit hun huis af laten voeren, en op dat moment was ik te depressief om er iets om te geven.
Life Sucks, and then you die.
Dus repareren en aanpassen en nog decennia (HA, ben ik een optimist of wat!?) gebruiken zodat mijn zoon de zooi kan wegtiefen na mijn heengaan ;)

Ik heb overigens wel van die kleine parfum flesjes, maar ja daar heeft dan Aftershave, EdT of Parfum in gezeten, die wil ik echt niet meer hergebruiken.

412
RoosW schreef:
Pti schreef: do 03 feb 2022, 14:24
RoosW schreef: do 03 feb 2022, 10:47
Tja, en dat niet sproeien, ik heb geen handzaam sproeiertje, ach, als ik dan toch het internet afschuim :P
https://www.flessenland.nl/Flessen/Spec ... eikop.html
Dit soort flesjes zijn vaak ook voor een schijntje te koop bij de betere apotheek, met pipet of sproeikop.
Ah, de Apotheek, moet ik toch op weg naar de AH langs, ik zal eens kijken (als er geen rij van hier tot gisteren staat).

Als dat aarden zoveel scheelt snap ik inderdaad niet waarom daar door de fabrikanten niet meer aandacht aan besteed word.

Ik zag overigens dat ik een gebeunt verlengsnoer gebruik, waarbij ik de aarddraad afgeknipt naast de opening van de contactdoos (die wel aarde heeft) zie zitten.
Ik denk dat ik hem enige cm inkort, en de bedrading wel op de goede manier aansluit.
Een paar van mijn snoeren komen nog uit de inboedel van mijn ouders na hun overlijden, mijn pa nam het niet zo nauw, en een draadje minder aansluiten terwijl het dan nog wel werkt, was werk minder als nodig was [Facepalm].
Tja, die zou ik zelf nooit gepakt hebben, ik ken zijn errr Franse slag .. ?? Waarmee hij klusjes met minimale inspanning afmaakte.
Ik heb wel eens een contactdoos opengemaakt vanwege verschroeide lucht (bij hen thuis) waar de bedrading met cellotape aan elkaar gedraaid inzat, bij navraag, hij had die extra lengte nodig (2 cm? WTF) beweerde hij, ik wed dat ie geen zin had een schroevendraaier te zoeken.
Waarom niet alles weggegooid? Ik heb verder niets van hen, naast 2 foto's, ik vind het te moeilijk om het dan rigoureus naar het vuildepot te sturen. De reden dat ik niets heb, mijn zus heeft alles uit hun huis af laten voeren, en op dat moment was ik te depressief om er iets om te geven.
Life Sucks, and then you die.
Dus repareren en aanpassen en nog decennia (HA, ben ik een optimist of wat!?) gebruiken zodat mijn zoon de zooi kan wegtiefen na mijn heengaan ;)

Ik heb overigens wel van die kleine parfum flesjes, maar ja daar heeft dan Aftershave, EdT of Parfum in gezeten, die wil ik echt niet meer hergebruiken.
Koester die snoeren zou ik zeggen. Draagt je pa nog bij aan een lekker bakkie, da’s toch prachtig.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

413
ik gebruik nu een paar maanden de DF64 en ik ben er in het algemeen best over te spreken. Ik vind het maalsel wat er uit komt nu mooi egaal en mooi luchtig. Om hier te komen heb ik wel zelf nog wat aan de maler zitten knutselen waar niet iedereen zin in heeft natuurlijk...
Ik was wel even benieuwd naar ervaringen van anderen hier op het forum als het gaat om de kleine issues waar ik tegen aan gelopen ben.
Wat mij in ieder geval op valt is de kleine marge qua veranderingen in maalgraad op gezette espresso. De molen is natuurlijk traploos dus je kan in principe kleine veranderingen maken, maar bij een stapje van 1 grover/fijner zijn bij mij de consequenties behoorlijk groot.
Bij eenzelfde ratio en dosis (19.5 g in naar 45 g koffie) gebeurt dit op stand 17 van de maler in 45 seconde, en op stand 18 van de maler in 27 seconde. Een verschil van 18 seconde in doorlooptijd bij het verstellen van één maalstand. Ervaren andere forumleden dit ook zo sterk?

Daarnaast had ik in het begin wat last van retentie achter de "clumpcrusher" (het siliconen flapje tussen de maalkamer en de "trechter" die het maalsel de molen uit geleid. Nu viel me uiteindelijk op dat dit silicone flapje eigenlijk twee flapjes waren die op elkaar geplakt waren waardoor deze dus dikker en stugger was wat niet hielp bij de retentie. Ik kon deze flapjes van elkaar af pellen waardoor ik dus met een veel soepelere clumpcrusher overbleef. Ik had daarna wel een "spacer" ringetje nodig om het verschil in dikte van de clumpcrusher op te heffen omdat anders de bouten die de geleidingstrechter tegen de voorkant van de maler vastschroeven anders in de maalkamer uitstaken.

Na deze kleine modificatie is pompen met de blaasbalg eigenlijk ook niet meer nodig. Dit doe ik nu alleen als ik echt grote aanpassingen doe aan maalgraad of wissen tussen verschillende bonen.

overigens bij het malen voor espresso niet veel last van statisch maalsel. Gebruik geen spritsje water en er komt echt maar weinig op de tuit van de maler terecht. Als ik voor filter maal met de DF64 dan gebruik ik wel een spritsje water maar komt er ondanks dat toch wel wat "chaff" (wat hebben we hier voor Nederlands woord voor?? koffieschilletje?)

414
Na deze kleine modificatie is pompen met de blaasbalg eigenlijk ook niet meer nodig.
Precies. Die flap mod is een bekende. Heb nooit begrepen waarom er een dubbel en daarom veel te stugge flap in zat. Ik gebruikt de Giota ook zonder blaasbalg.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

416
Ik ben inmiddels dik een jaar verder met mijn G-iota. Over het algemeen ben ik best tevreden met deze maler. Hij doet wat ik er van verwacht. Ik heb vrijwel geen last van retentie met de blaasbalg, maar ben er wel achter gekomen dat er wat maalsel achter de 'declumpler' blijft hangen. Mogelijk wordt er dus wat oud maalsel opnieuw gemalen. Ik heb nu een 3D geprinte declumper en uitloopt besteld en verwacht deze binnenkort.

De onhandige aan-uit knop stoort mij eigenlijk niet zo. Ik maal altijd direct in de portafilter, waardoor ik voldoende ruimte heb om de knop in te drukken.

Het enige wat me wel steeds meer begint te storen is het laag afgestelde 0 punt. Die zit (op mijn zelfgemaakt papieren schaalverdeling) op de -10. Ik moet geregeld op -5 malen. Er is dus weinig overschot en het blijft lastig om de precieze maalgraad af te lezen. Bestaan er manieren om het 0 punt verder omhoog te brengen?
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

418
Blij met deze maler. Met een 3D printer van werk heb ik de dosing cup raiser gemaakt. Mythos one declumper gisteren toegevoegd na bijna een maandje in gebruik. Moest steeds met veel kracht de balg rammen, vaak kwam het pas na 4-5x überhaupt er uit. Ben nog niet erg tevreden met de mythos, enorm veel statische lading. De doseringen kloppen voor geen reet, van 0.1g retentie naar 0,5-1g gegaan. Ben nu ook aan het sprayen, maar valt nog steeds erg tegen vergeleken met de stock declumper. Helaas heb ik de stock declumper geknipt om als spacer te gebruiken, gezien ik geen 3D geprint model in contact wil hebben met voedingsmiddelen. Hopelijk trekt het bij na wat gebruik.

Vandaag de SSP high uniformity maalschijven geïnstalleerd. Ik vind het nog moeilijk te beoordelen hoe de smaak veranderd is gezien de veranderde declumper en niet kloppende doseringen. Wel valt me op dat die stiller is, ik dacht juist te lezen dat het veel luider zou moeten zijn. Ook is mijn 0 punt nu niet meer perfect op waar die moet zijn maar een kwartslag eerder.

Wel fijn om te zien dat die perfect ingesteld is zonder shimmen. De eerste test was 80% van het kleur weg, daar was ik al tevreden mee. Maar ik dacht ik probeer de andere oriëntaties ook. Tweede poging al het kleur weg, dus klaar om te malen!
Lelit Elizabeth + DF64 gen 2 & 1ZPresso J-Max

419
Blijkbaar was mijn nulpunt verschoven. Heb net een zakje Timor-leste espresso roast van Brandhuys geopend. Waar mijn Malabar van Brandhuys gemalen werd op 13, was dit met volle agressie er uit gespoten. Tweemaal de maalgraad met twee/drie hele stappen omlaag gedaan. De derde kop was oke, maar kon beter. Wilde ik mijn maalgraad van 7 op 5 doen, hoorde ik dat mijn maalschijven elkaar aanraken. Mijn nulpunt was gewoon met 5 stappen verschoven? Ook moet deze koffie zo fijn gemalen worden dat de schijven elkaar bijna aanraken. Volgende poging is op 1.

Is het normaal dat je zo fijn moet malen en dat het nulpunt verandert? Met de standaard maalschijven zat ik tussen de 12-15, zelfs met de filterroast.
Lelit Elizabeth + DF64 gen 2 & 1ZPresso J-Max