PID beschermen tegen warmte

1
Van het weekend is de temperatuur regelaar van mijn espresso machine helaas overleden.

Ik heb een Bezzera Unica. Ik heb al contact gehad met de verkoper en die kan een nieuwe opsturen (helaas net buiten garantie, kost me 110,-)

Nu wil ik dit zover mogelijk in de toekomst voorkomen. Heeft 1 van jullie wel eens de PID beschermd met isolatie? Ik dacht er aan om glaswol te gebruiken en aluminium folie om zoveel als mogelijk de hitte van de boiler te isoleren van de PID. Natuurlijk wordt de hele machine warm, maar mogelijk helpt dit de levensduur te verlengen, aangezien ik geen zin heb ierede 2 / 3 jaar dat ding te vervangen.

Alvast dank,

Re: PID beschermen tegen warmte

4
Ik begin mij wat af te vragen, al die 'control boxes' doen in principe hetzelfde, elektronica aangesloten op een thermometer en het verwarmingselement, dat kun je niet op heel veel manieren doen zeg maar.
Zou het dan mogelijk zijn om bv. de control box van een Rocket Giotto te vervangen door een andere, een met bij voorbeeld, een shottimer etc (zoals in de versie V ziet dacht ik?)
Of mogelijkerwijs, een Raspberry met aangepaste software?
Mede omdat ik de manier van 'besturing' van mijn Rocket slecht, bedroevend slecht ontworpen en onvolledig vind.
En ja, dan zou het best handig zijn om de hele elektronica handel warmte geïsoleerd op te bergen of desnoods buiten de behuizing te brengen (ik denk aan iets ala wat de R58 heeft).
Ik voorzie problemen bij goede isolatie van die elektronica, die moet namelijk ook wel zijn eigen warmte kwijt kunnen, vandaar mijn externe (mogelijke) oplossing.

Re: PID beschermen tegen warmte

10
RoosW schreef: di 08 mar 2022, 14:34
Shodan schreef: di 08 mar 2022, 09:20 Heb een nieuwe PID geinstalleerd en met verwarmingbuis isolatie en alu folie het ding wat afgeschermd van de boiler:

Afbeelding
Kan ie nog wel zijn eigen warmte ergens kwijt?
Een verwachtte/terechte vraag. De PID zit in een metalen constructie. De printplaat heeft dus wel ruimte er omheen. Punt is zonder isolatie wordt die metalen constructie zelf natuurlijk warm doordat de boiler daar continu op gloeit. Nu warmt die metalen constructie langzamer op.

Of het echt effectief is zullen we zien. Het is natuurlijk nog steeds niet ideaal. Beter is om zo'n ding beneden te installeren, maar ik vind het prettig/mooier als ik de layout van de machine gewoon kan aanhouden.