Re: Wat drink je nu?

3111
fransg schreef: za 12 mar 2022, 10:08
RoosW schreef: vr 11 mar 2022, 21:56 Na vele vele onsuccesvolle pogingen, werd ik op een ochtend wakker, stak even later mijn eerste peuk op en kreeg ik een hele, hele gore smaak in mijn mond, alles weggemikt en nooit meer gerookt.
Prachtig. Mijn oude moeder die tientallen jaren rookte kon ook ineens ophouden. Ze was bij ons voor een verjaardag, ging kort na het avondmaal al naar huis. Vroeg zich bij de bushalte af waarom ze zo vroeg al weg was gegaan en realiseerde zich dat ze naar huis wilde om een sigaret op te steken. Ze gooide het pakje weg en heeft tot en met haar overlijden niet meer gerookt.
Om lekker verkeerd een Quote erin te gooien "That's the way to do it.."
Ach ja, helaas blijken de laatste rook verslaafden er meer moeite mee te hebben.

Om wederom op de koffie terug te komen, wij hebben nu twee ketters in de familie, mijn dochter (drinkt hooguit Thee - op zich prima, maar solo??) en nu dus de vrouw van mijn jongste stiefzoon (Groene Thee - Bleh).
Zo jammer :P

Iemand nog een aanbeveling voor een brander die lichte boontjes produceert? Ik ben wel in om wat nieuws te proberen :D Oh, svp niet de 90,- euro per kg. soort, en liever geen natural/fermented.

3112
RoosW schreef: za 12 mar 2022, 10:32
Iemand nog een aanbeveling voor een brander die lichte boontjes produceert? Ik ben wel in om wat nieuws te proberen :D Oh, svp niet de 90,- euro per kg. soort, en liever geen natural/fermented.
Probeer www.zwarteroes.nl eens. Die branden doorgaans ook best licht (behalve de Blend No.1 , die is wat donkerder) en vallen onder categorie "normale" prijzen.
Coffee, sleep, Coffee, repeat

3113
Honduras.. De laatste uit mijn proefpakket van Koepoort.Mijn conclusie: Ik ben het absoluut met Bobbeee eens. Deze brander heeft heel prima bonen en kun je met een gerust hart wat bestellen.

Deze Honduras is een vrij toegankelijk bakkie, maar mogelijk wel aan de pittige kant qua bittertje. Zit vooral een heel duidelijke nootsmaak aan.

Cheers!
Bijlagen

3114
Koepoort is heel fijn maar omdat alles dezelfde branding heeft doet het ook weinig meer met echt smaakverschil. Ik weet zeker dat als je sommige boontjes wat lichter brand... Dat je er wat meer bijzondere smaken uit krijgt. Complexer meer zoet wellicht... Nu is het allemaal net van het zoet af.

Maar ik heb al zeker 20kg koepoort gebruikt dus zegt genoeg denk ik :mrgreen:
Zeker lekker!

Speaking of.... Ik heb 3kg Guatemala hueheutenango besteld... Groene bonen dus... En heb een rotisserie aangeschaft waar ik koffie in ga branden :mrgreen:

Ik had dus eigenlijk zo'n ouderwetse pot met zwengel maar denk dat dit een betere start is in de wondere wereld van koffie branden

3115
Door te spelen met dosering en filterbakjes kun je heel veel met de smaak doen. Lichtere branding kan maar zit ook vaak de extractie "in de weg", de sweetspot is dan heel klein en ik heb er dan geen plezier meer in. Koepoort is niet heel donker gebrand vind ik, er staat zeker geen olie op de bonen bijvoorbeeld, mooi egaal tegen medium roast aan. Gewoon mooi netjes gebrand en met een prima prijs/kwaliteit verhouding en ik kan gebaseerd op wat ik heb gedronken van hun prima verschillende smaken creëeren behorende bij de herkomst van de boon.

Koffie van Keen, Single Estate of White Label bijvoorbeeld zijn leuk voor een keer maar dorgaans prefereer ik de wat meer ontwikkelde brandingen voor espresso cq cappuccino. Fascino bijvoorbeeld is echt te donker, smerig. Dikke assige smaak. Dat ervaar ik wel heel anders bij Koepoort. Slechts mijn ervaring uiteraard.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3116
Ik denk ook wel voor de echte koffie smaak dat koepoort goed zit qua branding...
Alleen ik had laatst wel een beetje een eye opener door een wat lichtere branding te proberen zeg maar...

All I'm saying eigenlijk

Afwisseling maakt natuurlijk dat je iets anders weer leert waarderen en vice versa..

3117
bobbee schreef: zo 13 mar 2022, 20:18 Door te spelen met dosering en filterbakjes kun je heel veel met de smaak doen. Lichtere branding kan maar zit ook vaak de extractie "in de weg", de sweetspot is dan heel klein en ik heb er dan geen plezier meer in. Koepoort is niet heel donker gebrand vind ik, er staat zeker geen olie op de bonen bijvoorbeeld, mooi egaal tegen medium roast aan. Gewoon mooi netjes gebrand en met een prima prijs/kwaliteit verhouding en ik kan gebaseerd op wat ik heb gedronken van hun prima verschillende smaken creëeren behorende bij de herkomst van de boon.

Koffie van Keen, Single Estate of White Label bijvoorbeeld zijn leuk voor een keer maar dorgaans prefereer ik de wat meer ontwikkelde brandingen voor espresso cq cappuccino. Fascino bijvoorbeeld is echt te donker, smerig. Dikke assige smaak. Dat ervaar ik wel heel anders bij Koepoort. Slechts mijn ervaring uiteraard.
Ik kan dit alleen maar be-amen. Ware dat ik niet veel keus heb in filterbakjes (verkrijgbaarheid Sage afwijkend is echt droevig) merk ik met doseren en er fijner of juist grover, waarmee ik doorlooptijden beïnvloedt, wel degelijk een onderling smaak verschil. Geen verschil van dag en nacht tussen de 5 die ik had, maar genoeg on de een te prefereren boven de ander.

3119
Zo.. En na Koepoort een sprongetje terug naar mijn zeer gewaardeerde boontjes van Hoofdkwartier.

De koffie van de maand: De India Monsooned Malabar. Wauwie! Even een klein beetje stoeien met de maalgraad, maar mmmmm , de beloning is daar. Heerlijke volle kop geniet koffie.

En laat ik nou in goed vertrouwen gelijk een Kilo er van ingekocht hebben "kwijl".

Kan ik gelijk iedereen aanraden deze! 8-)
Bijlagen