14
door Spironski
Natuurlijk hou je discussie over of dit "goed" of "slecht" is. Ik hou zelf van een sterkere bak. Ik heb het idee dat mijn verhouding aardig 1:1:1 is. Maar als ik gasten over de vloer heb maak ik een capu met een enkele espresso en zijn de verhoudingen wat melkeriger. Dat is men meer gewend en wordt vaak meer gewaardeerd. Daarnaast peil ik eigenlijk altijd wat de persoonlijke voorkeur van iemand is. Dat vind ik eigenlijk het mooiste, de vaste stramienen van "zo moet het" los laten en je koffie aanpassen aan hoe je gast of jezelf de koffie het lekkerst vindt. Het is en blijft een kwestie van smaak. Zoals bekend valt daar niet over te twisten.
Hier kan ik het helemaal mee eens zijn, en zo doe ik het ook voor mijn gasten. Alleen met die laatste zin ben ik het niet eens: juist omdat smaak persoonlijk is valt daar heel leuk over te twisten!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder